تیتر یک روزنامه وطن امروز در مورد عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای
کد خبر: ۵۰۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 09 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه توضیحات جدیدی درباره مجازات عبدالرسول دری‌اصفهانی، از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که به اتهام جاسوسی بازداشت شده و به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده است، ارائه کرد.

به گزارش «وطن امروز»، محسنی‌اژه‌ای دیروز در یکصدونوزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت دری‌اصفهانی با ۲ سرویس اطلاعاتی ارتباط داشته است. دری‌اصفهانی از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵ بود که با سفارش ولی‌الله سیف وارد تیم حمید بعیدی‌نژاد شد. دری‌اصفهانی در مذاکرات تخصصی، به تیم ایرانی مشاوره‌های بانکی و مالی داده است.

به عبارتی دری‌اصفهانی وظیفه داشته است درباره وضعیت حقوقی تعهدات مالی و بانکی در توافق هسته‌ای، سفارشات و مشورت‌های لازم را ارائه دهد و این درست همان حفره‌ای از برجام است که اکنون باعث شده طرف آمریکایی براحتی تعهدات بانکی و مالی خود را اجرا نکند. حفره عجیب حقوقی در برجام شاید یکی از دلایل حساس شدن نهادهای امنیتی به دری‌اصفهانی شده باشد. مردادماه سال گذشته دری‌اصفهانی به اتهام جاسوسی و ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، در ترکیه بازداشت شد.

برخی نمایندگان مجلس از جمله حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفته‌اند دری‌اصفهانی با یک هواپیمای اختصاصی قصد داشت به بهانه همراهی با محمدجواد ظریف به کانادا برود که در ترکیه بازداشت شد. بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دری‌اصفهانی ارتباطات مشکوکی در کانادا و انگلیس داشته است. همچنین اتهامات زیادی علیه او مطرح شده است. همکاری با وزارت خزانه‌داری آمریکا در قبل از انقلاب از جمله مواردی است که درباره دری‌اصفهانی گفته شده است. فعالیت‌های او در انگلستان که در قالب همفکری‌های مالی و حسابداری انجام شده نیز از دیگر مواردی است که درباره دری‌اصفهانی گفته شده است. این متهم به جاسوسی سال گذشته پس از دستگیری با قید وثیقه آزاد شد تا اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری تسنیم گزارش داد حکم نهایی دری‌اصفهانی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و این متهم به جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

دیروز حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جزئیات بیشتری از پرونده و مجازات این متهم به جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ارائه کرد. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده عضو دستگیر شده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی، فرزند حسین دارای تابعیت دوگانه در کانادا و ایران است. وی افزود: این فرد متهم به جاسوسی بوده و با ۲ سرویس هم مرتبط بوده است که حکم ٥ سال حبس وی تایید شده و قطعی است و از این جهت باید حکم ٥ سال حبس را تحمل کند. اژه‌ای گفت: ایشان یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است. بر اساس اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره مجازات ۵ سال حبس برای دری‌اصفهانی، این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ۲ سرویس جاسوسی غربی ارتباط داشته است، ضمن اینکه دارای تابعیت مضاعف از کانادا نیز هست.

در کنار این دو موضوع، او دارای پرونده مالی نیز هست. بر اساس اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، مشخص است یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی که وظیفه او ارائه مشورت‌های لازم در حوزه بانکی و مالی برای انشای برجام بوده است، با ۲ سرویس اطلاعاتی خارجی ارتباط داشته است. این در حالی است که پیش از این حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای یعنی همان تیمی که دری‌اصفهانی در آن حضور داشت، از جاسوس نامیدن دری‌اصفهانی انتقاد کرده و گفته بود دری‌اصفهانی تابعیت دوگانه ندارد! بعیدی‌نژاد که حالا سفیر دولت روحانی در انگلیس است، با انتقاد از رسانه‌هایی که خبر جاسوسی دری‌اصفهانی را منتشر کرده بودند، گفته بود: «در مجموع نوعی شتابزدگی از سوی افراد و سایت‌هایی که این مباحث را مطرح می‌کنند مشاهده می‌شود که خیلی مایلند با آب و تاب دادن برخی اطلاعات ناقص و ناصحیح حکم قطعی جاسوسی برای آقای دری را هر چه سریع‌تر ثابت کنند تا این نظریه خود را اثبات کنند که دشمن در مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان نفوذ و رسوخ کرده و این منشأ و دلیل نقص‌های عمده ساختاری برجام است».

به هر حال اثبات ارتباط دری‌اصفهانی با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی یکی از مصادیق اصلی نفوذ است. با گذشت ۲ سال از اجرای برجام اکنون ایران در حوزه بانکی و مالی همچنان با محدودیت‌های بسیاری مواجه است. با وجود انشای تعهدات طرف ۱+۵ در برجام اما آمریکایی‌ها مانع همکاری‌ بانک‌های معتبر بین‌المللی با ایران شده‌اند و این موضوع باعث شده ازسرگیری همکاری‌های مالی با ایران با معضل مواجه شود. این همان جایی است که قاعدتا در حوزه تخصص مشاوران بانکی و مالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است.

مشخص نیست توصیه‌ها و مشورت‌های دری‌اصفهانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تا چه اندازه‌ای در انشای تعهدات بانکی و مالی ۱+۵ در برجام موثر بوده ولی به هر حال دستگیری و اثبات ارتباط عضو تیم مذاکره‌کننده با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی شائبه‌های بسیاری درباره این وضعیت ایجاد کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار