رئیس اداره استاندارد شاهرود:
رئیس اداره استاندارد شاهرود با بیان اینکه در یکسال گذشته هفت پروانه استاندارد کارگاهی در شهرستان صادر شد، گفت:یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی در شرق استان مورد بازدید قرار گرفت.
کد خبر: ۵۱۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 19 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، سید امیر حسن یاسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در یک سال گذشته هفت پروانه کارگاهی در شاهرود صادر شد، ابراز داشت: در سه حوزه دامغان، شاهرود و میامی طی یک سال گذشته یک هزار و ۲۵۰واحد صنفی و ۲۷۰ واحد تولیدی بازرسی شدند و برای هشت واحد صنفی اخطاریه صادر و پروانه دو واحد نیز به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم باطل شد.

سید امیر حسن یاسینی - کراپ‌شده

وی بابیان اینکه تدوین، ترویج و استانداردهای ملی و بین‌المللی مهم‌ترین وظیفه سازمان استاندارد است، افزود:اجرا و نظارت استانداردها در شاهرود به این صورت است که کارشناسان سالی چهار بار به واحدهای تولیدی مراجعه و از آن‌ها نمونه‌برداری میکنند در نتیجهباید گفت ماهانه در سه حوزه شهرستانی شامل شاهرود، دامغان و میامی، از ۱۲۰ واحد صنفی بازدید می‌شود واز سوی دیگر سالانه دو مرحله نیز واحدهای تولیدی بازرسی و کیفیت کالا مورد ارزیابی واقع می‌شوند که هدف از این کار ممانعت از ورود کالای بی‌کیفیت به بازار است.

کالاهای بی‌کیفیت جمع‌آوری می‌شوند

رئیس اداره استاندارد شاهرود بابیان اینکه کالاهای فاقد استاندارد لازم بلافاصله جمع‌آوری و معدوم می‌شود، ادامه داد:همکاران من در این اداره، کالاهایی که دارای علامت استاندارد هستند را خریداری و مورد آزمون قرار می‌دهند و اگر نتیجه این آزمون مردود شود، ضمن اطلاع‌رسانی به استان و همچنین شخص تولیدکننده این محصول، طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

یاسینی بابیان اینکه صنف طلافروشان سالانه دو بار مورد بازرسی قرارگرفته و عیار سنجی می‌شوند، افزود: سالانه یک‌بار همه ترازوهای مستقر در مراکز تجاری مورد بازرسی قرار می‌گیرد و چهار مرحله نیز از هر نازل عرضه سوخت مایع (پمپ بنزین های سطح شهرستان های شاهرود، میامی و دامغان) بازرسی و صحت عملکرد آن با برچسب مشخص می‌شود.

شهربازی شاهرود ایمن و استاندارد است

رئیس اداره استاندارد شاهرود در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای موجود برای آسانسورهای شهرستان، ابراز داشت: بازرسی از آسانسورهای نصب‌شده در سطح شهرستان ازجمله وظایف اداره استاندارد است و همه ساختمان‌های مسکونی که احداث می‌شوند باید به اداره استاندارد مراجعه و تائید ایمنی دریافت کنند و سپس شهرداری به آن‌ها پایان کار ارائه می‌دهد.

یاسینی در ادامه تصریح کرد: همه مالکان وسایل و تجهیزات بازی را موظف کردیم تا به استاندارد مراجعه و گواهی ایمنی استاندارد و یا پروانه بهره‌برداری دریافت کنند هدف از اجرای این کار جلوگیری از حوادث و اتفاقاتی است که معمولاً در شهربازی‌ها رخ می‌دهد و خوشبختانه شهربازی شاهرود از این نظر ایمن است.

وی در پاسخ به این پرسش که تعریف کالای استاندارد چیست، توضیح داد: پنج سطح استاندارد کارخانه‌ای، شرکتی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که هر چه از پایین به سمت بالا ارتقا پیدا کنیم کیفیت کالا افزایش پیدا می‌کند، استاندارد بین‌المللی برای محصول در همه جای دنیا یکی است به این معنا که تولیدکننده در هر نقطه‌ای از جهان محصول خود را ارائه دهد آن کالا استاندارد قابل قبولی دارد.

کالاهای نامرغوب در بازار اجناس قاچاقهستند

رئیس اداره استاندارد شاهرود در پاسخ به این پرسش که چرا کالاهای ایرانی در بازار جهانی کمتر خریدار دارد، ابراز داشت: استاندارد ملی در همان کشور قابل تائید است و کالایی که در کشور ایران تولید می‌شود لزوماً به دلیل تائید استاندارد در سایر کشورهای جهان نیست.

یاسینی در ادامه تصریح کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، اصل ۴۴و برنامه ششم توسعه بند چهارم اقتصاد مقاومتی ابلاغی‌هایی مبنی برافزایش پوشش استانداردها بر همه محصولات داخلی صادر شد و در حال حاضر برخی از کالاها مشمول استانداردهای اجباری هستند و برای آن‌ها پروانه صادر می‌شود ولی سازمان ملی استاندارد با توجه به این ابلاغیه درصدد آن است که استانداردهای خود اظهاری را برای همه محصولات داشته باشد.

وی بابیان اینکه صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، سیم و کابل، مشمول استانداردهای اجباری هستند، افزود: کالایی که وارد ایران می‌شود بعد از نمونه‌گیری اگر فاقد استانداردهای لازم باشد از ورود آن‌ها جلوگیری خواهد شد لذا کالاهای نامرغوب چینی موجود در بازارها از مبادی گمرکی وارد نمی‌شود و معمولاً اجناس قاچاق هستند.

برای ایمن‌سازی اداراتشاهرود مشورتی با اداره استاندارد نمی‌شود

رئیس اداره استاندارد شاهرود در پاسخ به این پرسش که چقدر درزمینهٔ استانداردسازی فضای اداره شهرستان با شما مشورت می‌شود، ابراز داشت: رعایت الزامات استاندارد اجباری نیست لذا تا الآن هیچ مشورتی با اداره استاندارد ازنظر ایمن شدن ساختمان‌های و فضاهای ادارات صورت نگرفت و تنها شهرداری در این مقوله ورود داشته است.

یاسینی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی در بخش استاندارد وجود دارد، تصریح کرد: استاندارد مقوله هزینه بری است لذا تولیدکننده نسبت به اجرای تمامی بندها مقاومت می‌کند و این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است تا تولیدکننده بداند وجود استاندارد در رقابت‌های ملی و جهانی او را موفق‌تر می‌کند.

در سال جاری هشت هزار پروانه استاندارد در کشور صادرشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار