کد خبر: ۴۸۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ 06 September 2017
 
نیره شفیعی‌پور
نام یزد دیگر این روزها جهانی شده و بزرگترین شهر خشت و گلی دنیا پس از سال‌ها تلاش و پیگیری بالاخره ثبت جهانی شد تا با قرار گرفتن نام یزد در فهرست اماکن گردشگری دنیا، جمعی از گردشگران خارجی به سوی این دیار سرازیر شوند.

یزدی‌ها خوشبختانه در میزبانی و مهمان‌نوازی ید طولایی دارند و همواره در پذیرش مهمان به ویژه مهمانان خارجی سنگ‌تمام گذاشته‌اند اما حالا سفرها رنگ و بوی دیگری دارند و شهرت جهانی یزد، میزبانی را کامل‌تر و مجهزتر می‌طلبد.

یزد که سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر فقط مهمان خارجی دارد، ظرفیت اسکان ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد که با احتساب مهمانان و گردشگران داخلی و با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که یزد جهانی، فضای کافی برای پذیرایی از مهمانان ندارد.

نیازهای گردشگری یزد با ثبت جهانی بافت تاریخی آشکار شد

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که یک اتفاق خوب در حوزه فرهنگی یزد به شمار می‌رود، حسنی بزرگ در میان همه محاسن دیگر داشت و آن آشکار شدن نیازهای گردشگری این شهر به عنوان شهر جهانی ایران است.

شهری که هتل پنج ستاره ندارد و تعداد هتل‌های چهار ستاره آن نیز محدود است و کم‌کم باید به سمت توسعه‌ای باب طبع مهمانان خارجی و حتی جمع کثیری از مهمانان داخلی رفت.

گرچه مهمانان خارجی یزد که اغلب آنها را اروپایی‌ها تشکیل می‌دهند، علاقمند به اسکان در هتل‌های سنتی هستند اما نمی‌توان نیاز شهر جهانی یزد به هتل‌های پنج ستاره را نیز نادیده گرفت.

البته هتل‌های سنتی نیز طی چند سال اخیر رشد خوبی در یزد داشته اند و بسیاری از مالکان خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی یزد، به سمت ایجاد هتل، هر چند کوچک و با تعداد تخت محدود رفته‌اند.هتل‌های سنتی نیز طی چند سال اخیر رشد خوبی در یزد پیدا کرده‌اند و بسیاری از مالکان خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی یزد، به سمت ایجاد هتل، هر چند کوچک و با تعداد تخت محدود رفته‌اند

میراث فرهنگی یزد در مقطعی حمایت جدی خود را از ساخت هتل‌های سنتی، هر چند کوچک اعلام کرد اما برخی مالکان خانه‌های قدیمی از تغییر رویه میراث فرهنگی یزد گلایه داشتند.

برخی از این سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند که میراث فرهنگی نه تنها حمایتی نمی‌کند بلکه مانع از انجام امور به دست خودمان نیز می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره میراث فرهنگی استان یزد در مورد وضعیت هتل‌های یزد به ویژه هتل‌های سنتی و آمار تخت‌های اقامتی و در مجموع زیرساخت‌های گردشگری استان به خبرنگار مهر گفت: گرچه ما نیز بر این اعتقادیم که در یزد به عنوان یک شهر جهانی شده، زیرساخت‌های کافی برای توسعه گردشگری نداریم اما معتقدیم از سال ۹۲ به بعد شرایط خوبی در استان حاکم شده و شروع خوبی در توسعه گردشگری استان یزد را شاهد بوده‌ایم.

محمدرضا نصیری عنوان کرد: زیرساخت‌های گردشگری در یزد شامل زیرساخت‌های نرم افزاری و زیرساخت‌های سخت‌افزاری است که در بخش نخست، کار به طور عمده بر محور آماده‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی و آموزش به آنها به ویژه ساکنان بافت تاریخی بوده است.

عمده گردشگران خارجی یزد اروپایی هستند

وی با اشاره به اینکه عمده گردشگران خارجی یزد، اروپایی هستند، افزود: به طور هفتگی در مساجد و محل‌های تجمع مردم حضور می‌یابیم و توضیحات لازم و بایدها و نبایدها و نحوه برخورد با گردشگران را به آنها ارائه می‌دهیم.

نصیری بیان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات نیز ورود کرده‌ایم و وای‌فای مجانی در برخی مناطق بافت تاریخی نظیر مسجد جامع و امیرچخماق و ... راه‌اندازی شده همچنین به دنبال اپلی‌کیشن‌هایی هستیم که بتواند از میراث و آثار تاریخی یزد تولید محتوا کند.

سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان یزد یادآور شد: در حوزه سخت‌افزاری نیز عمده تمرکز ما بر ساماندهی فضاها همچنین ارتقاء و افزایش ظرفیت اسکان استان بوده است.

وجود ۴۵۰۰ تخت در ۲۰۰ مرکز اقامتی یزد

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی با ظرفیت پذیرش ۵ هزار نفر در استان یزد وجود دارد، افزود: امکان اسکان در ۷۵ هتل و هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر، ۵۱ واحد بومگردی، ۷۰ خانه مسافر و در مجموع ۲۰۰ مرکز  اقامتی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار گردشگر در یزد در سال ۹۱ حدود ۱۲ هزار گردشگر بود که اکنون به ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده و میزان ماندگاری مسافران نیز از یک روز به ۲.۱ روز رسیده است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ظرفیت اقامتی استان را افزایش دهیم، می‌توانیم میزان ماندگاری مسافران را به سه روز برسانیم.

اولویت برای ایجاد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره

نصیری گفت: بر اساس اولویتی که سازمان میراث فرهنگی کشور دارد، نهضت هتل‌سازی در بسیاری از استان‌ها آغاز شده و اولویت برای ایجاد هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در یزد چهار هتل چهارستاره داریم که یکی از آنها ارتقاء یافته و ساخت یک هتل پنج ستاره نیز آغاز شده که برای تکمیل آن به سه سال و یا بیشتر زمان نیاز است.

با توجه به اینکه استقبال گردشگران از حضور در بافت تاریخی یزد بسیار خوب بوده و اغلب متقاضی سکونت در مکان‌های اقامتی در این بافت هستند، واحدهای بوم‌گردی از چندی پیش در مناطق مختلف کشور احداث شد که می‌توان یزد را از نخستین استان‌هایی دانست که این واحدهای بوم‌گردی در آن احداث شد.

بوم‌گردی به معنای تجربه زندگی سنتی در خانه‌های قدیمی همراه با محیط زیست و ماندگاری بالا است و استقبال چشمگیر گردشگران، توسعه خوب این واحدها را طی دو سال اخیر در یزد به دنبال داشته است به نحوی که در حال حاضر ۵۱ واحد بوم‌گردی در استان یزد احداث شده که ۳۰ مورد آن در داخل بافت تاریخی شهر یزد است.بوم‌گردی به معنای تجربه زندگی سنتی در خانه‌های قدیمی همراه با محیط زیست و ماندگاری بالا است و استقبال چشمگیر گردشگران، توسعه خوب این واحدها را طی دو سال اخیر در یزد به دنبال داشته است به نحوی که در حال حاضر ۵۱ واحد بوم‌گردی در استان یزد احداث شده است

ظرفیت واحدهای بوم‌گردی به گفته مسئولان امر همواره تکمیل بوده و گاهی تا ۱۱۰ درصد نیز رفته است و این استقبال، نشانه‌ای برای مسئولان میراث فرهنگی برای انجام کار بیشتر و حمایت‌های جدی‌تر در این بخش است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان یزد در این باره نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ۲۰۰ متقاضی داریم که آمادگی دارند خانه‌های خود را تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گردی کنند.

محمدرضا نصیری عنوان کرد: در این زمینه تهدیدها و فرصت‌هایی وجود دارد که از جمله تهدیدها می‌توان به احتمال صدمه به بدنه خانه‌های تاریخی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: باید در ساماندهی و بهسازی خانه‌های قدیمی برای تبدیل آنها به واحدهای بوم‌گردی هماهنگی کاملی در اجرا با میراث فرهنگی وجود داشته باشد و هر نوع عملیات عمرانی در این خانه‌ها باید هماهنگ با اسلوب قدیم باشد.

نصیری تصریح کرد: ما نوع دستکاری در بنا نمی‌پذیریم و این همان نقطه اختلافی است که سبب شده برخی سرمایه‌گذاران گمان کنند میراث فرهنگی برای ایجاد واحدهای اقامتی در بافت تاریخی یزد، سنگ‌اندازی می‌کند.

ممانعت میراث فرهنگی در تبدیل خانه‌های قدیمی به هتل در راستای ممانعت از تغییر بنا است

وی افزود: البته اینگونه نیست و ممانعت ما در راستای جلوگیری از تغییر در ویژگی‌های بنا است و اگر کار هماهنگ با میراث فرهنگی انجام شود، حمایت‌های ویژه‌ای نیز خواهیم داشت.

تامین مصالح سنتی رایگان برای تبدیل خانه‌های تاریخی ثبت شده به هتل

نصیری ادامه داد: در بناهایی که دارای ارزش تاریخی بوده و ثبت شده در فهرست آثار ملی باشد نیز از نظر تامین مصالح سنتی نظیر خشت، کاهگل و ... به صورت رایگان، با سرمایه‌گذاران همکاری کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در زمینه بهسازی خانه‌های ایرانی نیز مشارکت داشته‌ایم و معادل هزینه‌کرد مالک تا سقف ۳۰ میلیون تومان مشارکت انجام داده‌ایم.

نصیری تاکید کرد: در کنار همه این واحدهای بوم‌گردی و هتل‌های سنتی، ایجاد هتل‌های بزرگتر نیز ضرورت دارد اما از آنجا که این هتل‌ها باید ارتفاع داشته باشند و نمی‌توان در حریم بافت تاریخی ساختمان مرتفع احداث کرد، هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره باید در بافت جدید شهر احداث شود.

در هر حال یزد به لحاظ قرار گرفتن در مسیر توسعه گردشگری، نیاز به افزایش فضاهای اقامتی دارد و یکی از مهم‌ترین ضعف‌های استان یزد در حال حاضر مربوط به این بخش است گرچه که ضعف‌های دیگر در حوزه‌های حمل و نقل و ... نیز جای بحث و بررسی دارد.احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره و به موازات آن هتل‌های سنتی و واحدهای بوم‌گردی از نیازهای ضروری است که به نظر می‌رسد باید جدی‌تر به آن ورود کرد و با ایجاد تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران، به حرکت یزد در مسیر توسعه گردشگری شتاب بخشید

احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره و به موازات آن هتل‌های سنتی و واحدهای بوم‌گردی از نیازهای ضروری است که به نظر می‌رسد میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار امر باید جدی‌تر به آن ورود کنند و با ایجاد تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به حرکت یزد در مسیر توسعه گردشگری شتاب ببخشند.

در حال حاضر احداث هتل‌های مدرن در یزد در برخی مناطق آغاز شده و مسئولان میراث فرهنگی یزد از سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه دعوت کرده‌اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، بر اساس برنامه بلندمدت، احداث پنج هتل پنج ستاره در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها در اردکان در حال احداث است و هم‌اکنون دارای پیشرفت ۳۵ درصدی است.

فاطمه دانش یزدی عنوان کرد: یک هتل پنج ستاره دیگر نیز در میبد در حال احداث است که تاکنون تاسیسات و فعالیت‌های جانبی آن با پیشرفت ۷۵ درصدی انجام شده و عملیات اجرایی هتل دارای پیشرفت پنج درصدی است.

وی افزود: احداث سه باب هتل پنج ستاره در شهر یزد نیز در دست بررسی است و در حال طی مراحل اداری است.

ساخت این هتل‌ها زمان‌بر است بنابراین لازم است میراث فرهنگی در کنار برنامه‌های بلندمدت، برنامه‌های کوتاه مدت را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا زمان و گردشگر از دست نرود و به نظر می‌رسد در این حوزه توسعه واحدهای بوم‌گردی و ارتقای هتل‌های چهار ستاره بتواند راهگشا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار