کد خبر: ۴۹۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 12 September 2017
  علی مختاری
کمتر عکاس حرفه‌‌ای را در استان یزد پیدا می‎‎کنیم که اسم «محسن خیرخواه» را به‌عنوان مدرس عکاسی نشنیده باشد. او از سال 59 در شهر یزد است. تحصیلات خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته عکاسی به پایان رسانده و در حال حاضر به تدریس و انجام طرح‎‎های عکاسی مشغول است. وی سال‌های زیادی را به تدریس عکاسی در تمام دانشگاه‎‎های یزد و دانشگاه اصفهان مشغول بوده است و تجارب بسیاری در این زمینه دارد.
به همین دلیل سراغ مدرس و عکاس نام‌آشنای استان «محسن خیرخواه» رفتیم و درباره هنر عکاسی و جایگاه آن در استان به گفت‎‎و‎‎گو نشستیم.
  • چه وقت و چگونه به عکاسی علاقه‎‎مند شدید؟
در دوره کارشناسی، واحد درسی‎‎ای به اسم عکاسی داشتیم که پس از گذراندن آن به عکاسی علاقه‎‎مند شدم و تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته گرفتم. به این ترتیب در مقطع کارشناسی ارشد، رشته تحصیلی خود را به عکاسی تغییر دادم و با توجه به علاقه‎‎ای که داشتم در دانشگاه هنر تهران قبول شدم. در‌واقع عکاسی حرفه‎‎ای و تدریس در این حیطه را زمانی آغاز کردم که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم.
  • تاکنون در چه دانشگاه‎‎هایی تدریس کرده‌اید؟
دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه علمی-کاربردی و پیام نور یزد، دانشگاه علمی-کاربردی اصفهان و دانشگاه اصفهان از دانشگاه‎‎هایی بودند که در آنها به تدریس پرداختم.
همچنین در کنار تدریس در دانشگاه، چند سالی است یک آموزشگاه هنر عکاسی تاسیس کرده    ام و در آنجا به آموزش هنرجویان می‎‎پردازم.
  • با توجه به این‌که سال‌های طولانی به تدریس عکاسی مشغول بوده‎‎اید، به نظر شما یک عکاس خوب باید چه ویژگی‎‎هایی داشته باشد؟
نه‌تنها عکاسی بلکه تمام هنرها 2 مولفه اصلی دارند که یکی فرم و دیگری محتواست. توجه به این 2 موضوع کلید موفقیت در هنر است. با توجه به این‌که عکاسی هنری رئال است و به صورت مستقیم با واقعیت سر و کار دارد، یک عکاس خوب باید قابلیت تلفیق دقیق واقعیت با ذهن خود و ارائه یک خروجی مناسب را داشته باشد.
  • از آنجایی که سال‎‎های زیادی در دانشگاه‎‎های یزد تدریس کرده‎‎اید و با عکاسان یزدی آشنا هستید، وضعیت عکاسان یزدی را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟ عکاسی یزد در کشور چه جایگاهی دارد؟
همان‌طور که به این موضوع اشاره کردم، برای موفق بودن در عکاسی باید هم به فرم و هم به محتوا توجه داشت. این در حالی است که توجه بیشتر عکاسان یزدی به فرم است تا محتوا. درواقع توجه عکاسان یزدی بیشتر به بحث‌‌های تکنیکی عکاسی است تا مباحث نظری. دلیل این امر نیز درآمدزایی در بحث  ‎های تکنیکی است ولی بی‎‎توجهی به محتوا، از کیفیت کار آنها کاسته است. یزد با توجه به اهتمام نداشتن عکاسان به این مباحث، جایگاه نازلی را در عکاسی کشور دارد.
  • در حال حاضر عکاسان استان با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
یکی از مشکلات عکاسی، حمایت نشدن از سوی مسئولان است؛ چرا که با توجه به این که عکاسی هنری مخاطب عام ندارد، باید سازمان‎های دولتی از این سبک حمایت ویژه کنند.
یکی دیگر از مشکلات، کم بودن آموزشگاه‎‎های عکاسی است که بخش خصوصی و دولتی باید به این حوزه ورود و این خلا را جبران کنند.
  • نقش شبکه‎‎های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام را در صنعت عکاسی چگونه ارزیابی می‎‎کنید؟ گسترش این شبکه‎‎ها چه تاثیری بر عکاسی داشته است؟
بزرگ‌ترین تاثیری که شبکه‎‎های اجتماعی بر عکاسی گذاشته است، تشویق و علاقه  مند کردن افراد مختلف به این هنر است.
 با توجه به این‌که صرفه‌‌جویی در زمان یکی از مقوله‎‎های مهم در دنیای کنونی است، هنرهایی همچون عکس و فیلم به دلیل انتقال سریع اطلاعات به مردم، مخاطب بیشتری پیدا کرده‎‎اند و به همان نسبت علاقه‎‎مندان به این حوزه‎‎ها بیشتر شده است.
همچنین گسترش شبکه‎‎های اجتماعی موجب استفاده عکاسان از تجارب یکدیگر شده است و استفاده درست و حرفه‎‎ای از این شبکه‎‎ها می‎‎تواند بار آموزشی نیز داشته باشد.
  • برگزاری کارگاه آموزشی‎‎ تا چه اندازه برای ارتقای هنر عکاسی موثر است؟
آموزش همواره راحت‎‎ترین، ارزان‌ترین و سریع‎‎ترین روش برای فراگیری تمام علوم و فنون است و به قول یکی از اساتید، باید از آموزگار یاد بگیریم نه روزگار.
موضوع دومی که اهمیت برگزاری و کارگاه آموزشی اینچنینی را بیش از پیش نمایان می‎  کند، لزوم کار جمعی و استفاده از تجارب یکدیگر در عکاسی است. برگزاری کارگاه‎‎های آموزشی با تقویت کار جمعی، می    تواند باعث افزایش انگیزه در عکاسان شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار