مهمترین عناوین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به رونمایی از طرح "ایران مهارت"، سفر وزیر کار به گرجستان و شرایط جدید صدور مجوز مشاغل خانگی اختصاص داشت.
کد خبر: ۵۰۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 12 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، در هفته‌ای که گذشت وزیر کار عازم گرجستان شد و در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان شرکت کرد.

وی در این اجلاس، گرجستان را مناسبترین مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به اروپا دانست و گفت: حجم مبادلات دو کشور در دو سال اخیر و در فاصله برگزاری دو کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۳۱ میلیون دلار رسیده که ۸۳ میلیون دلار آن صادرات ایران به گرجستان است.

ربیعی همچنین گفت که دو میلیون فرصت شغلی ایران در اختیار افغانستانی‌ها قرار دارد که این مساله کمک بزرگی برای ثبات منطقه است.

گسترش همکاری در زمینه‌های حمل و نقل و انرژی، انجام پروژه‌های مشترک، تسهیل تردد کامیونهای ایرانی از گرجستان، فعالیت شرکتهای مصالح ساختمانی ایرانی در گرجستان و پیشنهاد توسعه مبادلات بانکی و ایجاد شعب بانکهای ایرانی در گرجستان نیز از جمله موضوعات اقتصادی مطرح شده در این دیدار بود.

رونمایی از طرح ایران مهارت از دیگر رویدادهای هفته جاری بود.

در مراسم رونمایی از این طرح، قائم مقام وزیر کار گفت: با اجرای این طرح مدارس در طول سال تحصیلی به صورت کاملا داوطلبانه و در یک فرایند سه ساله با برنامه‌ریزی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، مشارکت می‌کنند و با تغییر جزیی در برنامه‌های درسی، بحث مهارت آموزی در برنامه درسی آموزش و پرورش قرار داده می‌شود.

فیروزآبادی در عین حال بیشترین میزان بیکاری را مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به مرز ۲۰ درصد رسیده و نمی‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.

وی دلیل این امر را عدم توجه به آموزش‌های مهارتی و ضعف مهارت آموزی عنوان کرد و گفت:آموزش‌های مهارتی باید از کودکی وارد نظام آموزش شوند و دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی ضمن خدمت را ارائه دهند.

به گفته قائم مقام وزیر کار سالانه بین ۵۵۰۰ میلیارد تومان تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای آموزش مهارت آموزی در کشور هزینه می‌شود که مبلغ کمی نیست.

شرایط جدید صدور مجوز مشاغل خانگی این هفته اعلام شد.

به گفته رییس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی، «ظرفیت اشتغالزایی»،«توانایی متقاضی برای اجرای طرح» و «اتصال به بازار» از شروط صدور مجوز مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

مهناز امامدادی افزود: مشاغل خانگی از سال ۱۳۸۹ و همزمان با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت اما از سال ۹۲ با تاکید وزیر کار، نسبت به عارضه‌یابی و آسیب شناسی این نوع مشاغل اقدام شد.

وی سقف تسهیلات مشاغل خانگی را ۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: جهت دهی تسهیلات به مشاغل اشتغالزا و دارای بازار مناسب و همچنین رسمیت بخشیدن به مشاغل غیر رسمی از اهداف صدور مجوز برای مشاغل خانگی است.

به گفته رییس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی، از ابتدای سال ۹۰ تا پایان سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند که برای حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر مجوز صادر شده و مابقی طرح‌ها یا تایید شدند یا در نوبت رسیدگی قرار دارند.

در هفته ای که گذشت شاکرمی، مدیرکل تعاون،کارو رفاه اجتماعی استان تهران از دو مرکز پوشاک بازدید کرد و با اشاره به ظرفیت بالای صنعت پوشاک در ایجاد اشتغال،یکی از راههای کاهش مشکلات تولید پوشاک را، بکارگیری مهارت و علم روز دنیا در این صنعت برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد.

وی مبارزه با قاچاق پوشاک، اشاعه فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی و تقویت کارگاههای تولیدی را از جمله راههای حمایت از صنعت پوشاک دانست و افزود: اجرای طرح تکاپو می‌تواند در جهت تقویت حمایتهای فنی و مالی و اقتصادی طرح کمک کند.

 
 
//ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار