تابلوهای رنگارنگ یا نام نوشته های روی شیشه مغازه ها که برخی از آنها با تابلوهای ال ای دی یا نئون در تاریک روشنای شبانه روز چشمک می زنند، همه یک هدف را دنبال می کنند که آن هدف چیزی غیر از جلب نظر شهروندان و افزایش مشتریان نیست.
کد خبر: ۴۸۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ 21 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»از کله پزی حافظ گرفته تا آپاراتی ... و حتی گاهی استفاده از نام هایی که جنبه تقدس دارد، نام نوشته هایی است که بر سردر دکان برخی اصناف در یزد خودنمایی می کند که برخی از این نام ها هیچ ارتباط منطقی با فعالیت آن صنف ندارد.
به گزارش ایرنا، نام گزینی برای واحدهای صنفی و تناسب نام مورد استفاده با نوع کالا یا خدمتی که ارائه می کنند، نخستین قدم برای برقراری ارتباط موثر با مشتری و افزایش درآمد است.
انتخاب نام برای برخی واحدهای صنفی یا علامت تجاری برای برخی شرکت ها به اندازه ای مهم است که گاهی شرکت های بزرگ، برای انتخاب نام یا برندی زیبا واثرگذار، این موضوع را به فراخوان گذاشته و برای آن هدایای نفیسی تعیین می کنند.
از آنجاکه نام واحدهای صنفی در معرض دید عموم و به عبارتی تابلو است، انتخاب نام باید بر اساس معیارهای اخلاقی، فرهنگی، شرعی وحتی قانونی باشد، با این وجود دیده می شود که در برخی از واحدهای صنفی بویژه مغازه های درون شهر، این اصل مهم رعایت نشده و بعضا نام هایی نامتناسب یا نامتعارف بر پیشانی برخی واحدهای صنفی می نشیند.
در استان یزد نیز همچون سایر استان های کشور، کم و بیش این وضعیت وجود دارد و آنگونه که متولیان حوزه اصناف می گویند با وجود تذکر و برخورد قانونی بازهم استفاده از نام های نامتناسب، نامتعارف یا سوء استفاده از نام مقدسات در برخی واحدهای صنفی مشاهده می شود.
استفاده از نام مقدسات و بزرگان دین برای تبلیغ و جلب مشتری برای برخی واحدهای صنفی مانند اغذیه فروشی یا تعمیرگاه از نمونه های بارز فقدان تناسب میان نام و نوع فعالیت برخی واحدهای صنفی است.
کارشناس درآمد شهرداری یزد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در خصوص تابلوهای اصناف، نحوه نصب و شرایط فیزیکی آن به عهده شهرداری است اما مسوولیت نظارت بر محتوا و نوشته های آن بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
حمید ابویی افزود: محل نصب تابلوها باید حتما بر سردر مغازه باشد، نصب تابلو بر پشت بام و پیاده رو که برای رهگذران ایجاد مزاحمت می کند، از تخلفاتی است که برخی اصناف مرتکب می شوند .
وی تصریح کرد: در صورت مشاهده این گونه نقص قوانین، در مرحله اول به واحد صنفی اخطار داده می شود و در صورت سرپیچی، طبق قانون برای جمع آوری تابلو اقدام می شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد اسلامی یزد هم گفت: مسوولیت محتوا و نوشته های تابلوها به عهده این اداره است و از طریق کانونهای تبلیغاتی دارای مجوز در این زمینه اقدام می شود.
خلف حوتی نژاد به گزارشگر ایرنا گفت: کانونهای تبلیغاتی موظف هستند طرح های تابلو را با توجه به قانون تبلیغات در اختیار متقاضی قرار دهند.
به گفته وی استفاده کردن از اسامی بیگانه و نام های ائمه اطهار(ع) و حتی شخصیت های کشوری، غیرمجاز و غیرقانونی است و اتحادیه های صنفی موظف هستند که اگر با اسمی نامتعارف روبرو شدند، بر اساس قوانین استعلام کنند تا در خصوص قانونی بودن نام به آنها پاسخ داده می شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد اسلامی یزد یادآور شد: تابلوهای تجاری در سطح شهر، توسط تیمی رصد وکنترل می شود و در صورت مشاهده تخلف، با همراهی اتحادیه و نیروی انتظامی به مالکان آنها تذکر داده شده و در صورت اقدام نکردن برای رفع تخلف، رسیدگی از طریق مراجع قانونی انجام می شود.
حوتی نژاد اضافه کرد: برای تقویت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران، همه دستگاه ها، سازمان ها و شرکت های عمومی موظف هستد از بکار بردن کلمات و واژه های بیگانه حتی در گزارشات، مکاتبات، سخنرانی ها و مصاحبه ها نیز خودداری کنند.
یک دانش آموخته علوم ارتباطات در این خصوص به گزارشگر ایرنا گفت: انتخاب اسامی خاص و به اصلاح تک از رویکردهایی است که افراد حتی برای نام گذاری فرزندان خود به آن توجه نشان می دهند ودر سال های اخیر شاهد رواج استفاده از برخی نام ها به اصطلاح تک برای افراد یا اصناف هستیم که در گذشته انتخاب چنین نام هایی رایج نبوده است.
مریم قلی زاده افزود: مهمترین دلیل برای چنین رویکردی، برجسته سازی و تمایز یک نام از دیگر نام هاست، که گاهی افراد در این زمینه به راه خطا رفته و از نام هایی استفاده می کنند که الزاما با فعالیت وخدماتی که انجام می دهند، هیچگونه ارتباط منطقی ندارند.
وی تصریح کرد: استفاده از نام های مقدس با توجه به اعتقاد مردم به این نام ها صورت می گیرد و نوعی سوء استفاده از این گونه نام ها محسوب می شود، نمونه چنین سوء استفاده هایی را در تاسیس برخی صندوق های مالی با نام های مقدس شاهد بوده ایم که مشکلاتی را برای سپرده گذاران ایجاد کرده است .
قلی زاده تاکید کرد: متولیان این حوزه ها باید مانع استفاده برخی واحدها از نام هایی که جنبه تقدسی برای مردم دارد، شوند و اجازه سوء استفاده از چنین نام هایی را به فعالان صنفی ندهند.
نحوه نام گذاری برخی اصناف، ضرورت آموزش و ارتقاء اطلاعات این قشر را نسبت به نامی که برای واحد صنفی خود انتخاب می کنند، دوچندان کرده و در این زمینه از رسانه ها و دستگاه های فرهنگی نیزانتظار می رود در خصوص نام گزینی فرهنگ سازی کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار