کد خبر: ۵۱۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 20 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه ۱۳۳۲ هیئت مذهبی ثابت مجوزدار در یزد فعالیت دارند گفت: از روز جمعه ۵ آبان انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورای هیئات مذهبی استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام علی کارگردر نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی صدور مجوز تأسیس، ساماندهی کانون‌های فرهنگی، قرآنی و تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های اسلامی است، اظهار داشت: یکی از تشکل‌های مذهبی، هیئات مذهبی هستند که در استان‌ها فعالیت دارند و هر چهار سال با رأی‌گیری در شورای هیئات مذهبی اعضای جدید آن معرفی می‌شوند و سازمان تبلیغات نیز وظیفه حمایت، ساماندهی و نظارت بر این هیئات را بر عهده دارد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد، افزود: این انتخابات مظهر مردم‌سالاری و حاکمیت مردم بر مردم است به این صورت که مردم، افرادی را انتخاب می‌کنند که در جهت اداره امور فرهنگی استانی و کشوری به فعالیت بپردازد.

کارگر با بیان اینکه زنده نگه‌داشتن سنت عزاداری در طول سال به ‌صورت خاص در ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از اهداف تشکیل هیئات مذهبی است، گفت: هیئات عزاداری به دو نوع ثابت و سیار تقسیم می‌شود که در هیئات ثابت متشکل از جمع کثیری از مردم در طول سال به اجرای عزاداری و برنامه‌های مختلف می‌پردازند و هیئات سیار نیز به ‌صورت محلی و خانگی یا طایفه‌ای به برگزاری جلسات دعا و تلاوت قرآن کریم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به‌این‌علت که بتواند از ظرفیت هیئات استفاده و ساماندهی کند ساختاری را به نام شورای هیئات مذهبی تشکیل داد، تصریح کرد: در این شورا از هر هیئت یک نفر حق رأی داشته و با انتخاب کاندیدا در ستاد انتخابات اعضای جدید هر دوره را مشخص می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد التزام عملی به ولایت‌فقیه، عدم سوءسابقه کیفری، دارا بودن حداقل سن 25 سال و حداکثر 60 سال، عدم وابستگی به جریانات منحرف فکری، سطح تحصیلات حداقل فوق‌دیپلم و سکونت در محدوده حوزه انتخابی را از جمله شرایط داوطلبان است اعلام کرد و گفت: در این دوره برای اینکه تسهیلاتی قائل شده باشند هر پنج سال مسئولیت هیئت‌داری را به عنوان یک‌پایه تحصیلی محسوب کردند که یکی از امتیازات برای حضور در این انتخابات شورای هیئات مذهبی است.

وی با بیان اینکه در سطح استان یزد 1332 هیئت ثابت و تعدادی نیز هیئت سیار در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس آئین‌نامه انتخابات هر شهرستان دارای 20 تا 50 هیئت مذهبی 5 نفر عضو اصلی و یک نفر علی‌البدل، شهرستانی که بین 51 تا 150 هیئت مذهبی دارد 7 نفر عضو اصلی و دو نفر علی‌البدل و همچنین شهرستانی که بین 151 تا 500 هیئت داشته باشد که فقط شهرستان یزد این شرایط را دارد 9 نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل می‌توانند در انتخابات شورای هیئات مذهبی شرکت کنند که در کل 72 نفر به عنوان عضو اصلی شورای هیئات مذهبی استان انتخاب می‌شوند.

کارگر به تعداد کاندیداهای هیئات مذهبی یزد بر اساس تفکیک شهرستانی اشاره کرد و گفت: شهرستان یزد با 26 نفر و همچنین شهرستان‌های میبد با 19 نفر، مهریز و تفت هرکدام با 18 نفر، خاتم با 15 نفر، اشکذر با 14 نفر، بهاباد و بافق هرکدام با 8 نفر، اردکان با 12 و ابرکوه با 9 نفر در پنجمین دوره از انتخابات شورای هیئات مذهبی استان یزد کاندید شدند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در پایان به تاریخ برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای هیئات مذهبی استان یزد اشاره و خاطرنشان کرد: این انتخابات در روز 5 آبان از ساعت 8 صبح الی 12 هم‌زمان با سراسر کشور در یزد برگزار می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار