در حالی که هنوز چالش معدنی‌ها با محیط زیست یک موضوع تمام ناشدنی است، مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو در حالی موفق شد مجوز بهره‌برداری از آنومالی D۱۹ را دریافت کند.
کد خبر: ۴۸۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 05 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛در حالی که هنوز چالش معدنی‌ها با محیط زیست یک موضوع تمام ناشدنی است، مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو در حالی موفق شد مجوز بهره‌برداری از آنومالی D۱۹ را دریافت کند که همچنان معاون سازمان محیط زیست می‌گوید مجوزی در این باره صادر نشده است و چادرملو در لبه تعطیلی و حیات به سر می‌برد.

24 محدوده حساس مورد اختلاف میان سازمان حفاظت محیط زیست و متصدیان معدن و صنایع معدنی وجود دارد که یکی از آنها یعنی آنومالی D۱۹ یکی از بحث برانگیزترین‌ها در این میان است که حیات یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های معدنی ایران یعنی مجتمع سنگ آهن چادرملو به آن بستگی دارد و از طرف دیگر فعالان محیط زیست معتقند این منطقه زیستگاه آخرین بازماندگان یوز آسیایی است.

در این میان موضوعی را باید مورد توجه قرار داد و آن این است که مجتمع چادرملو به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن ایران در استان یزد و مجاورت شهر اردکان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه به شمار می‌رود و در صورتی که نتواند مواد اولیه خود را به دست آورد تا کمتر از ۱۰ سال دیگر ذخایرش به اتمام خواهد رسید و عملا به منطقه‌ای بلااستفاده تبدیل می‌شود.

چندی پیش بود که اکتشافات مقدماتی نشان داد که در نزدیکی محل استخراج فعلی معدن چادرملو پهنه معدنی دیگری به عنوان D۱۹ وجود دارد که با ذخیره ۳۰۰ میلیون تن سنگ آهن می‌تواند به عنوان یک راه بقا برای این مجتمع سنگ آهن مطرح شود، ولی همان طور که گفته شد این منطقه از نظر سازمان محیط زیست یک فضای حفاظت شده و زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود و ممانعت‌های این سازمان باعث شده امید به بقای این مجموعه معدنی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

اما دو هفته پیش بود که محمد رضا بهرامن - رییس خانه معدن ایران - از تعامل مجموعه معدنی با سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت که چادرملو و خانه معدن ایران در جلسه‌هایی که با سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌اند توانستند مجوز اکتشافات مقدماتی در محدوده D۱۹ را به دست آورند تا مجتمع معدنی چادرملو و سنگ آهن مرکزی بتواند تحت شرایط خاصی به فعالیت در این منطقه بپردازد.

این خبری بود که دوباره باعث شد بحث تقابل معدن و محیط زیست در صدر رسانه‌ها قرار گیرد و اظهارنظرهای مختلفی در این باره مطرح شود؛ به طوری که چندی پیش رضا اقتدار - معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت‌وگو با ایسنا صدور مجوز برای اکتشاف در D۱۹ را انکار کرد و آن را همچنان جزو ۲۴ محدوده مورد اختلاف معدنی‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد.

وی در این باره گفت که نامه‌ای از سوی مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت به دفتر زیستگاه‌ها رسیده است که براساس آن درخواست مطالعات آنومالی‌های فلززایی منطقه به همراه چگونگی برنامه‌های توسعه‌ای آن مطرح شده است که در این نامه آن وزارتخانه در مورد طرح مطالعاتی در محدوده آنومالی بدون صدور پروانه اکتشاف را مطرح کرده است و صرفا برای انجام عملیات ژئوفیزیک بدون هرگونه تخریب و به منظور بررسی‌های اولیه اقدام صحبت شده است.

به گفته معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، طبق این درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد بداند این منطقه از نظر ارزش چه جایگاهی دارد تا بعد از مشخص شدن لکه‌های معدنی از طریق برگزاری جلسات با سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد تصمیم گیری شود.

این اختلافات در حالی مطرح می‌شود که نزدیک به شش سال آینده ذخایر معدنی سنگ آهن در معدن فعلی چادرملو به اتمام می‌رسد و هر لحظه به پایان عمر این مجتمع بزرگ نزدیک می‌شویم تا شهر معدنی که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یزد با بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز بنا شده است قدم به سمت متروکه‌گی بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار