کد خبر: ۴۹۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 17 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»آیین آغاز بکار دفتر انجمن دوستداران حافظ و رونمایی از یادنامه حافظ شیرازی با دست خط حدود هزار از کارکنان بانک صادرات با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و مدیر بخش فرهنگی یونسکو در شهر جهانی یزد برگزار شد .

«سعدالله نصیری قیداری» دبیر کل ملی یونسکو در ایران در این مراسم که با حضور کثیری از مسئولان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و کارکنان بانک صادرات در مجتمع فرهنگی ورزشی بانک صادرات یزد برگزار شد، همت بانک صادرات در ورود به حوزه فرهنگ را نکو و گرامی داشت و با بیان این که هر فعالیتی که به فرهنگ و ادب آمیخته شود، زیبا و پسندیده خواهد شد، فعالان اقتصادی را به چنین اقداماتی توصیه کرد .

وی در ادامه به مردمان یزد به خاطر اینکه پدران و نیکان آنها با برجای گذاشتن آثاری گرانبها به ثبت جهانی یزد در لیست شهرهای تاریخی یونسکو کمک کرده اند، تبریک گفت و به آن افتخار کرد .

نصیری خاطرنشان کرد: البته این رویداد جهانی می توانست خیلی زودتر اتفاق می افتاد، اگر مدیران و مسئولان شهری از اهمیت این میراث گرانبها غفلت نمی کردند و به آن خدشه و نواقصی وارد نمی کردند .

وی در این باره به تخریبهایی که برخی به نام توسعه دانسته یا ندانسته در میراث ارزشمند کشورمان وارد می شود، اشاره کرد و یادآور شد: ثبت جهانی قله دماوند پس از کویر لوت به خاطر همین دست اندازی ها و ویلاسازی ها متوقف شد .

دبیر کل ملی یونسکو در ایران در ادامه به یزدیها این نوید را داد که بمناسبت ثبت جهانی یزد در چند ماه آینده در حرکتی ماندگار تمام شهرداران و مدیران فنی استانداری های کشور در یزد گردهم آیند تا برای حفظ مواریث دیارشان کوشاتر باشند .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از جنگ جهانی دوم همه مردم دنیا دریافتند که دستیابی به توسعه و عدالت و صلح در دنیا با نظامی گری و کارهای سیاسی و اقتصادی محقق نخواهد شد بلکه تنها با دانش و آموزش و فرهنگ سازی به فعلیت در خواهد آمد .

نصیری قلیداری با بیان این که سازمان ملل متحد مقوله آموزش را اولویت اول کشورهای دنیا در ۱۵ سال آینده خواند و گفت: این در حالی است دین مبین اسلام ۱۴۰۰ سال پیش در اولین دستور الهی خود و اولین آیات الهی در سوره علق، خاتم الانبیاء (ص)را به خواندن و نوشتن و یادگرفتن سفارش می کند و آن را اولی تر از هر نیاز بیان می کند .

وی در پایان با اشاره به ۱۲ هزار سال تمدن در کشورمان و گلایه از وضعیت نامطلوب حفاظت از مواریث این تمدن سترگ که آن را ناشی از ضعف آموزش دانست، تاکید کرد: اگر فرزندان لایقی باشیم باید از این مواریث فرهنگی خود با چنگ و دندان حفاظت کنیم.

«حمید تهران فر» قائم مقام مدیر عامل و نائب رییس هیئت مدیره بانک صادرات ایران نیز در این آیین پیوند بانک صادرات با ادبیات را پیوندی ناگسستنی خواند و در این باره به تالیف کتب متعدد در وصف مولوی توسط ادوارد جوزف اولین مدیر این بانک در سال ۱۳۳۱ که فردی ایرانی الاصل و متولد کرمانشاه و از مولوی شناسان برجسته جهان بود، اشاره کرد .

وی در ادامه رونمایی یادنامه دیوان حافظ شیرازی توسط مدیریت بانک صادرات یزد را در مستحکم تر شدن این پیوند تاثیرگذار خواند و از این رویداد ابراز خرسندی کرد .

تهرانفر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط سخت امروز نظام بانکی کشور، اظهار کرد: حتی در کشورهای مختلف اروپایی نیز شاهد فراز و فرودهای نظام بانکی با وجود قدمت طولانی برخی از آنها هستیم و این در حالی است که سابقه فعالیتهای بانکی در کشورمان بسیار کوتاه و در حدود ۱۳۰ سال است .

قائم مقام مدیرعامل بانک صادرات ایران با گذرا خواندن این شرایط در نظام بانکی کشور، ابراز امیدواری کرد که به زودی این وضعیت دشوار را نیز پشت سر بگذاریم .

در پایان این مراسم که «عبدالمهدی مستکین» مدیر بخش فرهنگی یونسکو، «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند، از این یادنامه دیوان حافظ که به کوشش و گرداوری «علی محزون‌زاده» و «مجید نائب‌زاده» و توسط انتشارات توز و قلم در چاپ اول به شمارگان یک‌هزار جلد چاپ شده است، زونمایی شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار