نخستین جشنواره استانی نمایش‌های خیابانی «چتر زندگی» پس از سه روز برگزاری، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد .
کد خبر: ۴۹۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 12 September 2017

به گزارش تابناک یزد، به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمدعلی طالبی» در آیین اختتامیه نخستین جشنواره استانی نمایش‌های خیابانی «چتر زندگی»، ‌اظهار کرد: خیلی خرسندیم که زمینه همکاری بسیار خوبی در این جشنواره بین هنرمندان عرصه تئاتر استان و مسئولان در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده به وجود آمده است.

وی با اشاره به گستره آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که این آسیب‌ها برای جامعه دارد افزود: مدیریت این آسیب‌ها مستلزم همکاری و همراهی همه عناصر فعال در جامعه بوده و هنرمندان به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا، خیلی بهتر و اثر بخش‌تر می‌توانند در این عرصه نقش آفرینی کنند و به کمک دست اندرکاران مسائل اجتماعی بیایند و در جهت خدمت به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در ادامه با بیان این که تئاتر زنده‌ترین هنر در میان همه هنرها و حتی اجتماعی‌ترین هنر است، گفت: ما در طول تاریخ شاهد تأثیرگذاری هنر تئاتر در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف بوده‌ایم. تحولات مختلف اجتماعی با زبان هنر و به دست هنرمندان از جمله نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران به وجود آمده است.

طالبی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تئاتر خیابانی اشاره و خاطرنشان کرد: هرچند نمایش‌های بسیار خوبی در سالن‌ها اجرا می‌شود اما تئاتر خیابانی به علت ارتباط بسیار نزدیکی که با مردم دارد و مخاطبان عام را برای خود پیدا می‌کند از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است .

این مقام مسئول با بیان این‌که تئاتر خیابانی ظرفیت و فرصت تماشای آثار را برای عموم مردم فراهم می‌کند، گفت: اجرای تئاتر خیابانی در جمع مردم مناطق مختلف شهر می‌تواند پیام هنر را خیلی خوب به جامعه منتقل کند .

وی ارزیابی‌ و نتایج این جشنواره را در برنامه‌ریزی‌ و برگزاری جشنواره‌های بعدی مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و رایزنی‌ با مسئولان کشوری، استان یزد در آینده نزدیک میزبان جشنواره ملی نمایش‌های خیابانی در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده باشد .

«سیدحسین پیغمبری» عضو هیأت داوران، نتایج اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» را به شرح ذیل اعلام کرد؛

هیأت داوران در بخش «ایده و متن»، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم را به صورت مشترک به «محمد زارع» برای نمایش «سرسره بازی» و «ستاره توانگر» برای نمایش «شیء وارگی» اهدا کرد .

جایزه رتبه دوم و لوح تقدیر به «محمد مفیدی» برای نمایش «یوغ » اعطا شد .

جایزه رتبه نخست این بخش به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به «کرامت یزدانی» به خاطر نگارش نمایش «مخاطب خاص» اهدا شد .

در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم این بخش به «مهسا دهقانی» برای بازی در نمایش «شیء وارگی» اهدا شد .

رتبه دوم نیز به «فاطمه نوذرپور» برای بازی در نمایش «به سرعت گیر نزدیک می‌شوید» تعلق گرفت .

هیأت داوران با اهدای تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به «مریم نیک آئین» برای بازی در نمایش «مخاطب خاص» وی را به عنوان رتبه اول بازیگری زن نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی چتر زندگی معرفی کرد .

در بخش بازیگری مرد، لوح تقدیر و جایزه رتبه سوم به صورت مشترک به «عرفان پورشریفی» برای ایفای نقش در نمایش «یوغ» و «سیدمهدی طبایی» برای بازی در نمایش «برگ‌های پاییزی» تعلق گرفت .

رتبه دوم این بخش به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به طور مشترک به «احسان زرین‌آبادی» برای بازی در نمایش «سرسره بازی» و «سعید خبیری» برای بازی در نمایش «سیاه» اهدا شد .

هیأت داوران در این بخش هیچ کدام از بازیگران مرد را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست .

در بخش کارگردانی، جایزه رتبه سوم به همراه لوح تقدیر به صورت مشترک به «محمدمهدی حائری‌زاده» برای نمایش «به سرعت گیر نزدیک می‌شوید» و «مسعود غیاثی» برای نمایش «یوغ» اهدا شد .

رتبه دوم این بخش هم به طور مشترک به «امین محمدی‌نیا» برای نمایش «سیاه» و «مریم نیک‌آئین» برای نمایش «مخاطب خاص» اعطا شد که با هدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنان تقدیر به عمل آمد .

هیأت داوران در این بخش نیز هیچ کارگردانی را شایسته کسب رتبه اول تشخیص نداد .

در آئین پایانی جشنواره همچنین از هشت گروه‌ بخش مسابقه و سه نمایش بخش جنبی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد .

در این مراسم از سیدضیاء مدیرطاهری پیشکسوت عرصه تئاتر استان یزد هم تجلیل شد .

دکتر محمود دهقان هراتی، محمدتقی احتیاط و سید حسین پیغمبری داوری آثار جشنواره را بر عهده داشتند .

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی «چتر زندگی» با محوریت خانواده به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و اداره کل ورزش و جوانان استان و با همکاری حوزه هنری یزد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و انجمن نمایش از 16 تا 19 شهریورماه در یزد برگزار شد/72

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار