یکی از آزادگان استان یزد گفت: هفت روز بدون آب و غذا کافی در برابر جنایت های رژیم بعثی عراق و حامیان آنها در دوران دفاع مقدس مقاومت کردیم.
کد خبر: ۴۷۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 17 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛به مناسبت 26 مرداد ماه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی  اعضای کانون خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان مهریز با محمد رضا بابایی از آزادگان دوران دفاع مقدس دیدار کردند.
وی در این دیدار به نحوه اسارت خود اشاره کرد و افزود: خرداد ماه سال 1361 و پس از پایان امتحان سال تحصیلی در حالی‌که 15 سال داشت از حسینیه صفار یزد به جبهه اعزام شد.
وی ادامه داد: در تیرماه همان سال در عملیات بزرگ رمضان که اولین عملیات برون ‌مرزی ایران اسلامی بود شرکت کرد که به دلیل شکست نیروهای محورهای کناری عملیات شکست خورد.
آزاده یزدی بیان کرد: این شکست یک نقطه قوت داشت و آن‌ هم نفوذ در 25 کیلومتر از خاک دشمن بود، که در اولین عملیات به اسارت دشمن درآمد.
بابایی افزود: عراقی‌ها با ابتدایی ترین مسایل عبادی اسرا از جمله نماز جماعت ، دعا و مناجات مخالف بودند و برای همین در یک اقدام ناجوانمردانه هفت شبانه ‌روز بچه‌ها را از آب و غذای کافی محروم کردند.
این آزاده یزدی تصریح کرد: یکی از روش‌ های شکنجه بعثی‌ها همواره قطع آب و یا آلوده کردن آن بود و اینگونه اقدام ها در اصل اوج پستی و قساوت آنها را نشان می‌داد.
بابایی افزود: وضعیت به حدی بغرنج بود برخی بچه‌ها را رو به ‌قبله کرده بودند از جمله من که در زمان اسارت از ناحیه پا مجروح شدم و اقدام مناسبی نسبت به مداوا نشده بود، گرسنگی و تشنگی نیز من را از پا انداخته بود.
معاون سابق استانداری یزد یادآور شد: پس از هفت روز تحمل شرایط سخت ما را در اردوگاه جمع کردند و پس از سخنرانی فرمانده عراقی در اردوگاه باز شد و تعدادی بعثی با چماق، دسته بیل و کلنگ به ما حمله کردند که در این میان سه نفر شهید و بیش از 500 نفر دست‌ و پا آنها شکست و زخمی شدند.
بابایی اظهار کرد: پس‌ از این اقدام وحشیانه یک وانت‌بار که حامل دو ظرف بزرگ آب و یک گونی نان بود وارد اردوگاه شد و سرهنگ عراقی کوچک‌ترین عضو اسیران را که 13 سال داشت صدا کرد و مقداری آب ‌و نان به او تعارف کرد و این بزرگ ‌مرد خطاب به فرمانده عراقی گفت: اول باید به جمع تعارف کنی و بعد من.
آزاده یزدی در ادامه به ذکر خاطره دیگری در دوران اسارت اشاره کرد و گفت: برای دست یابی به اخبار ناچار بودیم دسترسی به رادیو داشته باشیم ، با خواندن آیه و جعلنا و همکاری همه بچه های آسایشگاه توانستیم رادیو یکی از عراقی ها را بردادیم و در طول هشت سال اسارت 6 سال از آن رادیو استفاده کردیم .
بابایی تصریح کرد: برای دسترسی به اخبار یکی از آزادگان خبرها را گوش می داد و برداشت خود را از خبرها می نوشت و در اردوگاه یک نفر خبرها را می خواند و اینگونه ما از خبرهای ایران و قطعنامه که خیلی برایمان مهم بود باخبر می شدیم.
استان یزد افزون بر 800 آزاده دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار