با وجود این‌که ثبت جهانی یک بنا و یا محوطه مسئولیت مردم و مسئولان را بر حفظ و نگهداری هر چه بیشتر از آن مجاب می‌کند، اما در ثبت جهانی نخستین شهر تاریخی ایران، شاهد اتفاق‌هایی خارج از این دست هستیم.
کد خبر: ۴۹۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 06 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛پیش از این مرسوم بود که با ثبت جهانی بنا و یا منطقه‌ای تاریخی، مسئولان میراث فرهنگی استان‌ها بیش از پیش بر حفظ و صیانت از آن بکوشند. بر همین اساس نیز در سالهای پیش از این کمتر شاهد انتشار اخباری مبنی بر تخریب و یا تعرض به حریم بناها و محوطه‌های تاریخی بودیم.

با این‌که تنها چندماه از ثبت جهانی اولین شهر تاریخی کشورمان می‌گذرد، اما در طی همین مدت نیز شاهد اخبار متعددی از ساخت یک مجتمع تجاری با سازه‌های بتنی در عرصه‌ شهر جهانی یزد هستیم.

این سازه در ضلع غربی امامزاده جعفر در بافت تاریخی یزد قرار گرفته که با تخریب یک ساختمان متروکه ساختمانی جای‌ آن در حال قدعلم کردن است که اگرچه هنوز هیچ تابلوی معرفی از نوع کاربری آن و تعداد طبقات ندارد اما شایعه مجتمعی تجاری درحال ساخت را قوت می‌بخشد.

در همین راستا فاطمه دانش‌یزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص چگونگی روی دادن این تخلف به یکی از رسانه‌ها گفته است که همه‌ مجوزهای این ساخت‌وساز قبل از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سوی شورای فنی میراث فرهنگی، کمیسیون ماده‌ی ۵ اجرا و طرح صادر شده بود، به همین دلیل آن پروژه در حال حاضر به کار خود ادامه می‌دهد. اما از آنجا که استفاده از سازه‌های بتنی در سطح عرصه‌ شهر تاریخی یزد پس از جهانی شدن این شهر، ممنوع اعلام شد، بنابراین باید سازه‌ خشتی یا بنایی برای این محوطه درشورای عالی شهرسازی تصویب شود.

ظاهرا امیدی برای فریادرسی نسبت به این تعرض وجود ندارد، خصوصا این موضوع در مورد ارگ کریم‌خانی استان فارس هم صدق می‌کند. جندی پیش حریم این ارگ از سوی هتل‌سازان رعایت نشد و امروز شاهد ادامه ساخت‌وسازها و همچنین ظهور ساختمان‌های نوپا و جدید در کنار بناهای قدیمی و تاریخی هستیم.

با این حال مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد نیز در واکنش به اهالی رسانه نسبت به این واقعه از توقف پروژه در حال ساخت در عرصه شهر تاریخی یزد سخن می‌گوید تا مصوبات ابلاغ و این بنای در حال ساخت نیز حذف شود.

جدای از ساخت سازه بتنی در عرصه شهرجهانی یزد، مدتی پیش خبر دیگری از تخریب بخشی از خانه تاریخی ابرکوه منتشر شد که طبق گفت‌گوی خبرنگار فرهنگی آنا با معاون میراث فرهنگی استان یزد، مالک خانه به بهانه جمع کردن دیوار فرسوده شده بر اثر بارش باران، بخشی از پلاک و دیواره این بنا را تخریب کرده بود.

اگرچه در حال حاضر مسئولان استانی با پیگیری این پرونده از طریق دستگاه قضایی سعی در بازسازی عین به عین این خانه تاریخی را دارند، اما نکته تاسف برانگیز عملکرد مالکان ابنیه‌های قدیمی است که از سر بی‌اطلاعی و عدم آگاهی نسبت به ارزش معنوی و میراثی که در اختیار دارند، دست به تخریب بناها می‌زنند.

از این دست تخریب‌ها همچنین می‌توان به سرو ابرکوه که دو سال پیش توسط اداره محیط زیست با شن پر شده بود اشاره کرد که اکنون به دو نیم تقسیم شده و احتمال شکستن این درخت ۴ هزار ساله را به وجود آورده است.

یکی دیگر از اتفاقات تعجب‌برانگیز استان یزد، تخریب بخشی از منطقه تاریخی بارجین در شهر میبد استان یزد است که جدیدترین تخریب استان به شمار می‌رود. با وجود این‌که بافت تاریخی میبد نخستین بافت شهری کشور بود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسید و در نهایت با ثبت جهانی در دست تغییر قرار گرفته است.

از میان برداشتن بخش‌های تاریخی شهر یزد به شکلی در حال انجام است که گویا مالکان خصوصی و یا مسئولان انتظار ثبت جهانی یزد را می‌کشیدند تا در نهایت شکل دیگری از آنچه به یونسکو ارائه شده بود را بسازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار