کد خبر: ۵۱۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸ 19 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»،سيد‌حسين ميرحسيني، معاون پژوهشي سازمان جهاددانشگاهي يزد از اخذ موافقت اصولي براي ايجاد مركز خدمات تخصصي سراميك در استان از سوي سازمان مركزي جهاددانشگاهي كشور خبر داد.
ميرحسيني اظهار كرد: مرکز خدمات تخصصصی سرامیک با رسالت حركت در جهت دستيابي به توان تكنولوژي هماهنگ با خط مشي‌هاي صنعت و در راستاي پويايي بيشتر تحقيقات، حركت در جهت رفع تنگناهاي تحقيقاتي و موانع موجود در گسترش ارتباط با صنعت و همچنين كمك به ارتقاء تكنولوژي در واحدهاي صنعتي فعاليت خواهد كرد.
وي ادامه داد: اين مركز بر اساس دو محور اصلي توسعه نيروي انساني و انجام تحقيقات كاربردي، شناخت مشكلات و تنگناهاي موجود در واحدهاي توليدي و تلاش در جهت رفع مشكلات آن‌ها را در دستور کار خواهد داشت.
ميرحسيني در باب اهميت ايجاد چنين مركزي در يزد نيز اظهار كرد: از آنجا که استان يزد به عنوان قطب صنعت سراميک و ديرگدازهاي کشور شناخته شده است، اين مرکز بر اساس اصلي‌ترين قابليت‌هاي توسعه استان از جمله قرارگرفتن در مركز كشور و در كريدورهاي شمال جنوب و شرق- غرب، همچنين وجود معادن غني و قابليت ايجاد و توسعه صنايع معدني و فولاد، برخورداري از زير ساخت‌هاي مناسب جهت توسعه صنعت و وجود قطب اول كاشي و سراميك در استان، برنامه‌هاي توسعه خود را طراحي كرده است.
وي افزود: با توجه به آنچه گفته شد و در نظر گرفتن اين اصل که تعداد مراکز خدمات تخصصی در منطقه که از لحاظ علمي و تجربي قادر به رقابت با اين مرکز باشند، بسيار کم است، اين مركز با جذب نيروهاي توانمند علمي، توان انجام بسياري از طرح‌هاي تحقيقاتي مهم و ملّي را داراست.
اين مسئول گفت: وجود شرکت‌ها و بسياري از صنايع مرتبط در استان از جمله شرکت‌های فولاد، سرامیک، شیشه و غيره و نياز آنها به مرکز خدمات تخصصی جهت رفع مشکلات موجب مي‌‌شود تا بسياري از طرح‌هاي‌ پژوهشي به اجرا و توليد نيمه صنعتي و انبوه برسد و ضمن قطع رشته‌هاي وابستگي، صرفه‌جويي‌هاي كلان ارزي نيز به‌ همراه داشته باشد.
وي از جمله انواع خدمات اين مركز را راه‌اندازی پایلوت و تولید قطعات سرامیکی نسوز، ایجاد ارتباط مؤثر با مراکز صنعتی و کارخانجات مختلف استان و ایجاد زمینه مناسب جهت انجام خدمات تخصصی و اجرایی در حوزه سرامیک، تجاری سازی دانش‌های فنی به دست آمده توسط گروه‌های پژوهشی سرامیک و نانو جهاددانشگاهي یزد، ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی، نصب، راه اندازی و تعمیرات تخصصی تجهیزات آنالیز دستگاهی و همکاری با کمیته استاندارد سرامیک در زمینه کنترل کیفیت محصولات، ذكر كرد.
وي معتقد است كه وجود مرکز خدمات تخصصی كه در اين عرصه فعاليت مي‌كند، مي‌تواند چشم‌انداز و دورنماي مناسبي از نظر امكان ارائه مشاوره و خدمات مهندسي و انجام طرح‌هاي تحقيقاتي-كارفرمايي داشته باشد.
ميرحسيني اظهار كرد: با توجه به وجود دانش فنی دیرگدازها و کارهای تحقیقاتی بسیاری که در این زمینه، سازمان جهاددانشگاهي استان يزد انجام داده است، این مرکز قصد دارد با راه اندازی پایلوت ساخت قطعات ویژه سرامیکی نسوز بسیاری از مشکلات کارخانجات فولاد، شیشه، سیمان و غيره را حل كند.
معاون پژوهشي جهاددانشگاهي استان يزد از دیگر فعالیت‌های تخصصی و خدماتی که این مرکز به حوزه‌هاي صنايع معدني (فرآوري مواد معدني و فلزي)، صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ( پوشش كاري، نسوز كاري)، محيط زيست (زدايش آلودگي‌هاي زيست محيطي) و انرژي ( اعم از برق ، آب و گاز) اشاره كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار