رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه گفت: در حال حاضر تعداد 5 هزار نفر از مردم ابرکوه به عضویت کتابخانه‌ها درآمده‌اند که این فقط شامل 10 درصد از جمعیت شهرستان می‌شود.
کد خبر: ۵۲۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 13 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»به بهانه فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبرنگار فارس از ابرکوه، در راستای بررسی وضعیت فعلی و مشکلات کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه، گفتگویی با قاسم برزگر رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ترتیب داده است.

عضویت 5 هزارنفری مردم ابرکوه در کتابخانه‌ها

برزگر در ابتدا تعداد کتابخانه‌های موجود در سطح شهرستان را 7 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد کتابخانه 5 باب در شهرهای ابرکوه و مهردشت و 2 باب آن در روستاهای رئیس‌آباد (کتابخانه شهید ذبیح‌الله شفیعی) و اسفند آباد (شهید جلایی) دایر است.

وی بابیان اینکه از مجموع 34 روستای شهرستان فقط 2 روستا دارای کتابخانه هستند، تصریح کرد: تاکنون درخواست‌های بسیاری از سوی اهالی روستاها برای دایر شدن کتابخانه رسیده است که متأسفانه به خاطر مهیا نبودن استاندارهای لازم که یکی از آن‌ها داشتن جمعیت بالای 2 هزار نفر است، امکانات احداث کتابخانه وجود ندارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه ادامه داد: هم‌اکنون اگر در روستایی ساختمانی با شرایط مناسب جهت دایر کردن کتابخانه واگذار شود، این اداره بحث تخصیص اعتبار، نیرو، تجهیزات و منابع کتاب را پیگیری می‌کند تا بتوان کتابخانه‌ای با امکانات مناسب برای اهالی احداث کرد.

وجود 70 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های ابرکوه

برزگر تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 65 هزار عنوان کتاب در قالب 70 هزار نسخه در کتابخانه‌های فوق موجود است که بیش از 5 هزار عضو فعال از آن‌ها و همچنین سایر خدمات کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش یک و نیم درصدی اعتبار کتابخانه‌های ابرکوه در بحث تعمیر و تجهیزات، افزود: اگر کتابخانه‌های ابرکوه بتوانند درزمینه جذب حمایت‌های خیّری، کمک‌های خارج از استان، کسب مقام در جشنواره‌های مختلف و یا ترویج کتاب‌خوانی و ... اقداماتی انجام دهند، می‌توان اعتبارات مناسبی را برای بهبود بخشیدن به شرایط کتابخانه‌ها جذب کرد؛ همان‌طور که سال گذشته در بحث روستای دوستدار کتاب میزان 50 میلیون تومان اعتبار نقدی و غیر نقدی به کتابخانه‌های ابرکوه تزریق شد.

این مقام مسئول از کسب مقام‌های کتابخانه‌های ابرکوه در سطح استان خبر داد و اذعان کرد: سال گذشته شاهد درخشش کتابخانه‌های جلایی اسفند آباد و شهید شفیعی رئیس‌آباد در جشنواره کشوری روستای دوستدار کتاب بودیم؛ همچنین کسب عنوان کتابخانه برتر فرهنگی توسط کتابخانه امام حسن مجتبی (ع)، معرفی اداره کتابخانه‌های ابرکوه به‌عنوان اداره برتر کشور و انتخاب ملیحه دهقان از ابرکوه به‌عنوان مسئول برتر کتابخانه‌های کشور، ازجمله افتخارات کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه است.

برزگر در رابطه با فعالیت‌هایی که در کتابخانه‌های ابرکوه انجام می‌شود، اظهار کرد: به‌غیراز امانت کتاب، برنامه‌های فرهنگی از قبیل مسابقات کتاب‌خوانی، معرفی کتاب، نشست کتاب‌خوان، برنامه ویژه کودکان مانند نقاشی، قصه‌گویی، آموزش، کاردستی و... در کلیه کتابخانه‌های شهری و روستایی ابرکوه اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: تا سال 1392 بیشتر برنامه‌های کتابخانه‌ها مربوط به کتابداری و امانت کتاب بود، اما از سال 92 به بعد ویژه‌برنامه‌هایی جهت بروز خلاقیت کودکان را در دستور کار خود قراردادیم که می‌توان گفت موجب رشد 50 درصدی عضوگیری در کتابخانه‌ها شد.

65 درصد اعضای کتابخانه‌ها دانش آموزان هستند

رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه بابیان اینکه حدود 65 درصد از اعضای کتابخانه افراد زیرِ 20 سال هستند، اذعان کرد: اکثر افرادی که به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند در وهله اول دانش آموزان، سپس بانوان خانه‌دار و بعدازآن معلمان و فرهنگیان هستند که با کتاب ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.

برزگر تأکید کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان سرانه مطالعه در شهرستان در دست نیست اما به‌طور میانگین روزانه حدود 7 یا 8 دقیقه مطالعه در شهرستان انجام می‌شود که با توجه به جمعیت 50 هزارنفری شهرستان آمار مذکور 10 درصد است که باید به حداقل 30 درصد افزایش یابد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین نیاز کتابخانه‌ها، تعمیر، فضاسازی و زیباسازی کتابخانه‌ها است، بیان کرد: بهترین راهکار این است که با حمایت‌های اداره کل کتابخانه‌های استان و همچنین خیّرین در راستای بهبود وضعیت ظاهری کتابخانه‌ها تلاش کنیم که این امر موجب جذابیت و افزایش تعداد اعضا و افراد کتاب‌خوان می‌شود.

 رئیس اداره کتابخانه‌های ابرکوه تقدیر از اعضای فعال، کتابدار نمونه، خیّرین، برگزاری نشست کتاب‌خوان، جمع خوانی، عضویت رایگان در یک روز مشخص، بازگشایی کتابخانه شهید شفیعی رئیس‌آباد، رونمایی از مخزن کتاب، برگزاری جام باشگاه‌های کتاب و ... را ازجمله برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار