کارشناسان بر این باورند که لغو کنسرت‌های موسیقی دارای مجوز، نشان از اعمال سلیقه دارد و ضمن به چالش کشیدن رویه‌های قانونی حاکم بر عرصه فرهنگ ضررهای کلان مالی را متوجه فعالان موسیقی می‌سازد.
کد خبر: ۴۷۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ 13 August 2017

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایرنا، در سال های اخیر برگزاری کنسرت های موسیقی در مواردی با برخی چالش ها مواجه شده است. به عنوان تعدادی کنسرت پاپ و حتی سنتی در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای مذهبی لغو شده اند؛ کنسرت هایی که به باور اهالی موسیقی با وجود دارا بودن مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنا به دلایلی از جمله برخوردهای سلیقه ای و عدم تبعیت از قانون اجازه برگزاری نیافتند.
در ماه ها و سال های اخیر لغو برخی کنسرت های موسیقی در شهرهایی از جمله مشهد، تبریز و اصفهان از جمله رویدادهای خبرساز حوزه فرهنگ بوده است؛ موضوعی که هم موجب ناخرسندی اهالی موسیقی وهم مایه دلخوری مردمی شد که برای حضور در این برنامه ها بلیت تهیه کرده بودند.

«حسین پرنیا» آهنگساز و نوازنده سنتور که به عنوان هنرمندی فعال در حوزه مطالبات صنفی شناخته شده است و «خشایار اعتمادی» خواننده موسیقی پاپ، در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بر لزوم حمایت نهادهای فرهنگی دولت از موسیقی و مجوزهایی که در این زمینه صادر می شود تاکید کردند. به باور آنان رویه های چند گانه حاکم بر حوزه موسیقی قانون را به چالش می کشد و همزمان موجب دلسردی اهالی فرهنگ می شود.

لغو کنسرت ها؛ هزینه زا، برهم زننده آرامش جامعه
پرنیا بر لزوم پایبندی به قانون در برخورد با کنسرت های موسیقی تاکید کرد. به گفته وی لغو کنسرت ها هزینه زا و بر هم زننده آرامش جامعه است.

وی در این زمینه گفت: لغو کنسرت ها برهم زننده آرامش جامعه است و هزینه سنگینی را بر دوش کشور می گذارد زیرا اگر صدها کنسرت در طول یک سال در ایران برگزار شود هیچ تلویزیون یا رسانه آن طرف آبی به آن اشاره نمی کند اما کافی است که یک کنسرت لغو شود تا با حجم فراوانی از انتقادها مواجه شویم.

پرنیا با بیان اینکه بیشتر کنسرت هایی که لغو می شوند رنگ و بوی فرهنگ و هنر دارند، افزود: متاسفانه کنسرت هایی که بیشتر جنبه تجاری داشته و بعضا برخی جریان های پشت پرده از برگزاری آنها منتفع می شوند به راحتی اجرا شده و لغو نمی شوند. فقط کنسرت هایی لغو می شود که بوی فرهنگ و هنر و فکر از آنها می آید.

این آهنگساز در ادامه با تاکید بر اینکه لغو کنسرت ها هویت و فرهنگ ایرانی را زیر سوال می برد، اضافه کرد: انتظار من از وزارت ارشاد این است که پای مجوزهای خود بایستد و ضمانت های اجرایی لازم را برای این مجوزها در نظر گیرد.

پرنیا با بیان اینکه اهالی موسیقی ضمن رعایت موارد قانونی باید بتوانند در همه شهرهای ایران کنسرت برگزار کنند، یاد آور شد: اعمال نظرهای شخصی و گروهی یا اعمال نظر برخی نهادها درباره برگزار شدن یا نشدن کنسرت ها در شماری از شهرهای مذهبی، سلیقه ای و مهندسی شده است و به هیچ وجه قانونی نیست.

به عقیده این نوازنده سنتور، اعمال نظرهای سلیقه ای در خصوص کنسرت ها، نشانه چند قانونی در حوزه فرهنگ بوده و چند قانونی عین بی قانونی است.

اهمیت پایبندی به مجوزهای قانونی وزارت ارشاد
همچنین اعتمادی هنرمند در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ در ایران درگیر سیاست زدگی شده است، گفت: متاسفانه هنر موسیقی در ایران دچار سیاست زدگی شده و به عرصه تقابل و زورآزمایی های سیاسی تبدیل شده است. استنباط من این است که در حوزه فرهنگ تقابل های غیر حرفه ای زیادی میان سیاست گذاران و مسوولان وجود دارد که با تعامل درست می تواند قابل حل باشد.

وی در خصوص راهکار باز شدن گره های موجود در عرصه موسیقی افزود: مسوولانی که مجوز برگزاری کنسرت ها را صادر می کنند باید از مجوزهای خود صیانت کنند. عرصه فرهنگ و هنر نباید متولیان و تصمیم گران چندگانه داشته باشد. تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید در موضوعات مربوط به موسیقی تصمیم گیری کند اما امروز درست یا غلط، موجه یا غیرموجه نهادها و سازمان های دیگر هم در خصوص مسایل فرهنگی اعمال نظر و گاها کارشکنی می کنند و این اتفاقِ مبارکی نیست.

اعتمادی با تاکید بر لزوم برطرف شدن اختلاف دیدگاه ها و سوء تفاهم ها در حوزه موسیقی اضافه کرد: سوء تفاهم ها و بعضا اعمال نظرهای سیاسی در حوزه فرهنگ باید کنار گذاشته شود. وقتی مجوز برگزاری کنسرت یا انتشار یک آلبوم موسیقی ممهور به مهر وزارت ارشاد است باید به مثابه قانون به آن نگریست. باید قبل از صدور مجوز در هر زمینه ای رایزنی ها و گمانه زنی های لازم صورت گیرد و مشکلات و اختلاف نظرها حل شود تا هنرمندان حوزه های مختلف در مسیر حرفه ای خود با انبوهی از برخوردهای متناقض و لجام گسیخته مواجه نشوند.

لغو کنسرت و خسارتی که هنرمندان و مردم متحمل می شوند
اعتمادی در ادامه گفت وگو ضمن بیان اینکه لغو کنسرت ها هم هنرمندان و کنسرت گذاران و هم مردم را به دردسر می اندازد و متضرر می سازد، گفت: لغو کنسرت های قانونی، هم مردم و هم هنرمندان را دچار سردرگمی می کند و نوعی به حرمتی به مردم و اهالی موسیقی به شمار می رود. در این زمینه همه باید از قانون تبعیت کنند.

وی افزود: بازنده اصلی در لغو یک کنسرت ابتدا کنسرت گذار و گروه موسیقی بوده و دوم مردم هستند. این اتفاق حس خوبی را در مردم به وجود نمی آورد.

«تقابلی که بین سیاست گذاران کلان کشور در حوزه فرهنگ وجود دارد از دید مردم خوب نیست. مردم دوست ندارند این تضاد را در فکر راهبران کلان خود ببینند و دوست دارند نگاهی یکدست را در میان آنان شاهد باشند.»

این خواننده با یادآوری لغو شماری از کنسرت ها در شهرهای مذهبی اضافه کرد: درست است که برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی باید با ملاحظه بیشتری صورت گیرد اما اینکه در این شهرها مردم به طور مطلق از رفتن به کنسرت محروم شوند، غیرقانونی و غیر قابل قبول است و وزارت ارشاد باید در این مورد ایستادگی کند.

به گفته اعتمادی، وقتی برخی مسوولان و نهادها از قانون تبعیت نمی کنند، از کسانی که عادت به قانون گریزی دارند نمی توان انتظار رعایت قانون را داشت.

عرصه موسیقی به عنوان یکی از عرصه های مهم فرهنگی نیازمند توجه مسوولان و سیاست گذاری های مناسب است. از آنجا که عرصه موسیقی دوستداران فراوانی به ویژه در بین جوانان دارد، متولیان فرهنگی جامعه نباید حمایت های قانونی از آن را فراموش کنند. بی شک حمایت های لازم از حوزه موسیقی می تواند به رشد، ارتقا و غنای هر چه بیشتر این حوزه که ریشه ای عمیق در فرهنگ اصیل ایرانی دارد منجر شود.

امروزه ، حذف سایه برخوردهای سلیقه ای ، از سر موسیقی یکی از مهم ترین خواست های فعالان این عرصه است. در نبود برخوردهای شخصی و سلیقه ای با حوزه موسیقی همه فعالان این عرصه ضمن رعایت قوانین موجود در کشور می توانند را هنری خود را ادامه دهند و همزمان با به حرکت درآوردن اقتصاد موسیقی در شکوفایی فرهنگ و هنر این مرز و بوم نقشی سازنده ایفا کنند.

 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار