معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان یزد با اشاره به کاهش نرخ ولادت و ازدواج و افزایش آمار طلاق در استان افزود: جایگاه استان یزد ازنظر ثبت تعداد ازدواج 25 کشور و ازنظر ثبت تعداد طلاق 27 کشور است.
کد خبر: ۴۹۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 21 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،علی‌ رضا زاده، معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان یزددر نشست شورای هماهنگی ثبت‌احوال استان یزد با اشاره به اینکه جمعیت برآوردی استان در سال 96 حدود ۱ میلیون و ۱۶۷ هزار نفر است افزود این عدد معادل 1/44 درصد جمعیت کل کشور است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیتی کشور 1/41 درصد است افزود: نرخ رشد طبیعی جمعیت استان بالاتر از میانگین کشوری و به میزان1/85 است.

معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان با اشاره به ثبت ۲۵ هزار ۴۹۷ ولادت در استان در سال گذشته تصریح کرد: آمار ولادت سال 1395 نسبت به سال 1394 با کاهش 1 درصدی روبرو بوده است.

رضازاده بابیان اینکه بیش از 99 درصد از این ولادت‌ها در مهلت قانونی ثبت‌شده افزود: والدین تا ۱۵ روز بعد از ولادت فرزند فرصت دارند تا جهت ثبت ولادت و دریافت اسناد هویتی اقدام کنند و عدم اقدام در این مدت تخلف حساب می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به تمایل والدین یزدی به استفاده از القاب و اسامی مبارک ائمه اطهار برای نام‌گذاری فرزندان خود بیان داشت: نام‌های امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی و امیرعباس به ترتیب بیشترین فراوانی بین نام نوزادان پسر و اسامی فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا، ریحانه و امیرعلی به ترتیب بیشترین فراوانی را بین نوزادان دختر استان در سال گذشته را دارا می‌باشند.

معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان بابیان حفظ نسبی این روند نام‌گذاری در سال جاری در استان تصریح کرد: طبق آمار پنج‌ماهه نخست امسال، نام نازنین زهرا جای خود را به نام حلما داده و این اسم در 5 ماه نخست امسال برای اولین بار رتبه سومین فراوانی بین نوزادان دختر استان را به خود اختصاص داده است.

رضازاده با اشاره به ثبت 4 هزار و 540 فوت در استان در سال گذشته افزود: یزد پس از استان‌های البرز و کرمان سومین استانی است که کمترین آمار ثبت فوت نسبت سهم جمعیت را داشته و آمار ثبت وفات استان در سال 95 نسبت به سال با کاهش 8 درصدی روبرو بوده است.

معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان اضافه کرد: میانگین سن وفات در مردان استان حدود 65 سال و در زنان حدود 71 سال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت 8 هزار و 555 ازدواج در سال گذشته در استان یزد اظهار داشت: نرخ ازدواج در استان 7 و نیم درصد است که این عدد از میانگین کشور حدود 1 درصد کمتر است.

رضازاده با اشاره به اینکه در کشور سن ازدواج در مردان به بالای ۳۵ سال و در زنان به بالای ۳۰ سال رسیده است اذعان کرد: میانگین سن ازدواج‌های ثبت‌شده در استان، در مردان حدود 28 سال و در زنان 23 سال است که این میانگین سنی هم در کشور و هم در استان رو به افزایش است.

این مقام مسئول در ادامه بابیان اینکه آمار طلاق در کشور طی ده سال گذشته روند صعودی به خود گرفته افزود: به اعتقاد کارشناسان آمار طلاق در ایران به زلزله‌ای خاموش تبدیل‌شده است که هرروز در حال تکان دادن جامعه است و بر اساس آمار اعلام‌شده در سال 95 روزانه 497 طلاق در کشور رخ می‌دهد.

رضازاده با اشاره به ثبت هزار و 638 طلاق در سال گذشته در دفاتر ثبت‌اسناد استان افزود: نرخ طلاق در کشور 2/1 درصد و در استان 1/4 درصد است و از این نظر استان یزد جایگاه بیست و هفتم کشور را دارا می‌باشد.

معاون امور اسناد هویتی ثبت‌احوال استان با شاره به اینکه نرخ طلاق در استان در سال 95 نسبت به سال 94 با افزایش 10 درصدی روبرو بوده افزود: خوشبختانه این عدد در 5 ماه نخست امسال نسبت به 5 ماهه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته و امیدواریم این روند کاهشی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی خیانت، تغییر درروش زندگی، تغییر نگاه به نقش همسر، افزایش توقعات، فقر و بیکاری، استقلال مالی زنان در جامعه، وابستگی به مواد مخدر را از مهم‌ترین عوامل بیان‌شده برای طلاق دانست و اظهار داشت: میانگین سن طلاق‌های ثبت‌شده در استان، مردان حدود 35 و در زنان 31 سال می‌باشد و 42 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی  مشترک زوج‌ها اتفاق افتاده است.

رضازاده در پایان بیان داشت: طبق آمار موجود در 5 ماهه اول سال در استان یزد حدوداً روزانه 68 مورد ولادت، 12 وفات، 20 مورد ازدواج و 3 طلاق ثبت‌شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار