کد خبر: ۴۹۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 20 September 2017
هیفاء پردل
 ساکنان مناطق آسیب‎پذیر و حاشیه‎‎نشین به دلیل کمبود امکانات شهری و زیرساختی، با مشکلات زیادی ازجمله مسائل بهداشتی روبه‌رو هستند؛ لذا مقوله حاشیه‎‎نشینی در شهرهای کوچک و بزرگ و مشکلات ساکنان این قبیل مناطق، مسئولان را به چالش کشیده است.
با توجه به اهمیت ارتقای بهداشت و سلامت مناطق آسیب‎‎پذیر، طرحی به نام «تبسم» برای اجرا در مناطق حاشیه‎‎نشین طراحی شده که به‌صورت پایلوت در منطقه «اسکان» در حال اجراست.
طرح تبسم الگوی مناسبی از همکاری مردم با مسئولان برای رفع مشکلات سلامت و بهداشت محلات به‌ویژه محلات حاشیه    نشین است که با هدف ارتقا و توسعه سلامت و بهداشت این مناطق اجرا می‎‎شود.
به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، مرکز جامع خدمات سلامت منطقه «اسکان» که با جمعیتی حدود 16 هزار نفر در حاشیه غربی شهر یزد واقع شده است، از سال گذشته آغاز به کار و خدمات متنوعی را در حوزه سلامت به ساکنان این منطقه با توجه به ظرفیت‎‎های موجود ارائه کرد.
به موجب طرح تبسم، 50 مرد و 50 زن ساکن این محلات به‌عنوان سرخوشه انتخاب و با آموزش‎‎های لازم، مشکلات مردم را با محوریت سلامت، شناسایی و برای رفع به مسئولان انعکاس می‎‎دهند.
همشهری با هدف اطلاع‎‎رسانی در‌مورد نحوه اجرای طرح «تبسم» و اهداف آن و همچنین لزوم اهتمام به موضوع سلامت و بهداشت در مناطق آسیب‎‎پذیر استان با «محمدحسن لطفی»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت‎‎و‎‎گویی داشته است که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.
  • درباره اجرای طرح تبسم توضیح دهید.
طرح تبسم با هدف ارتقای سطح دانش ساکنان محلات آسیب‎‎پذیر و حاشیه‎‎ای شهر در حوزه سلامت و بهداشت و بررسی موشکافانه مشکلات بهداشتی و سلامت این مناطق، از سوی مردم یا نهادهای مدنی منطقه اجرا شده است.
این طرح در 6 مرحله طراحی شده که شناسایی خوشه‎‎ها، سرخوشه‌‌ها و جمعیت منطقه و جمعیت آسیب‎‎پذیر، همچنین توانمندسازی و تربیت سرخوشه‎‎ها با توجه به اولویت دادن مشکلات، از مهم‎‎ترین اهداف آن است.
به‌منظور انجام مراحل طرح، ابتدا باید مردم منطقه را سازماندهی و سپس توانمند کرد. به همین منظور نیز جامعه‎‎ای با 50 خوشه متشکل از 80 خانوار تقسیم و از هر خوشه نیز 2 سرخوشه انتخاب شد تا این افراد، اعضای مجمع سلامت محله را تشکیل دهند.
  • وظایف اصلی این مجمع در محلاتی مانند محله اسکان چیست؟
این مجمع وظیفه شناسایی افراد آسیب‎‎پذیر و معرفی به هیات‌مدیره و همچنین شناسایی افراد جویای کار و مستعد مالی را عهده‌‌دار است که پس از آموزش‎‎های لازم، در نشست‎‎های گروهی با ساکنان محله، مشکلات را شناسایی می‌‌کنند و در نشست‎های متعدد آموزشی، با نحوه اولویت‎‎بندی مشکلات آشنا خواهند شد. این سرخوشه‎‎ها، مشکلات را شناسایی و اولویت    بندی می‎‎کنند و به‌منظور پیگیری آنها را به هیات مدیره مجمع ارجاع می‌دهند.
اعضای هیات مدیره مجمع سلامت از طریق انتخابات از میان سرخوشه‎‎های کاندیدا انتخاب می‎‎شوند که شامل هیات مدیره هفت نفری مشتمل بر 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‎‎البدل هستند.
 آنها مشکلات محله را با تعامل بین مردم شناسایی و به نمایندگان ادارات و مسئولان انعکاس می‎‎دهند و در رابطه با بررسی طرح‎‎های اشتغالزایی برای افراد جویای کار وارد عمل می‌شوند.
  • علت انتخاب محله اسکان برای اجرای پایلوت این طرح چیست؟
با توجه به ظرفیت    های این منطقه از‌جمله وجود سمن‎‎ها، منطقه اسکان کاندیدای اجرای برنامه توانمندسازی و توسعه بهینه سلامت محله شد. این منطقه از مناطق حاشیه استان با 16 هزار نفر جمعیت است. با آغاز اجرای طرح، مرکز جامع خدمات سلامت در این منطقه در سال 95 ایجاد و تاکنون خدمات متنوعی به ساکنان منطقه ارائه شده است.
  • برنامه توسعه سلامت محله با چه هدفی در حال اجراست؟
توسعه سلامت، ساماندهی و توانمندسازی مردم محله و حمایت آن‌ها برای استفاده از ظرفیت‎‎های موجود به‌منظور شناسایی و حل مشکلات محله و تشویق مشارکت خانواده‎ها برای کنترل سلامت و محیط زندگی از اهداف این طرح است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار