کد خبر: ۴۸۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 26 August 2017


عاطفه ابراهیمی

نخستین همایش ملی گرافیک و کاریکاتور آب و تراب شهریور ماه امسال در یزد برگزار خواهد شد. به همین منظور به سراغ مجید جوادیان زاده مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد و یکی از اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره رفتیم و از او درباره ی چرایی انتخاب این همایش و محور های آن پرسیدیم.

چرا از بین موضوعات مختلف، هنر و یک جشنواره ی هنری در دستور کار قرار گرفته است؟

اساسی ترین بحث این است که ما باید بتوانیم بین هنر و جامعه پیوند برقرار کنیم. بسیاری از موضوعات نیاز دارد که به زبان هنرمندانه بیان شود. زیرا بعضی موضوعات مثلا همین موضوع خانواده، لایه ها و جنبه های ظریفی دارد که هیچ ابزار دیگری از جمله علوم و ... قادر نیستند نکات ظریف و جنبه های دقیق موضوع را ببینند پس به این نگاه هنرمندانه نیاز داریم. بسیاری از مدیران ما برای اینکه برنامه ریزی کرده و تصمیم گیری کنند نیاز دارند تا تمام جنبه های موضوع را بشناسند، هنرمند و نگاه هنری به شناخت همه جانبه موضوع کمک می کند. از این رهگذر مدیریت درست تری شکل می گیرد و نتیجه مطلوب تری به دست می آید.

اعتیاد، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، طلاق و ... از جمله مهم ترین بحران های اجتماعی جامعه ی ما شناخته شده اند، چرا از این بین، اولویت اصلی همایش مسئله ی خانواده و ازدواج سالم قرار دارد؟

در جامعه ما بافت اجتماعی، هنوز بافت خانواده محور است. وقتی می خواهید به سلول های جامعه ایرانی نگاه کنید، متوجه می شوید جامعه ی ما فرد محور یا مبتنی بر زندگی مجردی نیست. ما همچنان جامعه ای خانواده محور داریم. به همین دلیل وقتی به خانواده توجه می کنید در واقع به بنیادی ترین بخش جامعه و کلیت یک جامعه نگاه می کنید. از طرفی دیگر حتی اگر سنتی هم نگاه کنیم بسیاری از آسیب های اجتماعی توسط خانواده ها کنترل می شود. خانواده جلوتر از دولت و نهادهای انتظامی می تواند از شکل گیری بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند. در جوامعی که نهاد خانواده قوی است، سرمایه های اجتماعی آن جامعه گسترده تر و عمیق تر است. در جوامع شرقی، خانواده وظایف گسترده تری دارد در نتیجه وقتی خانواده تقویت شود، غیر مستقیم به سایر بخش های اجتماع هم پرداخته اید. مجموع این مسائل باعث شد، موضوع خانواده مورد توجه جشنواره قرار بگیرد و بتوانیم موضوع خانواده را به یک موضوع هنری تبدیل کنیم. هنرمندان با همان نگاه خاص خود به این موضوع بیندیشند و آثار خوبی تولید کنند.

هنر گرافیک و طراحی شاید به تنهایی هنر عامه پسندی نباشد و مخاطبان خاص خودش را داشته باشد به نظر شما این جشنواره چگونه می تواند عامه ی مردم را تحت تاثیر قرار بدهد؟

در جهان جدید، بسیاری از هنرها، توده ای شده است. به خاطر حضور رسانه های فراگیر، همه ی مردم به نحوی مصرف کننده آثار هنری هستند. به همین دلیل حتی بسیاری از آثار فاخر هنری هم، جنبه های مردم پسند و عامه پسند دارند. به عنوان مثال، حافظ شاعر فاخری است اما در کنار آن ما بحث فال حافظ را داریم که عامه پسند است. یکی از اهداف جشنواره رفع همین مشکل، یعنی عمومی کردن هنر در جامعه است. هنر به تلطیف جامعه کمک می کند زیرا نگاه هنری، یک نگاه لطیف و ظریف است. باید تلاش کنیم جامعه را به محیط اطراف خودش حساس کنیم تا مردم یاد بگیرند نگاه زیباشناسانه داشته باشند. زمانی که شما از دریچه ی هنر گرافیک به مردم یاد می دهید که به پدیده های اجتماعی نگاه کند، این تقویت نگاه زیباشناسانه است. مثلا هنر گرافیتی یا دیوار نگاری که یکی از بخش های همیش آب و تراب است، یک هنر کاملا عمومی محسوب می شود. هنری است که راحت وارد جامعه شده و جنبه های اجتماعی به خود می گیرد.

انتظار دارید خروجی جشنواره به چه شکل باشد و به چه اهدافی برسید؟

موضوعات انتخاب شده، موضوعاتی کاملا عمومی است از طرفی نمایشگاه آثار برگزیده و انتشار کتاب جشنواره را خواهیم داشت و هم در صورت امکان، شرایط نمایش آثار در سایر شهر ها فراهم شود و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در کنار همایش، شانس اینکه این همایش بر جامعه ی ما تاثیر بگذارد بسیار بالاست. البته این می تواند قدم های اول باشد. بازخورد این همایش به ما نشان خواهد داد در چه بخش هایی موفق بودیم و در چه بخش هایی ایراد داشتیم. با توجه به فرم و محتوایی که جشنواره دارد تاثیرگذاری زیادی دارد ضمن اینکه باید بررسی کرد چنین جشنواره ای و سایر جشنواره های مشابه تا چه میزان قدرت تاثیرگذاری دارند و می توانند اهداف تعریف شده را محقق کنند.

برای از بین بردن بخشی از آسیب های اجتماعی قطعا به افزایش مشارکت های اجتماعی نیازمندیم، دفتر امور اجتماعی استانداری، برای افزایش این مشارکت ها چه برنامه هایی در دستور کار خود دارد؟

برای افزایش مشارکت باید فرهنگ کار و فعالیت داوطلبانه را افزایش داد، متاسفانه طبق آمارها، میانگین زمان کار داوطلبانه در کشور ما 2 دقیقه است! هنوز روحیه و اخلاق کار داوطلبانه در کشور ما نهادینه نشده است. هر چند نباید پیشینه ی تاریخی خودمان را فراموش کنید بدون شک زندگی در اقلیم کویر بدون کار داوطلبانه امکان پذیر نبوده است و یا وقف خود نماد کار و فرهنگ داوطلبانه است. ما باید در حوزه کار داوطلبانه گفتمان سازی انجام دهیم. می بایست این زیر ساخت فکری را در جامعه ایجاد کنیم و بعد از آن یکسری نهاد سازی هایی اتفاق می افتد. در همین زمینه می توان به سازمان های مردم نهاد اشاره کرد که کاملا بر بنای کار داوطلبانه هستند زیرا باید دو شرط اساسی غیر اقتصادی و غیر سیاسی بودن (دو منبع اصلی قدرت) را داشته باشند. در حال حاضر رویکرد اصلی ما، مدیریت اجتماعی محله محوری است یعنی تکیه بر اجتماعات محلی و تبدیل مدیریت کلان به مدیریت خرد. باید بر خود مردم، ظرفیت های محلی و تشکل های سنتی تکیه کنیم.

یکی از محورهای اصلی همایش، تاکید بر ازدواج سالم و بدون تشریفات است، نظر شخصی شما در این رابطه چیست؟

ازدواج نقطه عطف زندگی هر فردی است. معتقدم این نقطه عطف باید پررنگ و ماندگار شود. قطعا هر چه خاطره ی آن قوی تر باشد می تواند به حفظ بنیان خانواده کمک کند. بدون شک ماندگاری آن به مسائل مالی و تجملاتی بودن ربطی ندارد. می توانیم شکل های دیگری از ازدواج را برای جامعه تعریف کنیم یکی از کارهای هنرمندان می تواند همین باشد. متاسفانه وقتی سبکی از ازدواج پر هزینه تبدیل به هنجار شود، اگر کمتر از آن انجام دهید تصور عموم این خواهد بود که شما هنجار را شکستید. به همین علت باید این حوزه را به یک مسئله آسان تبدیل کنیم.

سخن پایانی

همین اواخر بحث ثبت جهانی یزد را داشتیم به نظرم ضمن اینکه کالبد و نوع شهرسازی و معماری یزد را به ثبت رساندیم باید انسان یزدی را هم به جهان معرفی کنیم. انسانی که کوشا و فکور بوده و قابلیت شگفت انگیزی در تطبیق با شرایط سخت طبیعی داشته است. جهان امروز در بعضی زمینه ها دچار فرسایش است و ما انسان هایی که قانع و خلاق باشند و بدون آسیب به محیط زیست همزیستی مسالمت آمیزی با آن داشته باشند نداریم. نیاز داریم جشنواره های فرهنگی و هنری را در سطح جهانی تعریف و اجرا کنیم. در همین راستا امیدواریم همایش ملی آب و تراب برای دوره های آینده، افق جهانی را تعریف کند. هنرمندان ما باید از طریق همین جشنواره ها به عرصه تعاملات فرهنگی و هنری جهان وارد شوند. انسان وابسته است به سنت ها و ارزش های میراثی و تاریخی، جوامعی که توانستند میراث های کهن خود را استخراج کنند در زمینه های هنری بارورتر هستند. ما این پیشینه را داریم امیدواریم که این جشنواره ها عاملی باشد برای استخراج میراث ها که در قالب کالاهای هنری و فرهنگی به جهان عرضه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار