انتشار اطلاعیه سازمان حمایت مبنی بر ممنوعیت پیش فروش خودرو توسط 7 شرکت وارد کننده بر اختلافات وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو افزود و باعث اعتراض انجمن صنفی واردکنندگان به این اطلاعیه شد
کد خبر: ۵۰۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 12 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، دو روز پیش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد، فعالیت 7 شرکت‌ در پیش‌فروش خودرو را به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی اعلام کرد البته اطلاعیه روز دوشنبه سازمان حمایت، به این معنا نیست که همه فعالیت‌های این شرکت‌ها غیرقانونی باشد؛ بلکه سایر فعالیت‌های این شرکت‌ها اعم از فروش، مشارکت در تولید و فروش اقساطی مطابق با ماده قانون برای این شرکت‌ها مجاز است و آنها در این حوزه‌ها اجازه فعالیت براساس ضوابط تعیین شده را دارند؛ اما در حوزه پیش‌فروش خودرو، باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، اخذ کنند این اطلاعیه واکنش واردکنندگان خودرو را در پی داشت.

برنامه تیتر امشب چهارشنبه 19 مهر برای بررسی این موضوع میزبان شهرام میرآخرلو معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو است.

در ابتدای بحث میرآخورلو یکی از وظایف اصلی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان را اطلاع رسانی به مصرف کنندگان خواند و افزود: مصرف کنندگان باید از حقوق خود مطلع باشند تا بتوانند با تخلفات احتمالی مقابله کنند.
 
لیست سیاه سازمان حمایت آمپر واردکنندگان خودرو را بالا برد

وی گفت: در مورد پیش فروش خودرو هم بر اساس تبصره ذیل ماده 5 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو به صراحت ذکر شده است که برای پیش فروش عادی و مدت دار باید مجوز لازم از وزارت صنعت و معدن و تجارت گرفته شود.

معاون بازرسی سازمان حمایت اشاره به اینکه این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی حقوق مصرف کننده را در برابر تولید کننده، وارد کننده و عرضه کننده تامین می کند تصریح کرد: برای تامین حقوق مصرف کننده اعلام کردیم شرکتهایی که نام آنها در اطلاعیه آمده است اجازه پیش فروش خودرو را ندارند.

وی با اشاره به اینکه مصرف کننده در موقع پیش خرید باید مجوز وزارت صنعت را از شرکت وارد کننده مطالبه کند گفت: از دی ماه سال گذشته بر اساس بند 6 دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، ثبت سفارش فقط برای نمایندگان رسمی اتفاق افتاده است و از آن تاریخ تاکنون فقط نمایندگان رسمی اجازه پیش فروش خودرو داشتند.

میرآخورلو درباره نجوه تعیین میزان مجوز ثبت سفارش گفت: از شرکت واردکننده میزان درخواست ثبت سفارشش را میگیریم و تهدات معوقی که آن شرکت دارد را از آن کم میکنیم و 50 درصد باقی مانده را به آنها مجوز پیش فروش می دهیم تا امکان انجام تعهد خود را داشته باشند.
 
در ادامه بحث میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: برخی از شرکتهای وارد کننده که نام آنها در اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کننده آمده است درخواست مجوز دادند که روند گرفتن مجوز آنها به دلیل همان ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور متوقف شده است

وی با گلایه از سازمان حمایت برای زیر سوال بردن اعتبار شرکتهای واردکننده افزود: ما به 2 دلیل از سازمان حمایت از مصرف کننده انتقاد داریم، اول اینکه اکنون که چندماهی است ثبت سفارش خودرو هم برای نمایندگی های رسمی و هم غیر رسمی بسته است و پیش فروش نباید صورت بگیرد نام بردن از شرکتهای در حال فعالیت که به مردم تعهد دارند چه مفهومی دارد ؟

رضایی گفت: در 2 سال گذشته آئین نامه ها و بخشنامه های متعددی در حوزه خودرو صادر شده است،اگر ثبت سفارش ممنوع است واردات صورت نمیگیرد شرکتهای رسمی چرا در حال پیش فروش هستند؟با بسته بودن ثبت سفارش این شرکتها چگونه به تعهد خود عمل می کنند؟ 
 
معاون سازمان حمایت در پاسخ به این سوال گفت:این شرکتها اکنون خودرو دارند و نمایندگی هایی دارند پیش فروش می کنند که قبل از بسته شدن ثبت سفارش خودرو وارد کردند و چون اکنون خودرو را در اختیار دارند پیش فروش میکنند.
 
لیست سیاه سازمان حمایت آمپر واردکنندگان خودرو را بالا برد

این پاسخ عکس العمل رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو را در پی داشت،رضایی گفت: شما از کجا می دانید 7 شرکتی که نام بردید خودرو ندارند؟ کنابع تامین خودرو که تنها ثبت سفارش نیست

وی افزود:از آنجایی که قوانین سازمان حمایت رعایت نمی شود در همین ماههای اخیر با وجود ممنوعیت ثبت سفارش،

2تا 3هزار دستگاه خودرو توسط بخش خصوصی فاقد مجوز و با خرید مجوز از نمایندگی های رسمی وارد کشور شده است

رئس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به استقبال انجمن از ابلاغ قانون اخذ مجوز برای پیش فروش از سوی سازمان حمایت افزود: همیشه تامین خودرو از مبادی ثبت سفارش صورت نمی گیرد و مبادی بسیاری برای واردات خودرو وجود دارد

در ادامه میر آخورلو با اشاره به اینکه برای واردات خودرو ثبت سفارش لازم است تصریح کرد: در گذشته مسیرهای مختلفی برای فرار از اثبات اصالت خودرو وجود داشت که با نظارتهایی که صورت گرفت و با همکاری انجمن واردکنندگان برخی از این مسیرها مسدود شد

وی افزود: ملاک سازمان حمایت برای بررسی عملکرد واحدهای عرضه کننده داخلی تیراژ تولید سالانه و برای واردکنندگان

وی ادامه داد: شرکتهایی که نام انها در اطلاعیه آمده است ممکن است خودرو را از بازار تامین کنند ولی این روش تامین، اکنون مشکل است زیرا خودرو در بازار کم یاب شده است

معاون سازمان حمایت با اشاره به اینکه این سازمان مدافع نمایندگی های رسمی نیست گفت: با نمایندگان رسمی که بی مجوز پیش فروش کردند برخورد تعزیراتی شده است، برای نمایشگاه ها و لیزینگهای متخلف هم پرونده تشکیل شده است . در حقیقت همین حجم بالای شکایات مردمی باعث شده است که سازمان حمایت به این موضوع واکنش نشان دهد

وی با شاره به نقش مدیریتی دولت در بازار افزود: نباید بازار را در اختیار یک شرکت واردکننده قرار داد تا از یک برند 15 هزار دستگاه وارد کند بلکه باید زمینه ای فراهم شود تا تولیدکننده خارجی تشویق شود در داخل ایران تولید کند

رضایی با شندیدن این صحبتهای میرآخورلو ماجرای حضور رنو در کشور را یاداور شد و گفت:نتیجه سرمایه گذاری را با حضور رنو دیدیم که با همه حمایتی که از آن شد و به خاطر رنو واردات را محدود کردیم اما یک بار در گذشته به ایران خیانت کرد و به تازگی هم مدیرعامل آن اعلام کرده از ایران می رود

وی افزود: بنابراین سرمایه گذاری خودروساز خارجی در ایران جواب نمی دهد و درباره آن صحبت نکنید

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با شاره به اینکه وظیفه سازمان حمایت نظارت بر نحوه قیمت گذاری است گفت: خودرویی به نام اس .اچ .ار با مبلغ جهانی 22هزار دلار به کشور وارد می شود این خودرو با همه هزینه های گمرکی و حمل و غیره قیمت تمام شده وارداتش زیر 200 میلیون است در حالی که با قیمت 340 میلیون فروخته می شود، حتی خودرویی پیش فروش شده است که هنوز مجوز سازمان استاندارد را ندارد و ممکن است هرگز مجوز نگیرد و از این نمونه ها بسیار است که معلوم نیست سازمان حمایت دربرابر آنها چه نقشی دارد و چرا با این موارد برخورد نمیکند

در پاسخ به این اظهارات میر آخورلو گفت : مسئول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت است و سازمان حمایت هم شکایات مردمی را بر اساس قیمت تمام شده بررسی و با شرکتهای گران فروش برخورد می کند

وی افزود : سازمان حمایت برای هشدار دادن به مردم اطلاعیه را صادر کرد و این اقدام آسیبی به حیثیت شرکتهای وارد کننده نیست

در ادامه این بحث رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت : شما مقام قضایی نبودید و اجازه نام بردن از شرکتهای واردکننده را نداشتید، مجوز پیش فروش خواستن حق شماست اما وقتی تخلفی صورت نگرفته است شما نمیتوانید نام شرکت را منتشر کنید فقط می توانید موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهید

اما میر آخورلو با رد این نظریات گفت: این وظیفه سازمان است که به عنوان حامی حقوق مصرف کننده به مردم هشدار دهد تا حقی از آنها ضایع نشود ما در گذشته هم به این شرکتها هشدار داده بودیم اما توجهی نکردند

وی افزود : به جز این 7 شرکت با شرکتهای دیگری هم برخورد و مجوز فعالیتشان باطل شده است

معاون سازمان حمایت با اشاره به اینکه متولی صدور مجوز نمایندگی رسمی به کسانی که درخواست نمایندگی دارند مرکز امور اصناف و بازرگانان است تصریح کرد: بر نمایندگان رسمی هم کنترل داریم و گزارش تخلفات آنها را به مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام می کنیم تا با آنها برخورد شود .
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار