کد خبر: ۵۱۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 28 October 2017
محترم مسقطی‌باف‌
مدال‌های برنز جهانی، نقره آسیا و طلا و برنز مسابقات بین‎‎المللی کشتی آلیش، «یگانه غریب‌گشته» را به پرافتخارترین بانوی یزدی تبدیل کرده است. بانویی که در‌حال‌حاضر دوران مصدومیت خود را سپری می‌‌کند، ولی در زمان سلامت نیز تمرینات خود را روی تشکی پر از گردوخاک و شیشه‎‎های شکسته انجام می    داده است.در سا‌‌ل‎‎های گذشته، کشتی یزد ورزشی نبوده که یزدی‎‎ها خیلی بتوانند به آن افتخار کنند، ولی 2 نفر از بانوان یزدی با درخشش در مسابقات جهانی، نام یزد را در رشته کشتی بر زبان‌‌ها انداخته‌اند.یگانه غریب‌گشته متولد سال 70 است تحصیلات خود را در علوم انسانی به پایان رسانده است و در حال حاضر دوران مصدومیت خود را پشت سر می‌گذارد، با این حال ذره‌ای انگیزه خود را از دست نداده است.روزنامه همشهری به همین دلیل به سراغ این بانوی پرافتخارتیم ملی بانوان کشتی آلیش رفته است تا با وی گفت‎‎وگویی داشته باشد که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.
 
  • کشتی آلیش را از چه زمانی شروع کردید و چه شد که سراغ این رشته رفتید؟
متولد سال 1370 هستم و ورزش را از 7 سالگی با جودو آغاز کردم. با توجه به نزدیکی کشتی آلیش به جودو و پیشنهاد مربی‌ام که مربی آلیش نیز بود، وارد این رشته و روز به روز به آن علاقه    مند شدم.
  • از ورود خود از 7 سالگی به ورزش گفتید، با این حساب باید خانواده ورزشکاری داشته باشید. نقش خانواده خود را چگونه ارزیابی می‎‎کنید؟
بله. همین‌طور است. پدر و برادرانم در رشته فوتسال فعالیت می‌کنند. حتی در دوران مدرسه در تستی شرکت کردم و برای لیگ استان انتخاب شدم، ولی با توجه به آسیب‌هایی که این رشته داشت، پدرم به من پیشنهاد کرد کشتی آلیش را ادامه دهم و در تمام این مراحل خانواده، پشتیبان و حامی من بوده‌اند.
  • اندکی راجع به کشتی آلیش توضیح می‎دهید. چه مدال‎‎هایی در این رشته کسب کرده‎‎اید؟
کشتی آلیش از قدیمی‎ترین و اصیل‎‎ترین ورزش‎‎های کشور است که در یک زمان 3 دقیقه‌ای برگزار می‎‎شود. ورزشکاران باید کمربند همدیگر را بگیرند و دستشان را جدا نکنند و در همان حالت فنون خود را اجرا کنند.
این در حالیست که در کشتی آزاد 2 زمان 3 دقیقه    ای وجود دارد. البته تاکنون این مسابقات در رشته بانوان برگزار نشده ولی قرار است برای اولین بار این رقابت‎‎ها در آذرماه برگزار شود که به دلیل مصدومیت، بعید است قادر به حضور در آن باشم.
تاکنون یک مدال برنز جهانی، یک مدال نقره آسیایی و دو مدال طلا و برنز مسابقات بین‎‎المللی در کارنامه خود دارم.
  • شما از مصدومیت خود سخن گفتید. راجع به آن توضیح می‎‎دهید.
2 ماه پیش در اردوی تیم ملی مصدوم شدم. متاسفانه تا 6 ماه دیگر باید از میادین به دور باشم.
  • عمده مشکلات بانوان کشتی‎‎گیر یزدی چیست؟
یکی از مهم‌ترین مشکلات نبود سالن ورزشی مناسب است. از آنجایی که یزد همچنان از محیط و فرهنگی سنتی برخوردار است و کشتی را ورزش آقایان می‎‎دانند، امکانات زیادی در اختیار بانوان قرار نمی‎‎گیرد.
در حال حاضر نیز در سالنی تمرین می    کنیم که تشک‎‎های آن خاکی و پر از شیشه های شکسته است و تقریباً تمام بانوان کشتی‎‎گیر دچار مشکلات پوستی شده‎‎اند.از دیگر مشکلات می‎‎توان به نبود مربی بدنسازی حرفه‎ای در عرصه بانوان اشاره کرد که موجب طولانی شدن دوره‎‎های مصدومیت ورزشکاران می‎‎شود.
نبود امکان تبلیغ برای جذب حامیان مالی از دیگر مشکلات است و این موضوع با وجود رعایت کامل حجاب از سوی ورزشکاران این رشته، عجیب و به دور از انصاف است.
  • حمایت فدراسیون از این ورزش چگونه است؟
خوشبختانه، آقای خادم، به‌عنوان رئیس فدراسیون، حمایت خوبی نسبت به بانوان کشتی    گیر دارند که از ایشان سپاسگزاریم. با این حال انتظار داریم با توجه به توانایی‎‎های بسیار زیاد بانوان ایرانی در این رشته، حمایت‎ها افزایش یابد و قوانینی برای حمایت بیشتر از بانوان کشتی‎‎گیر و همچنین بانوان دیگر رشته‎ها وضع شود.
  • چه صحبتی با جوانان و افراد علاقه‎مند به این ورزش دارید؟
کشتی، ورزشی است که نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد، با این حال در صورتی که افراد در دوره خردسالی وارد این ورزش شوند و با پشتکار به کار خود ادامه دهند، قطعا، نتیجه خواهند گرفت. در هر صورت، امیدوارم بانوان عزیز در هر رشته‎‎ای که فعالیت می‎‎کنند، موفق باشند و مسئولان نیز به بانوان بیشتر اعتماد کنند.
  • به عنوان سخن پایانی، چه صحبتی با همشهریان یزدی دارید؟
با تمام وجود از آن‌ها به دلیل حمایت‎ها و تشویق‎‎هایشان تشکر می‎‎کنم. جا دارد از اسپانسر خود، «علی صبحانی‌مهر» که در تمام مسیر، پشتیبان  من بوده‎‎ و حمایت خود را به‌صورت جدی‎‎تر در دوره مصدومیت من ادامه داده‎‎اند، تشکری ویژه کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار