کد خبر: ۴۷۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 13 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛طرح کف‌سازی خیابان قیام یزد بعد از اما و اگرهای بسیار، در ماه جاری به بهره‌برداری رسید. اکنون خیابان کاملا همسطح کف‌سازی و از مبلمان زیبایی برای ایجاد فضای سبز و تامین روشنایی آن استفاده شده است.
به‌رغم مخالفت‌های مکرر با اجرای طرح کف‌سازی و تغییرات طرح در زمان اجرا، این خیابان زیبایی دوچندانی یافته و به‌عنوان یکی از خیابان‌های زیبای بافت تاریخی، مورد بهره‌برداری شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی است.
اما ترافیک این خیابان و توقف خودروها در حاشیه آن، همه زیبایی‌ها را زیر سوال برده و از دید شهروندان دور ساخته است. به‌دلیل پارک‌های حاشیه‌ای طرح کف‌سازی و بدنه‌سازی این خیابان چندان به چشم نمی‌آید؛ از‌این‌رو مسئولان شهری بر‌آنند که طرح پیاده‌راه‌سازی این خیابان را هر چه زودتر اجرایی کنند.
با توقف خودروها در حاشیه این خیابان کم‌عرض، فضای تردد برای خودروهای عبوری به حداقل رسیده است. حتی بخشی از مبلمان خیابان از‌جمله باغچه‌های سنگی و گوی‌های روشنایی که در حاشیه این خیابان استفاده شده است، در اثر برخورد خودروها شکسته و تخریب شده است.
کمبود پارکینگ در بافت تاریخی همواره باعث استقبال شهروندان از پارک‌های حاشیه‌ای شده است، اما به نظر می‌رسد باید تدبیری اساسی برای حل این معضل اندیشیده شود.

زیبایی‌هایی‌ که به چشم نمی‌آید
یکی از شهروندان با اشاره به زیبا شدن خیابان قیام بعد از اجرای طرح کفسازی می‌گوید: شلوغی بیش از حد این خیابان باعث شده است که این زیبایی‌ها اصلا به چشم نیاید.
«زهرا یوسفی» ادامه می‌دهد: طرح کف‌سازی خیابان قیام با مخالفت‌های مکرر برخی شهروندان از‌جمله بازاریان به اجرا درآمد و طرح قابل دفاعی است؛ اما به دلیل توقف بی‌حساب خودروها در حاشیه خیابان، هنوز جذابیت‌های آن برای شهروندان قابل درک نیست.
وی می‌افزاید: وسعت پیاده‌رو در این طرح با توجه به ایجاد فضای سبز و نصب مبلمان به مراتب نسبت به گذشته افزایش یافته، اما فضای تردد خودروها به دلیل توقف در حاشیه خیابان، کمتر شده است.
این شهروند از مدیران شهری می‌خواهد تردد در این خیابان را مدیریت کنند و با ایجاد پارکینگ‌های مناسب در حاشیه خیابان، از تبدیل شدن این خیابان به پارکینگ جلوگیری و فرصت بهره‌برداری از آن را برای شهروندان فراهم کنند.

ضرورت مدیریت ترافیک در خیابان‌های سنگفرش شده
یکی دیگر از شهروندان هم به افزایش حضور شهروندان در خیابان قیام با توجه به طرح کف‌سازی این خیابان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مدیریت ترافیک در خیابان‌هایی که سنگفرش شده، بسیار ضعیف است؛ چراکه این خیابان‌ها به جای تبدیل شدن به پیاده‌راه به پارکینگ تبدیل شده‌اند و جاذبه‌هایشان از بین رفته است.
«ناصر احمدی» به توقف دائمی خودروها در خیابان مسجد جامع، حاشیه میدان امیرچخماق و خیابان قیام اشاره می‌کند و می‌افزاید: اعمال محدودیت‌های ترافیکی یکی از راهکارهایی است که باید در هسته مرکزی شهر با جدیت دنبال شود تا خیابان‌ها به پیاده‌راه تبدیل شوند وگرنه تنها با سنگفرش کردن نمی‌توان معبری را پیاده‌راه کرد.
وی می‌گوید: کف‌سازی خیابان‌های بافت تاریخی اقدام قابل تقدیری است که قطعا ارزش بیشتری برای گردشگران و شهروندانی که برای تماشا یا خرید به این بافت سفر می‌کنند، قائل می‌شود؛ اما این طرح زمانی معنا پیدا می‌کند که همه سیما و منظر خیابان را خودروها اشغال نکنند و عابران در اولویت قرار گیرند.

انسان‌محور کردن معابر شهر
شهردار یزد هم با اشاره به مشکلات اجرایی طرح کف‌سازی خیابان قیام، آن را طرح مناسبی برای انسان‌محور کردن معابر هسته مرکزی شهر می‌داند و عقیده دارد این طرح به‌عنوان الگو مورد توجه قرار خواهد گرفت.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» با اشاره به استقبال مردم از بخش پیاده‌راه مجموعه امیرچخماق و حضور پرشور شهروندان و گردشگران در این مجموعه در ساعات شب، این را نمونه بارز انسان محور کردن معابر بافت تاریخی می‌داند.
وی این استقبال را قابل احترام می‌داند و می‌افزاید: با توجه به این وضعیت، در نظر داریم طرح ممنوعیت تردد در خیابان قیام را در ساعات 18 تا 23 شب در این خیابان اجرا کنیم و درخواست خود را با این مضمون به شورای ترافیک استان ارسال خواهم کرد.
شهردار یزد هدف از کف‌سازی خیابان قیام، را احترام قائل شدن برای عابران پیاده عنوان می‌کند و می‌افزاید: خیابان قیام دیگر خیابان نیست و نباید نگاه به آن به‌عنوان یک مسیر تردد با خودرو باشد. این خیابان بسیار با‌ارزش است و بدنه با‌ارزش و مبلمان متفاوتی دارد.
وی تأکید می‌کند: مردم باید به جمع‌بندی برسند که اگر این خیابان پیاده‌راه شود، فروش بازارها 10 برابر افزایش می‌یابد و بازارهای خالی و غیرفعال نیز دوباره فعال خواهد شد؛ در‌حالی‌که در گذشته تنها با خودرو از خیابان عبور می‌کردند و تنها از مغازه‌های حاشیه خیابان‌ استقبال می‌شده است.
عظیمی‌زاده درباره انتقاد شهروندان از مدیریت ترافیک در خیابان مسجد جامع نیز می‌گوید: حتی در خیابان مسجد جامع با وجود تردد خودروها، شاهد افزایش احترام به عابران پیاده و افزایش ارزش مغازه‌ها و املاک هستیم؛ اما برای ممنوعیت تردد در این خیابان، نیازمند عزم همه‌جانبه و تصمیمات قاطع شورای ترافیک هستیم.
وی می‌افزاید: طرح کف‌سازی خیابان‌های شهر، انسان‌محوری را رشد می‌دهد و ظرفیت جهانی‌شدن را در شهر ایجاد می‌کند؛ به‌این‌ترتیب آینده خوبی در انتظار شهر خواهد بود.

اعمال ممنوعیت تردد خودروها در خیابان‌های سنگفرش
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز از تصمیمات آتی شورای ترافیک استان برای ممنوعیت تردد خودروها در خیابان قیام خبر می‌دهد و بیان می‌کند: خیابان‌های سنگفرش نباید محل تردد خودروها باشد.
«منصور جمشیدی» می‌افزاید: خیابان مسجد جامع نیز همین وضعیت را دارد و مدیران شهری باید جلوی تردد خودروها به جز خودروهای مغازه‌داران را بگیرند که قصد تخلیه بار را دارند تا شاهد مشکلات ترافیکی در این خیابان نباشیم که یکی از راه‌های آن استفاده از راهبند و اعمال محدودیت‌های تردد است.
وی می‌گوید: اگر طرح کف‌سازی در هسته مرکزی شهر اجرا شود، بسترهای لازم برای پلیس دوچرخه‌سوار فراهم خواهد شد؛ به‌این‌ترتیب مشکلات ترافیکی نیز به حداقل خواهد رسید.

   پارکینگ شدن برخی خیابان‌های شهر
فرمانده انتظامی استان یزد با تأکید بر اینکه گره ترافیکی در مرکز استان نداریم، مشکل اصلی خیابان‌های مرکز شهر را دشواری پارک خودروها به دلیل نبود پارکینگ عمومی می‌داند.
«ایرج کاکاوند» می‌افزاید: در بسیاری موارد ایراد بر پلیس راهنمایی و رانندگی استان وارد است که چرا خودرو به دلیل توقف در محل نامناسب، اعمال قانون و به پارکینگ منتقل می‌شود  و این ناشی از نبود پارکینگ عمومی در شهر است.
وی می‌گوید: برخی خیابان‌های شهر به پارکینگ تبدیل شده‌اند. باید فکری اساسی اندیشیده شود؛ چرا‌که در صورتی که پارکینگ ایجاد شود، مردم نیز استقبال می‌کنند و خیابان‌ها از حالت پارکینگ خارج می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار