کد خبر: ۵۱۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 31 October 2017


امیرترقی نژاد

کارشناس ارشد علوم ارتباطات

1.برند جهانی شدن کهن شهر یزد چیزی نیست که خواسته باشیم به راحتی از کنار گذر کنیم.یزد حالا با ان همه قدمت و پیشینه خود میزبان خیل عظیمی از علاقه مندان است تا پذیرای آن برای مشاهده تاریخ باشند.جدا از این مبحث صنعتی بودن یزد و دست به گریبان بودن با تنش آبی هم از حاشیه هایی این روزهای استان یزد است.بنابراین چه روزهایی شیرین چه روزهای سخت نیازمند اهمیت دادن به روزنامه نگاری توسعه است روزنامه نگاری که می تواند روزهای خوش تری را برای یزدیها رقم بزند.

2.بررسی های تحلیل محتوایی رسانه های محلی یزد برجسته شدن ارزش خبری "شهرت "را نشان می دهد، این مسئله حکایت از ان دارد که روزنامه نگاران یزدی همچون ایام قدیم "بله قربان گویی"را در دستور کار خود دارند در صورتیکه روزنامه نگاری توسعه از ارزش خبری "دربرگیری" و "فراوانی" حرف می زند.

3.متاسفانه بنا به دلایل نامشخص که روزنامه نگاری در یزد به جایگاه مهم خود دست پیدا نکرده مطالبه گری نیز که نقش جدی در روزنامه نگاری توسعه دارد نمود آشکاری ندارد.روزنامه نگار هنوز که هنوزه هناصر خبری "چرایی" و "چگونگی" را در مفاهیم روزنامه نگاری به آن اهمیت نمی دهد.لذا پس در اولین قدم آشنا نمودن روزنامه نگاران یزدی با دیگر ارزشهای خبری همچون فراوانی،برخورد و در برگیری و درک عنصر خبری چرایی و چگونگی است.

4.روزنامه نگار و به طورکلی دست اندرکاران حوزه خبر باید در روزنامه نگاری توسعه جدا از انکه روایی و سادگی را ترویج دهند از"نق" هم فاصله بگیرند.مشاهد رسانه های محلی یزد این است که روزنامه نگاری توسعه را با انتقاد ترویج داده اند در صورتیکه مطالب انها حاکی از "نق"بوده است تا انتقاد.فاصله نق با انتقاد فرسنگ ها با هم تفاوت دارد . کدام مقاله و گزارش انتقادی آنها با استنتاج صحیحی مسیر روشنی را برای حاکمیت و یا سازمان مورد انتقاد قراررگرفته نشان داده است.این مسائل نشان می دهد بدلیل عدم اشنایی روزنامه نگاران یزدی با سازوکارهای روزنامه توسعه یا به سمت بله قربان گویی رفته اند(این سمت بیشتر بوده است) و یا انکه خیلی کم با نق های خود خواسته اند عرض اندامی در راستای برخی منافع نامشخص خود داشته باشند.

5. اساس روزنامه نگاری به مردم برمی گردد به این مفهوم که مردم در روند توسعه و پیشرفت نقش اساسی را دارند و بدون مشارکت آنان، امر توسعه به سرانجام نمی رسد.پس جایگاه مردم در آنچه مطبوعات محلی ما به آن می پردازند کجاست؟ آیا نیاز های آنان را در نظر می گیریم؟ آیا نیازهای محلی، منطقه یی و ملی مردم در نشریات استان ها مشاهده می شود؟بررسی های موجود نشان می دهد ذائقه و سلیقه مخاطب نادیده شده و مدیران مطبوعات استان یزد با همان دید نظریه تزریقی مخاطب خود را منفعل پنداشته اند،حال انکه دنیای مدرن امروز مخاطب را چنان پویا رسانده که دیگر نمی توان برای دل خود و یا عقده های فرو رفته سیاسی و حزبی وارد عمل روزنامه نگاری شد.

6. اخبار تولیدی از نیازهای روزنامه نگاری توسعه است، اما رسانه های محلی ما، مصرف کننده خبرهای خبرگزاری ها و حتی کانال های خبری در شبکه های اجتماعی شده اند. گاهی اوقات، وقتی به تیترهانگاه می کنیم، متوجه می شویم عمدتا اخبار توسعه و پیشرفت تیتر نمی شود و اخبار چالش های سیاسی و حزبی مورد توجه قرار گرفته است.پس کی می توانیم انتظار توسعه را از طریق رسانه های محلی استان یزد تصور کرد؟/پیام یزد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار