آیین عزاداری 13 محرم، از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه، بر اساس یک سنت دیرینه، در مسجد ملااسماعیل یزد آغاز شد.
کد خبر: ۵۰۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 04 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»در این مراسم که هر ساله در چنین روزی از ابتدای صبح تا ظهر در این مکان مقدس برگزار می شود 15 هیئت عزاداری از سراسر استان ضمن حضور در مسجد به عزاداری می پردازند.
بر اساس برنامه زمانبندی شده، هیئت های محله های مختلف یزد به نوبت، وارد این مسجد شده و به سینه زنی و عزاداری در رثای شهادت ابا عبدالله(ع) می پردازند.
مشابه این مراسم معنوی در همه مناطق تابعه استان با حضور پرشور عزاداران حسینی و همراه با آیین نخل برداری صورت می گیرد.
مردم مومن دارالعباده و دارالعلم یزد از دیرباز در روز 13 محرم که آن را سوم امام حسین(ع) نیز می خوانند به مراسم مختلف عزاداری و به خصوص نخل برداری در گوشه و کنار شهر و در محلات مختلف می پردازند و به مقام والای شهدای کربلا ادای احترام می کنند.
در این روز تقریبا همه دسته های سینه زنی و عزاداری یزد به مسجد ملا اسماعیل محل برگزاری نماز جمعه می آیند و با حضور خیل عظیم مردم، مسئولان و روحانیون به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند .
راه اندازی هیات عزاداری 'بنی اسد' از دیگر بخش های این عزاداری است.
همچنین امسال برای دومین سال پیاپی، تجمع بزرگ هیات های مذهبی استان در حسینیه امیر چقماق یزد برگزار می شود.
دبیرخانه بین‌المللی 'یزد حسینیه ایران' نیز اعلام کرد 12 موکب در خیابان قیام یزد پذیرای عزاداران در 13 محرم هستند.
با توجه به اینکه امسال برای دومین سال، گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی استان یزد در حسینیه امیرچخماق برگزار می شود علاوه بر این برنامه، برنامه های دیگری نیز از گذشته در مسجد ملااسماعیل برگزار می‌شد که به قوت خود باقی است.
این دبیرخانه اعلام کرد: مردم عزادار می توانند از ساعت هفت صبح تا ظهر در مسجد ملااسماعیل در برنامه‌های ویژه این روز شرکت کنند و از نماز ظهر به بعد، تجمع هیئات مذهبی در حسینیه امیرچخماق آغاز می‌شود.
گردهمایی در حسینیه امیرچخماق نیز از ساعت 12 آغاز و تا ساعت 13:30 ادامه خواهد داشت.
امسال 12 موکب، از ساعت 9 صبح روز 13 محرم تا اذان ظهر، پذیرایی از مردم عزادار و هیئت‌های مذهبی در خیابان قیام را بر عهده دارند.
با توجه به اینکه روز 13 محرم به نام روز هیئت نامگذاری شده است، به همین مناسبت هیئت‌ها در این روز پذیرای مردم عزادار خواهند بود.
سال گذشته نیز هیئت‌های عزاداری یزد با راه اندازی موکب‌هایی در خیابان قیام، پذیرایی از عزاداران حسینی را بر عهده داشتند.
این دبیرخانه همچنین از مشارکت خیران و هیئت‌های مذهبی یزد در نذری‌های 13 محرم خبر داد.
خیران یزدی به مناسبت برگزاری تجمع 13 محرم، در طرحی به نام 'نذر13محرم' مشارکت کرده‌اند و علاوه بر آن، دیگر خیران استان نیز نذورات ویژه خود برای روز 13 محرم را اعلام کرده اند.
تقبل سرپرستی 86 کودک یتیم به مدت یک‌سال از جمله نذوراتی است که خیران یزدی به عنوان نذری 13 محرم انجام داده اند.
همچنین مبلغ200 میلیون تومان برای کمک مالی به افراد نیازمند و تهیه جهیزیه از سوی هیئت‌های مذهبی تقبل شده که این آمار تا آخر مراسم افزایش خواهد یافت.
ورود خیران و هیئت‌های مذهبی به مقوله کمک به افراد نیازمند جامعه در قالب های مختلف از ویژگی‌های گردهمایی و برنامه‌های امسال است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار