کد خبر: ۴۷۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 12 August 2017
روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت:از شگفتی های ایام و هفته های اخیر طرح تقاضاهای نامعقول یا بهتر بگوییم افزایش نامعقول سطح مطالبات از جانب دوستان و برخی گروه های حامی رئیس جمهوری و دولت است.

این افزایشِ درخواست ها که در آستانۀ تشکیل دولت و معرفی وزرا، سیر تصاعدی به خود گرفت، تا حدی طبیعی به نظر می رسید، اما در یک نقطه از حالت طبیعی خارج شده است و به نظر معقول و منطقی نمی رسد.

برای توضیح این امر، باید فضاهای مجازی را دائماً رصد کرد و هوشیار بود، زیرا ای بسا بسیاری از کسانی که در دامن زدن به برخی خبرها و شایعات و فراتر از اینها، در طرح سادۀ مطالبات از دولت شرکت می کنند، به تصور خدمت و مطالبۀ حق طبیعی دست به این کار می زنند. عیبی ندارد و عقل و عرف و قانون هم منع نکرده است که مثلاً دربارۀ فقدان وزرایی از جامعۀ اهل سنت و یا بانوان در کابینه، اعتراض و انتقاد نباشدو اگر چنین اعتراضاتی نباشد باید تعجب کرد.

رسانه های نوین ارتباطی و فضاهای مجازی یک شمشیر دولبه است و جامعۀ ما به دلیل شرایط خاص خود، بسیار از این پدیده اثر پذیرفته است. حتی در نقاط عطف تحولات سیاسی، فضاهای مجازی، حکم رسانۀ مقتدر و برتر را یافته و نقش اول را در تحوّل و سمت گیریِ افکار عمومی بازی کرده است؛ بنابر این، جریان های حامی دولت، به ویژه گروه ها و افراد وابسته به اصلاح‌طلبان، توجه داشته باشند که آزمون ها و تجارب تاریخی باید برای حال و آینده راهگشا باشد. مسائل شورای اول شهر تهران و دولت دوم اصلاحات و بن‌بست‌هایی که در اثر افزایش مطالبات، بدون توجه به محدودیت ها و کمبود منابع پدید آمد، خسران های نامحدود به کشود وارد کرد.نادیده گرفتن جریان های سیاسی واقتصادی موازی که حضوری خاموش امابسیارمؤثردارند،ممکن است برای مردم «کأن لم یکن» تلقی شود، اما برای کنشگران باتجربه و باسابقۀ سیاسی ملموس است. آنان موظفند مردم را نسبت به این محدوده-های محدودساز و محیط های مستور و بی‌نشانه، آگاه سازند. ازاین طریق، راهبرد معقول، افزایش سقف مطالبات تا حد و حدود منطق و امکانات جاری باید باشد و نه بیشتر.

دلسوزان صلح‌طلب و واقعی و اصلاح‌طلبان ملی و معتقد به روشهای آرام و قانونی، باید بیشتر در مهار و عقلانی شدن مطالبات و توضیح محدودیت ها برای افکار عمومی فعال باشند. دامچالۀ فضاهای مجازی، ممکن است چند روزی اسم و رسم چند نفر را سر زبانها بیندازد، اما اگر دولت تدبیر و امید در ایجاد فضای اعتدال و شرایط توسعه موفق نباشد، بعید می دانم دیگر نام و نشانی از این دوستان هم باقی بماند. تردید نکنید که دولت روحانی در پی تحقق همین اهداف است اما نیاز به ایجاد بستر و تغییر شرایط دارد. مردم در ابتدای سال جاری، با درک همین مساله، مجدداً با آرایی برتر و بالاتر روحانی را برگزیدند تا افق تحول و اصلاحات روشن و امیدبخش باقی بماند. پس در محاسبۀ قدرت خود و رقبا اشتباه نکنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار