کد خبر: ۴۸۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 27 August 2017
هیفاء پردل
این‌که امروز یزد به‌واسطه جاذبه‌ها و بافت تاریخی زیبای خود، به‌عنوان نخستین شهر تاریخی زنده در جهان شناخته می‌شود، مدیون تلاش‌های گذشتگان در ایجاد معماری شگفت‌انگیز بناهای تاریخی آن در دل اقلیم بسیار شکننده کویر و حفاظت از آنها از گذشته تاکنون است.
البته با وجود تمام تلاش‌ها برای حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند تاریخی، باز هم افرادی سودجو تیشه طمع خود را بر ریشه میراث فرهنگی وارد می‌کنند و تخریب آنها را رقم می‌زنند.
ارائه آموزش‌های لازم در مورد اهمیت بناهای تاریخی و لزوم حفاظت از آنها به‌ویژه برای نسل جوان و دانش‌آموز، از دغدغه‌های امروز میراث فرهنگی کشور برای حفظ و نگهبانی از این تمدن غنی است.
اگر کودکان و نوجوانان امروز جامعه به‌عنوان نسل آینده و پدران و مادران فردا به‌عنوان نگهبانان میراث فرهنگی تربیت نشوند، در آینده با هویت و تاریخ و تمدن خود بیگانه خواهند شد؛ لذا باید طوری برنامه‎‎ریزی شود تا در کنار آموزش سایر دروس، مفاهیم میراث‌فرهنگی، اهمیت تاریخ و تمدن و مزیت گردشگری را برای جامعه محلی خود فرا گیرند.
بر همین اساس نیز بنا به یک طرح کشوری در تفاهم‌‌نامه‎‎ای بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی کشور، قرار است دانش‌‌آموزان گروه سنی 7 تا 17 ساله به عنوان «همیار گردشگری»، آموزش‎‎های لازم را فرا گیرند تا در آینده به عنوان نگهبانان میراث فرهنگی تربیت شوند.به همین منظور نیز در استان به بیش از 360 دانش‎آموز در 12‌مدرسه دخترانه و پسرانه استان با توجه به جهانی شدن شهر یزد، آموزش‎‎هایی ارائه می‎‎شود تا به‌عنوان همیاران گردشگری آینده، با مفاهیم گردشگری و اهمیت بناهای تاریخی جوامع محلی خود آشنا شوند.همشهری با توجه به جهانی شدن شهر یزد و اهمیت موضوع آشنایی کودکان از پایه با مفاهیم میراث فرهنگی و همچنین اهداف بلند‌مدت این آموزش‎‎ها، با «محمدرضا نصیری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گفت‎‎وگویی ترتیب داده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
  • اجرای طرح «همیاران گردشگری» چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
با توجه به تفاهم‌نامه آموزش‌و‌پرورش و میراث فرهنگی برای اطلاع‎‎رسانی و همچنین تبلیغ فرهنگ گردشگری، طرحی برای آشنایی دانش‎‎آموزان 7 تا 17 ساله از 12 مدرسه استان با مفاهیم گردشگری و بناهای تاریخی اجرا شده است.
به‌موجب این طرح، دانش‌آموزان ابتدا با فرهنگ حفاظت از منابع فرهنگی و طبیعی و همچنین ترویج کارآفرینی در زمینه گردشگری آشنا می‌شوند. سپس در یک همایش دو روزه، در اردوگاه شهید فهیمده بنادک سادات شهرستان مهریز با همکاری کمیته گردشگری پایدار استان، به‌عنوان همیار گردشگری انتخاب می‌شوند و با میراث‌فرهنگی، تاریخ و تمدن و ظرفیت‌های گردشگری آشنا و آموزش‌ می    بینند.
با آموزش مفاهیم میراث فرهنگی تنها در این مدت کوتاه می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت؟ چرا با وجود جهانی‌شدن یزد تنها 360 دانش‌آموز از کل استان انتخاب شده‎‎اند؟
این همایش به‌عنوان پایلوت آموزش    های کلی طرح همیاران گردشگری با همکاری آموزش‌و‌پرورش، برگزار می‎‎شود. میراث فرهنگی در ابتدای شروع طرح با وجود استقبال مدارس دیگر، ظرفیت آموزش تعداد زیادی از دانش‎‎آموزان را ندارد، ولی در فازهای بعدی این طرح، تعداد دانش‎‎آموزان افزایش خواهد یافت.البته قرار است پنج‎‎شنبه‎‎های هر هفته به مدت چند ساعت دانش‌آموزان با مفاهیم گردشگری، بناهای تاریخی، آثار باستانی و فرهنگ برخورد با گردشگران آشنا شوند و از بناهای تاریخی استان بازدید کنند.
  • این آموزش‎‎ها تنها برای دانش‎آموزان یزدی است؟
طرح «همیاران گردشگری» برای شهر یزد با توجه به جهانی شدن، اهمیت دارد و در  اردکان، میبد و دیگر شهرستان‌هایی که بافت تاریخی دارند، اجرایی می‌‌شود.
  • به نظر شما اجرای این طرح و آموزش دانش‌آموزان در بلندمدت، بازتاب‌های مناسبی به دنبال خواهد داشت؟
دانش‌آموزانی که در طرح آموزش همیاران گردشگری حضور یابند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند، در آینده به عنوان سفیران گردشگری استان، فعالیت خواهند کرد.
این دانش‌آموزان  با پروسه ثبت جهانی و قوانین گردشگری آشنا خواهند شد و حتی می‌توانند در خانواده نقش کلیدی برای ارتقای فرهنگ پاسداشت بناهای تاریخی و اهمیت حراست از آنها ایفا کنند.حفاظت از بافت تاریخی باید از سنین پایه و کودکی شروع شود. به نظر می‌رسد که این آموزش‌ها در آینده  تاثیرگذار خواهند بود.
  • برای این طرح چه پروسه زمانی در نظر گرفته شده است؟
این طرح طبق تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و آموزش‌و‌پرورش در مدت 2 سال اجرا می‌شود. کل مدارس استان تحت پوشش آن قرار می‌گیرند و مربیان مدارس و دانش‌آموزان نیز با این آموزش‌ها آشنا می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار