کد خبر: ۵۰۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 15 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»به رغم آنکه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مدتی است به فعالیت مشغولند، در شورای شهر یزد بحث هایی در جریان است که به انتخابات باز می‌گردد؛ مباحثی از جنس حضور یا عدم حضور یکی از منتخبان انتخابات در این شورا.

 طی روزهای گذشته و ابلاغ حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد، موجی از واکنش ها شکل گرفت و حواشی‌ای پدید آمد که مرزهای کشورمان را نیز در نوردید تا جایی که شایعه شکل گیری تجمع اعتراضی نیز در این خصوص بر سر زبان ها افتاد و بازتاب وسیعی در فضای مجازی یافت. حاشیه هایی که امام جمعه این شهر را به واکنش وادار کرد؛ واکنشی مثبت که امیدواری های زیادی به حل مشکل به وجود آمده ایجاد کرده است.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که با پایان یافتن انتخابات و راه یابی یکی از هموطنان زرتشتی مان به شورای شهر یزد، یکی از رقبای انتخاباتی وی که از راهیابی به شورا بازمانده بود، شکایتی در این خصوص مطرح کرد که در نتیجه بررسی آن در یکی از شعب دیوان عدالت اداری، رای به تعلیق عضویت سپنتا نیکنام داده شد.

حکمی که به تازگی توسط فرمانداری این شهر به شورا ابلاغ شده و رئیس شورای شهر بر این باور است که قابل اجرا نیست و اذعان داشته در صورت الزام به اجرایش، از ریاست شورا کنار خواهد رفت. اشکالی که به عقیده رئیس شورای شهر یزد، در عضویت چهارساله نیکنام در شورای شهر چهارم خودنمایی می‌کند.

استدلالی که موافقان آن، تعلیق فعالیت عضو دوره قبلی و برنده انتخابات اخیر قانونی نیست اما به باور مخالفان، وفق رای صادر شده در دیوان عدالت اداری، مردود است و حکم، لازم الاجرا به نظر می‌رسد. با این یادآوری که برخی بر این باورند طرح این دست مسایل در شورای این شهر موجب شده این نهاد از عمل به وظایفش غافل شود.

بدین ترتیب مناقشه ای شکل گرفته که ضروری است در اسرع وقت رفع شده و فرجام بیابد. نکته ای مهم و کلیدی که آیت اله ناصری، امام جمعه یزد نیز به طور ضمنی آن را مورد تاکید قرار داده و خواستار پایان دادن به مباحثی شده که می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفرقه در این دیار شود.

وی در خطبه های نماز جمعه در این خصوص گفت: «وظیفه شورای شهر رسیدگی به مسائل شهری نظیر فعالیت‌ها عمرانی و فرهنگی در شهر است و اگر مسئله‌ای خارج از حیطه وظایف شورا به وجود آمد، اعضا باید اجازه دهند تا مسئله از طریق دستگاه‌های مسئول و شرایط قانونی خود حل شود از بیان مطالبی که باعث ایجاد تفرقه در شهر می‌شود پرهیز کنند.»

سخنانی که از یکسو بر پرهیز اعضای شورا از موضع گیری سیاسی در این خصوص تاکید دارد و از سوی دیگر، بر قابل حل بودن این مساله در مسیر قانونی و از طریق دستگاه‌های مسئول. واکنشی مثبت که حفظ وحدت زرتشتیان و مسلمانان و پرهیز از امور تفرقه ساز، یکی از نتایج آن است.

موضوعی کلیدی و مهم که در قوانین کشورمان به شدت مورد توجه قرار گرفته و حضور نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی از نتایج آن است. موضوعی که در دیدار چند ماه پیش سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد با آیت اله ناصری، امام جمعه این شهر مورد اشاره قرار گرفته بود.

در آن دیدار، نیکنام، رئیس انجمن زرتشتیان یزد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند از میان تمام ادیان دینی که بیشترین شباهت را به آیین اسلام دارد، دین زرتشت است، گفت: وقتی ما چنین فرموده‌های زیبایی را از رهبر نیک اندیشمان می‌شنویم و می‌بینیم واقعا دلگرم و خوشحال و خوش‌بین می‌شویم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار