کد خبر: ۵۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶ 05 November 2017
معصومه زارع‌زاده
زندگی بخشیدن به دیگری با پذیرش و باور مرگ عزیز خیلی غمناک است، اما بخشیدن حیات به انسانی که سخت نیازمند به عضوی حیاتی است، بسیار خداپسندانه و انسان    دوستانه است.
البته برخی افراد که به اهدای عضو تمایل دارند، به طور داوطلبانه به این مهم اقدام و ثبت  نام می‎‎کنند. گاهی نیز عضوی از خانواده  بنا بر سانحه‎‎ای غیرمنتظره، به کام مرگ فرو ‌می    رود و بازماندگان با اهدای اعضای بدن وی، مسبب خوشحالی خانواده‎‎ای دیگر و باقیات‌الصالحاتی برای آن مرحوم یا مرحومه و خودشان می‎‎شوند.
همشهری با آیت‌الله «قهرمانی»، مسئول فرهنگی اداره فراهم‎‎آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در این باره به گفت    وگو نشسته است.
  • استقبال یزدی‎‎ها از اهدای عضو در سال جاری چگونه بود؟
از ابتدای امسال تاکنون 19 اهداکننده عضو در استان داشتیم و استان یزد از این لحاظ حائز رتبه دوم در کشور است. سال گذشته 30 مورد اهدای عضو در استان انجام شد، با این حال، آمار شش ماه ابتدای سال جاری، حکایت از افزایش اهدای عضو در استان دارد که نهادینه شدن این فرهنگ را می‌رساند.
  • اهداکنندگان عضو استان عمدتا در چه مقطع سنی هستند؟
رده‌های سنی اهداکنندگان عضو (ایثار ماندگار) در استان یزد متفاوت هستند، ولی اغلب کسانی که دچار حادثه یا سانحه می‌شوند، در میانسالی و بیشتر موتوسوار هستند که رده‌های سنی 20 تا 40 سال را تشکیل می‌دهند؛ البته امسال اعضای بدن دو کودک 7 ساله و 10 ساله نیز اهدا شد.
  • کدام اعضا بیشتر به افراد نیازمند اهدا می‌شود؟
اغلب، کلیه و کبد به افراد نیازمند اهدا می‌شود. هر فرد مرگ‌مغزی‌شده یک کبد و دو کلیه دارد که اهدا می‌کند. گاهی هم قلب فرد اهداکننده برای پیوند به بیمارستان نمازی شیراز ارسال می‎‎شود و بعضا در یزد نیز پیوند کلیه انجام می‎‎شود.
  • نحوه ثبت‌نام برای اهدای عضو چگونه است؟
افراد متقاضی می‎‎توانند در سایت اهدای عضو کشور ثبت‌نام کنند که همان لحظه کارت اهدای عضو را دریافت می‌کنند و می‌توانند آن را پرینت بگیرند.
سایت اهدای عضو استان یزد نیز به‌زودی فعال می‎‎شود اما داشتن کارت اهدای عضو به‌تنهایی منجر به اهدای عضو نمی  شود و حتما باید رضایت خانواده گرفته شود، به‌طوری‌که رضایت خانواده اولویت اول در اهدای عضو در کشور است.
  • چه راهکارها و برنامه هایی برای فرهنگسازی اهدای عضو در استان دارید؟
اهدای عضو تا حدی در استان فرهنگسازی شده و تعدادی از افرادی که در سال جاری دچار سانحه شده و اعضایشان اهدا شده است، قبلا به طور داوطلبانه برای اهدای عضو ثبت    نام کرده بودند و کارت اهدای عضو داشتند.
  • دستگاه های فرهنگی در این رابطه چه اقدامی می    توانند انجام دهند؟
از دستگاه‎‎های فرهنگی و اجتماعی خواستاریم در فرهنگسازی این امر مقدس ما را همراهی کنند؛ چراکه دستگاه های فرهنگی در آگاه    سازی مردم نقش بسزایی دارند. دستگاه‎‎هایی مانند شهرداری می    توانند با تبلیغات تصویری در شهر و رسانه ملی، در این رابطه بسیار تاثیرگذار باشند.
معمولا زمانی که برای کسب رضایت     با خانواده فرد حادثه‌دیده گفت‌وگو می    کنیم، اگر یکی از اعضای خانواده با امر اهدای عضو آشنایی داشته باشد، برای ما خیلی کمک     کننده خواهد بود.
البته برخی نیز به‌عنوان «سفیران اهدای عضو» پس از ثبت    نام در سایت، از ظرفیت‌های مختلف خود برای فرهنگسازی در اهدای عضو، بهره می‎‎گیرند؛ به‌عبارتی، تنها کمک در این رابطه اهدای عضو نیست و برخی می‎‎توانند به‌عنوان «سفیر» این امر خیر در فرهنگسازی موثر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار