مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: با توجه به تداوم 2دهه خشکسالی، کاهش میزان بارش ها و نیز شرایط بی آبی و کم آبی از 19دشت این استان حدود 74درصد( 14دشت) ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
کد خبر: ۴۹۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 23 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، محمد رضا حکیمی افزود: دشت ابرکوه از جمله یکی از این دشت های بحرانی است و از پنج دشت آزاد نیز دشت های کویر سیاهکوه و کویر درانجیر استان در دستور کار ممنوعیت برداشت قرار دارند و به زودی ممنوعه اعلام خواهند شد.
وی افزود: پنج دشت آزاد در مناطق کویری قرار دارد که آب های زیرزمینی آنها به لحاظ کمی و کیفی در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.
حکیمی با بیان اینکه بهترین روش آبیاری در بخش کشاورزی ، اجرای طرح های آبیاری نوین بارانی و قطره ای است، گفت: 82 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی ، 11درصد در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.
وی توصیه کرد: کشاورزان یزدی برای جلوگیری از تشدید بحران کم آبی و بی آبی در استان از توسعه کاشت محصولات کشاورزی غیر اقتصادی پرهیز کنند و کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا نظیر پسته ، زعفران و گلخانه ای را باید در دستور کار قرار دهند .
حکیمی بابیان اینکه از مجموع سه هزار و 873 حلقه چاه استان یزد، 2هزار و 280حلقه آن مربوط به چاه های کشاورزی است، یاد آورشد: آب 2هزار و 630 رشته قنات و 387دهنه چشمه در بخش کشاورزی استفاده می شود.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد: کشاورزان باید به دلیل بحرانی بودن شرایط منابع آبی استان، شیوه برداشت را با تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند اصلاح و مدیریت کنند .
وی یکی از مهمترین راه های مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی را اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون یکهزار و 315حلقه چاه کشاورزی و 180 حلقه چاه صنعتی به نصب کنتور هوشمند در استان مجهز شده است.
این مسئول با تاکید بر لزوم برداشت هر بهره بردار به اندازه سهم واقعی هر مشترک تصریح کرد: در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی در زمستان سال گذشته با همکاری کشاورزان 45میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد که این امر در بلند مدت در تعادل بخشی میزان افت مخازن زیر زمینی موثر است.
حکیمی با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های آب کشاورزی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده امسال نیز طرح 45 روزه خاموشی زمستانی چاه های کشاورزی در استان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه یزد یکی از کم بارش ترین مناطق کشور است گفت: میزان بارندگی در استان در 20 سال گذشته 15 درصد کاهش نشان می دهد.
مدیر بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان یزد، دیروز در نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه شرکت کرد و گفت: با توجه به آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های آب کشاورزی،امسال نیز طرح 45 روزه خاموشی چاه های یادشده در استان در 2 مرحله اجرا می شود.
به گفته محمدرضا حکیمی، دشت ابرکوه یکی از دشت های بحرانی از نظر افت سطح آب های زیرزمینی کشور است که نیازمند اقدام فوری نسبت به کنترل برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی دارد.
وی افزود: انتخاب دشت ابرکوه به عنوان یکی از دشت های نمونه آزمایشی(پایلوت) برای اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی در دستور کار است که با حمایت و همراهی شوراهای حفاظت منابع آبی محقق می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار