کد خبر: ۵۰۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 14 October 2017
استان یزد، رتبه نخست کنکور را طی 23 سال پیاپی به دست آورده ضمن آنکه رتبه نخست صنعتی ترین استان کشور به لحاظ سرانه جمعیت و انواع نعمت های طبیعی همچون معادن غنی را به خود اختصاص داده اما در زمره مهاجر پذیرترین استان های کشور محسوب می شود.
در طول پنج سال گذشته با وجود ورود 62 هزار و 260نفر به این استان شاهد خروج 23 هزار و 535نفر از داخل استان به استانهای دیگر بوده ایم که نتیجه آن مهاجرپذیری 38 هزار و 725نفری و تأثیر 29 درصدی آن در رشد جمعیت استان بوده است.
اما نکته اینجاست که عمده مهاجرین به این استان صنعتی کارگران ساده و عمده مهاجران از این استان تحصیلکردگان و نخبگان بوده اند.
آمارهای کشوری درباره وضعیت نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال 1395 بیانگر کمتر بودن آن در استان یزد به نسبت کشور است با این حال در طول فعالیت دولت یازدهم با وجود توجه ویژه به ایجاد شغل در حوزه های دانش بنیان و فناوری اطلاعات ، شاهد تغییرات چندانی در اشتغال این قشر نبوده ایم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال 1395 در کشور 18.5 درصد و در این استان 18.1 درصد بوده است.
محمدحسین ریاحی افزود: آمارها نشان می دهد افراد تحصیل کرده استان، کمتر مشکل بیکاری دارند با این حال نرخ بیکاری استان خیلی کمتر از این قشر بوده و 12.8 درصد اعلام شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان یا در حال تحصیل دانشگاهی استان یزد در سال 92 نزدیک به هفت هزار نفر و معادل 10.9 درصد بوده و از این لحاظ استان یزد در جایگاه پنجم کشوری از نظر کمترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان قرار داشته است.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد ، این آمار در سال 94 با افزایش حدود 10 هزار نفری تعداد دانش آموختگان بیکار، به 18.1 درصد رسید و استان یزد در جمع 20 استان کشور با بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان قرار گرفت.
بر اساس آمارها، نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل استان یزد در سال 94 برای گروه مردان 12.2 درصد و برای گروه زنان 30.7 درصد بوده که در مقایسه با سال 92 برای گروه مردان 5.1درصد و برای زنان 10.3 درصد افزایش داشته است.
در همین سال مجموع جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل 11.8 میلیون نفر اعلام شده بود که 5.6 میلیون نفر یعنی 48درصد از آنها فعال اقتصادی و 52درصد غیرفعال اعلام شده است.
بدین مفهوم که افراد غیرفعال اقتصادی جویای کار نیستند و افراد فعال اقتصادی ، افراد جویای کاری هستند که دولت باید برای ایجاد اشتغال آنها برنامه ریزی داشته باشد.
در استان یزد و در سال 94 از حدود بیش از 163 هزار نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و یا در حال تحصیل حدود 68 هزار نفر معادل 41.6 درصد غیرفعال اعلام شده بودند .
در این خصوص مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل استان بر اساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال 94، 18.1 درصد اعلام شده است.
فریبا آیت‌اللهی افزود : استان یزد جایگاه 13 کشور را از لحاظ کمترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: بر اساس همین نتایج بالاترین نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی به ترتیب به استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان تهران بوده است.
روند رو به رشد آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان یزد از سال 1392 که 10.9 درصد بوده و در سال 93 به 14 ، در سال 94 به 18.1 درصد و سال 1395 نیز بیشتر شده زنگ خطری برای استان دارالعلم کشور است و باید با پرهیز از شعار برای عملی کردن برنامه ها تلاش کرد.
در ابتدای سال جاری نیز تفاهم نامه ای میان وزرای تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم و استانداری یزد و شرکت پیشگامان با عنوان تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار ) بسته شد تا برای 6 هزار و 600 نفر تحصیلکرده دانشگاهی با سرمایه گذاری بالغ بر 2 هزار و 250 میلیارد ریال و 70طرح شغل ایجاد شود اما بعد از 6 ماه در کارگروه تخصصی اشتغال استان که در راستای بررسی پیشرفت این طرح برگزار شد انتقادهای زیادی مطرح شد.
در این جلسه، 'اکرم فداکار' مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری یزد گفت: اجرای طرح تکاپو بعد از تفاهم نامه نیازمند تزریق بودجه جدید و همکاری همه دستگاههاست با این حال راه حل مشکلات شرکت های آی تی و آی سی تی ، تسهیلات نیست بلکه شرکت های توسعه یافته که به بلوغ رسیده اند نیازمند بازار و حامی و شریک هستند.
در واقع با وجود تلاش های دولت برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، عمده اشتغال بخش های تولید در چهارمین استان صنعتی ایران به نفع کارگران ساده داخل استان و کارگران استان های همجوار بوده است.
برنامه ریز های کوتاه مدت و بلند مدت هم در سطح کشور و هم در استان یزد، شاید بتواند بخشی از معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را رفع کند.
 گزارش از: محمودرضا رحمانی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار