رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند
کد خبر: ۵۰۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ 10 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، وی روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا در آنکارا افزود: به رغم گشایش مناسب در روابط بانکی ایران با خارج از کشور، تعدادی از بانکها در کار با ایران احتیاط می کنند.

وی بیان کرد: توقع زیادی از سند برجام داشتن طبیعتا زیاد درست نیست و از آن طرف هم اگر بگوییم که هیچ تاثیری نداشته آن هم غلط است چرا که به موجب سند برجام، تحریم های ثانویه برداشته شده است.

وی اضافه کرد: برجام تاثیر خودش را داشته و علاوه بر حوزه بانکی، در حوزه نفتی نیز موجب گشایش شده و صادرات نفتی ما دو برابر شده که از جمله آثار برجام است.

وی با بیان این که برجام واقعیت های خودش را دارد، گفت: در توضیح آثار مثبت برجام نباید افراط کرد و همچنین نباید آن را دست کم گرفت چرا که سند خیلی مثبتی است و دستاورد بین المللی بزرگی برای ایران محسوب می شود.

وی ادامه داد: در آمریکا هم در خصوص سند برجام بحث می کنند که منافع آمریکا در آن لحاظ نشده ولی ما نباید تحت تاثیر قرار گیریم و از ظرفیت آن به همین میزان واقعیت باید تواقع داشته باشیم و از آثار مثبت آن بهره مند شویم.

وی در خصوص نوسانات نرخ ارز طی چند روز اخیر نیز گفت: ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و چیز عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم دچار نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر می شوند.

وی بیان کرد: واقعیت های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت.

وی اظهار کرد: اصولا این برابری و متعادل بودن بازار ارزی در فضاهایی باثبات و قابل اتکا باقی می ماند که شرایط بر مبنای واقعیت ها باشد و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند.

سیف اضافه کرد: بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی گردد و این امر بازار را از پیش بینی پذیر شدن خارج می کند.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی وظیفه اش را درست انجام دهد، اخبار هیجانی تاثیری در بازار ایجاد نمی کند و باید سعی کنیم که این فضا را ایجاد کنیم.

وی با کم اثر دانستن آثار سخنان ترامپ در بازار ارز تاکید کرد: اوج تاثیر حرف های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نخواهد بود و در هیچ اقتصادی این گونه حرف ها نمی تواند اثرات بلند مدت بگذارد و همه این حرف ها اثرات موقت دارد.

وی افزود: به دلیل شفافیتی که در بازار وجود دارد، شاید حرف های خاص اصلا اثری هم نداشته باشد و اگر اثری هم داشته باشد، موقت و زودگذر خواهد بود و نباید فعالان حاضر در بازار تحت تاثیر این هیجانات قرار گیرند.

وی اظهار کرد: طی پنج سال گذشته در کشور ما نمونه های بارزی از این آثار موقت را داشتیبم که نوسانات کوچک ایجاد شده ولی بلافاصله تبدیل به وضعیت باثبات شد.

رییس کل بانک مرکزی ایران همچنین در تشریح نتایج سفر خود به ترکیه بیان کرد: در جریان این سفر پیش نویس سند سوآپ ارزی توسط روسای بانک مرکزی ایران و ترکیه تایید شد که در آینده نزدیک به امضا می رسد و این اقدام بسیار ارزنده ای است که می تواند روابط نظام بانکی ما را با ترکیه به صورت ریشه ای تسهیل کند.

وی با اشاره به تعیین سقف ۳۰ میلیارد دلار حجم تجارت بین ایران و ترکیه توسط روسای جمهوری دو کشور ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت های مناسب در دو کشور، حجم تجارت بین ایران و ترکیه می تواند بیشتر از این باشد و برقراری روابط بانکی مناسب یکی از بسترهایی است که می تواند زمینه ساز تحقق این هدف باشد.

وی افزود: تجار دو طرف با شرایطی که از طریق سوآپ ارزی و مبادله تجاری با استفاده از ارز ملی و محلی پیش می آید، می توانند با امنیت کامل و با کمترین هزینه مبادلات خود را انجام دهند.
وی بیان کرد: پیش نویس سوآپ ارزی بین ایران و ترکیه نهایی شده و در اولین اجلاس کمسیون مشترک اقتصادی دو کشور که به زودی تشکیل می شود، به امضا می رسد.

سیف با اشاره به فعالیت بانکی بیش از ۳۰ ساله ایران در ترکیه و دایر شدن شعبه بانک ملت در استانبول، آنکارا و ازمیر گفت: در این سفر قرار شد که موانع فعالیت بانکی برداشته شده و در اولین فرصت از همه ظرفیت موجود استفاده شود.

وی همچنین از انجام مذاکرات برای ایجاد شعبه بانک زراعت ترکیه در ایران خبر داد و افزود: ما برای ارائه خدمات مشکلی نداریم و با توافقی که در جریان سفر رییس جمهوری ترکیه به تهران انجام شده، زیرساخت های نظام بانکی را فراهم می کنیم تا هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری محقق شود و این عزم جدی در دو طرف وجود دارد.

سیف همچنین در خصوص فرایند تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان نیز گفت: این تغییر در دولت مصوب شده و به شکل لایحه ای از دولت به مجلس رفته و منتظر تصویب مجلس هستیم و اگر تصویب و ابلاغ شود، فرایند اجرایی آن در دولت و توسط بانک مرکزی آغاز می شود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی دو گونه می تواند اقدام کند که یا اسکناس های موجود را جمع کرده و اسکناس های جدید را در حد نیاز چاپ و جایگزین کند که این امر هزینه زیادی را تحمیل می کند ولی روش دوم این است که از اسکناس های موجود در بازار به اندازه طول عمر مفید استفاده کنیم و وقتی مستهلک شد، به تدریج اسکناس های جدید با واحد پول جدید جاگیزین شود.

رییس کل بانک مرکزی ایران پیش بینی کرد که در صورت تصویب در مجلس و با روش دوم که منطقی به نظر می رسد، در مدت سه الی چهار سال، واحد پول ریال به تومان تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار