کد خبر: ۴۸۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ 27 August 2017
سارا گلابگیریان‌
جهانی‌شدن بافت تاریخی یزد، قطعا استقبال گردشگران داخلی و خارجی را برای بازدید از این میراث جهانی، افزایش خواهد داد. تامین امنیت گردشگران موضوعی است که همواره در مورد آن بحث می‌شود.
البته یزد همواره شهری امن است، اما عده‌ای عقیده دارند که حضور پررنگ پلیس در این بافت برای اطمینان خاطر گردشگران، نقش موثری در ارتقای امنیت بافت دارد.
مسیرهای گردشگری بافت تاریخی همواره شلوغ و پرتردد است، اما کوچه پس کوچه‌های خلوتی هم دارد که حتی برخی ساکنان بافت تمایلی به عبور از آن ندارند. وظیفه دستگاه‌های متولی است که با تامین روشنایی و امنیت کافی، فرصت را برای حضور امن هر چه بیشتر گردشگران در بافت تاریخی فراهم کنند.
تردد موتورسواران در کوچه‌های باریک، مزاحمت‌هایی از جمله مزاحمت صوتی به همراه دارد؛ از‌این‌رو مدیریت تردد موتورسواران در بافت تاریخی یکی دیگر از خواسته‌های ساکنان بافت و البته گردشگران است.
سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی یکی دیگر از موضوعات قابل بحث است. بسیاری عقیده دارند که اصالت بافت به دلیل سکونت اتباع بیگانه از بین رفته و احساس ناامنی در بین گردشگران و حتی ساکنان بافت تاریخی ایجاد کرده است.
آنها عقیده دارند بافت تاریخی باید برای سکونت افراد بومی ساماندهی و از سکونت اتباع بیگانه در این بافت جلوگیری شود. یکی از ویژگی‌های این بافت جهانی حفظ زندگی در آن است و قرار است گردشگران برای تماشای زندگی یزدی‌ها به این بافت سفر کنند؛ از‌این‌رو باید به این موضوع اهمیت داده شود.

خواسته شهروندان
یکی از شهروندان با اشاره به مزاحمت موتوسواران در بافت تاریخی برای ساکنان و گردشگران، می‌گوید: تردد موتورها صدای ناهنجاری در کوچه‌های باریک و بلند بافت تاریخی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد احساس ترس در بین عابران پیاده می‌شود.
«زهرا مرادی» ادامه می‌دهد: این وضعیت حتی در مسیرهای ویژه گردشگری نیز وجود دارد. این مسیرها برای تردد پیاده گردشگران طراحی، کف‌سازی و بدنه‌سازی شده اما به دلیل تردد قابل توجه موتورسواران، مسیر از حالت پیاده‌روی خارج شده است.وی می‌افزاید: مسئولان باید مسیرهای ویژه پیاده‌روی در بافت تاریخی طراحی کنند و در مسیرهای دیگر نیز که کمتر شناسانده شده است، حضور پلیس تقویت شود تا هم شهروندان و هم گردشگران با خیال آسوده از معابر بافت تاریخی عبور کنند.
این شهروند می‌گوید: در برخی کوچه‌ها به دلیل زمین‌های رها‌شده، تاریکی معبر و خلوتی بافت، حتی ساکنان بافت هم تمایلی به عبور ندارند و ترجیح می‌دهند از مسیرهای شلوغ‌تر عبور کنند. شاید گردشگری مسیر را اشتباهی برود و با مشکل مواجه شود؛ از این رو حضور گشت پلیس در بافت تاریخی با توجه به جهانی‌شدن آن، بسیار حائز اهمیت است.

ممنوعیت سکونت اتباع بیگانه
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی، خواستار ساماندهی این حضور و اجرای تصمیمات دولتمردان مبنی بر ممنوعیت سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی جهانی یزد می‌شود.
«احسان توکلی» ادامه می‌دهد: بافت تاریخی یزد بسیار ارزشمند است و جهانیان به این موضوع پی برده‌اند. این بافت باید به محل اسکان بومی‌ها و نمایش فرهنگ و تمدن آنها تبدیل شود. زندگی اتباع بیگانه در این بافت که ارزشی برای آن قائل نیستند، معنایی ندارد.
وی می‌گوید: اتباع بیگانه به صورت گروهی و بدون توجه به ارزش بناها، در خانه‌های بافت تاریخی ساکن شده‌اند؛ در حالی که درک درستی از معماری، تاریخ و تمدن این بافت ندارند؛ از‌این‌رو اگر افراد بومی در این بافت ساکن شوند، روز به روز شاهد ارتقای بافت تاریخی خواهیم بود، البته به شرطی که شرایط مناسبی برای سکونت افراد بومی نیز ایجاد شود.

فعالیت پلیس توریسم
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به مزاحمت‌هایی که بعضی مواقع در بافت تاریخی برای گردشگران ایجاد می‌شود، ایجاد ایستگاه‌های پلیس در بافت تاریخی را برای کاهش مشکلات و نا‌امنی‌ها موثر می‌داند.
«رضا حبیب‌فر» ادامه می‌دهد: در گذشته شاهد فعالیت پلیس توریسم در داخل بافت تاریخی بودیم که متوقف شد و دیگر از حضور پلیس در بافت تاریخی خبری نیست. قطعا در مکان‌هایی که تقاضای بازدید بسیار است مشکلاتی نیز ایجاد خواهد شد؛ از‌این‌رو حضور پلیس باعث دلگرمی گردشگران و حتی ساکنان می‌شود.
وی می‌افزاید: بافت تاریخی یزد همچون سایر قسمت‌های شهر امن است اما باید کمترین مشکلات را نیز از بین برد، چرا‌که این بافت جهانی شده و زیر ذره‌بین جهانیان قرار دارد و کوچک‌ترین اتفاقی به جایگاه آن ضربه خواهد زد.

کاهش مزاحمت‌ها در بافت تاریخی
فرمانده انتظامی استان با بیان این‌که امنیت در بافت تاریخی یزد برقرار است، از کاهش مزاحمت‌ها و افزایش احساس امنیت در این بافت خبر می‌دهد.
«ایرج کاکاوند» می‌افزاید: گشت‌های موتوری و پیاده در بافت تاریخی تردد می‌کنند. برای مثال می‌توان به ایستگاه کنار زندان اسکندر در محله فهادان و ایستگاه امامزاده شاهزاده فاضل اشاره کرد.
وی تاکید می‌کند: باید توجه کرد که دنبال پررنگ کردن حضور پلیس در بافت تاریخی نیستیم به ویژه نقاطی که گردشگران تردد می‌کنند؛ چرا که شاید احساس شود مشکلی در این منطقه وجود دارد، اما در صورت نیاز، گشت اعزام می‌شود. حضور پلیس در مواقعی نشان امنیت است اما در برخی مواقع نیز خود به خود ایجاد ناامنی می‌کند.
کاکاوند می‌گوید: فعالیت پلیس توریست در بافت تاریخی در حوزه تصمیمات کشوری است. آنچه مسلم است گشت‌های موتوری و پیاده در بافت تاریخی وجود دارد.
فرمانده انتظامی استان درباره تردد راکبان موتورسیکلت در بافت تاریخی نیز می‌گوید: نمی‌توان برای تردد موتورسواران محدودیت ایجاد کرد. برخی از آنها ساکنان بافت هستند که رفت و آمدشان با موتور است اما پلیس قطعا با موتورسواران متخلف برخورد می‌کند.
وی می‌افزاید: مزاحمت‌های موتورسواران برای عابران پیاده به حداقل رسیده و آمارها سال به سال در حال کاهش است.

اشراف اطلاعات پلیس به تخلفات
کاکاوند درباره سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی و احساس ناامنی می‌گوید: وظیفه پلیس جمع‌آوری اتباع غیرمجاز است. هر سال شاهد افزایش چشمگیر دستگیری و جمع‌آوری اتباع هستیم. همه دستگاه‌ها در تلاش برای ساماندهی اتباع هستند و این موضوع تحت عنوان طرح جامعی در حال پیگیری است.
وی می‌افزاید: عده‌ای از اتباع مجاز و عده بسیاری نیز غیرمجاز هستند؛ با‌این‌وجود اشراف اطلاعاتی پلیس قطعا در این حوزه وجود دارد و به نوعی کامل است. از تحرکات متخلفان نیز بی‌خبر نیستیم.
به گفته وی، برخی اتباع در گذشته هم جرائمی مرتکب می‌شدند که با کنترل پلیس کاهش پیدا کرد، هرچند هنوز هم جرائمی وجود دارد که فراوانی ندارد.

   دغدغه‌های مردم برای ساماندهی اتباع بیگانه
«ایرج کاکاوند»، فرمانده انتظامی استان، تاکید می‌کند: وظیفه پلیس دستگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، متخلفان و مجرمان است. این دغدغه مردم را تا جایی که امکان دارد، دنبال می‌کنیم. اما باید قبول کرد که برای ساماندهی و برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز، باید مشارکت مردم افزایش یابد تا این دغدغه برطرف شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار