یک پژوهشگاه تابعه وزارت علوم در یک کنفرانس از نام جعلی خلیج ع ر ب ی به جای خلیج فارس، استفاده کرده است.
کد خبر: ۵۲۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳ 13 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ ساعت 20 و 15 دقیقه 21 مهر 1396 بود که رئیس جمهور آمریکا نام خلیج فارس را، بر خلاف سیاست همیشگی دولت آمریکا، تحریف کرد. این اتفاق  نه تنها ما ایرانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنیم، بلکه بیشتر آن‌هایی هم که در ورای مرزها دلتنگ سرزمین آبا‌اجدای خود هستند سخت خشمگین کرد

هرچند انتظار از ترامپ تاجر، بیهوده و ساده لوحانه است اما در پژوهشکده‌ای که با بودجه بیت المال اداره می‌شود تا محلی برای انجام تحقیقات بالای علمی در دریا‌ها و اقیانوس‌ها باشد،  به یک باره بروشوری در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم و اقیانوس منطقۀ غرب آسیا به زبان انگلیسی منتشر می‌شود که نقشه داخل آن بدون اصلاح از google earth گرفته شده و نام خلیج ع-ر-ب-ی  را در کنار خلیج فارس دارد.

بهمین خاطر کانون بسیج اساتید پژوهشگاه ملی اقیانوس‌­شناسی و علوم جوی در خصوص صیانت از نام خلیج فارس بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه کانون بسیج اساتید پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی به شرح زیر است:

خلیج فارس پهنه آبی است که قدمت نام آن بیش از 2000 سال بوده و نقشه های رسمی ایران در سازمان ملل، موید پارسی بودن این خلیج نیلگون می باشد و مسئله جعل نام خلیج فارس داستانی است به کوتاهی عمر کشورهای حاشیه دریای پارس. داستانی که حتی ورود به آن و ذکر اسناد بی­شمار تاریخی، تنها موضوعیت دادن به ادعای مضحکی است که خاندان­های حاشیه نشین دریای پارس هر از چندگاهی برای مطرح کردن نام خود و دست و پا کردن تاریخ و هویتی برای خود، و خوراک برای کشورهای زخم خورده از استقلال ملت ایران، سوژه­ای فراهم می­‌کنند.

در سال 1837 در پی حمله انگلستان به جزیره خارک برای نخستین بار روزنامه تایمز لندن در سال 1840 از خلیج فارس به نام جعلی دریای بریتانیا اشاره نمود و به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1950 و خلع ید شدن شرکت­های انگلیسی و قطع ارتباط میان ایران و انگلیس، وزیر مستعمرات انگلیس برای اولین بار از نام جعلی خلیج ع ر ب ی به جای خلیج فارس (توسط نویسنده جاسوس انگلیسی کتاب حباب های طلایی در سال 1957) استفاده نمود و این کتاب به زبان عربی در کشورهای عربی مستعمره انگلیس به چاپ رسید. پس از آن، دولت­های عربی رفته رفته از به کار بردن نام درست خلیج فارس سرباز زدند هر چند که در محدوده سال های 1507 الی 1960 حداقل در ده قرارداد رسمی با کشورهای عربی و عثمانی از نام واقعی خلیج فارس استفاده شده است.

علیرغم الحاقیه دستورالعمل سازمان ملل در تاریح 18 اوت 1994 در خصوص استفاده کامل از نام خلیج فارس، در سال 2004 نشنال جئوگرافی در مجله ای (در نقشه) نام خلیج ع ر ب ی را در اندازه کوچک و داخل پرانتز در کنار نام خلیج فارس استفاده نمود که ملت ایران نسبت به این  تحریف  واکنش نشان دادند (و با "بمباران گوگلی" جهت افزایش رتبه این سایت در هنگام جستجوی عبارت "Persian Gulf" در گوگل و سایر جستجوگرها تلاش نمودند) تا اینکه در 30 دسامبر 2004 نشنال جئوگرافی نسخه جدیدی از اطلس جغرافیایی را منتشر کرد و عبارت خلیج ع ر ب ی را از داخل پرانتز برداشت.

گوگل ارث نیز در اقدامی دیگر عبارت خلیج فارس را تحریف کرده و این اقدام مجددا خشم ملت قهرمان ایران را برانگیخت. همچنین خبرگزاری رویتر همراه با دیگر نشریات و رسانه هایی که با اعراب حاشیه خلیج فارس قرارداد جعل نام بسته اند، در بخش راهنمای نگارش خبرنگاران خود به جای واژه صحیح خلیج فارس، واژه مبهم خلیج را جهت استفاده خبرنگاران خود پیشنهاد نمود.

تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تحمیل ماهیت جعلی عربی بر منطقه را تنها می­توان در چارچوب اهداف سیاسی و قومیتی توجیه کرد چرا که در برابر انبوه اسناد و نقشه های موید نام " خلیج فارس" حتی یک برگه سند معتبر دال بر صحت ادعاهای آن­ها وجود ندارد.

همراه شدن این کشورهای نوظهور و تازه استقلال یافته که تا همین چند ده سال پیش اثری از آن­ها بر روی نقشه های جغرافیایی نبود با کشورهای غربی و سرازیر شدن درآمدهای نفتی، این توهم را در حکام و شیوخ این کشورها بوجود آورده که می توانند تاریخ و هویت نداشته خود را با فشار سیاسی و تبلیغات و خرج کردن دلارهای نفتی کسب کنند. (در این میان حمایت های غرب در تحریک شیوخ حاشیه نشین نیز بی تاثیر نبوده و اصلا کشورهای حاشیه خلیج فارس و مدعیان خلیج  ع ر ب ی و جزایر سه گانه به تنهایی و بدون حمایت استکبار آمریکا و غرب در حد و اندازه های مطرح کردن ادعاهایی از این دست نیستند.}(برگرفته از مطالب وب سایت رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها- اداره مشاوره و پاسخ-گروه اندیشه سیاسی)              

  پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران جامعه علمی کشور علاوه بر سایر پیشرفت­های چشمگیر علمی در خصوص موضوع فوق همواره مدافع نام خلیج فارس بوده و در این راستا کانون بسیج اساتید پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز با احساس تکلیف و توجه به حساسیت موضوع، ضمن ابراز تاسف عمیق از هرگونه سوءاستفاده از نام جعلی برای آب راه نیلگون خلیج فارس، از هیچ اقدامی در صیانت از نام خلیج فارس دریغ نخواهد نمود و دقت کافی در تمامی اقدامات و انتشارات مربوط را مجدانه خواستار است و با عنایت به خطای اتفاق افتاده درتهیه و انتشار کتابچه توزیع شده باعنوان

An Introduction to: Iranian National Institute for Oceanography and Atmospheric science 

 در محل برگزاری اولین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا در تاریخ هشتم و نهم آبان ماه 1396 با اعلام غیرقابل استناد بودن آن، تقاضای بررسی و آسیب شناسی و جبران آن را نموده و از تمامی اعضای محترم هیات علمی و اساتید و کارشناسان ارزشمند و شرکت کنندگان محترم  در این همایش مصرانه درخواست می­نماید بعنوان یک اقدام و وظیفه ملی و مذهبی" نسخه های توزیع شده را جهت جمع آوری و معدوم نمودن به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به آدرس تهران، خ فاطمی غربی، خ شهید اعتمادزاده، پلاک 3 ارسال فرمایند.

پر واضح است جمع آوری و معدوم نمودن مستندات فوق و تعویض آن با نسخه های اصلاح شده (که تجدید چاپ شده است) به عنوان گام اول است و  انشاالله اقدامات مجدانه بعدی پیگیری مستمر خواهد شد.


در ذیل تصاویر بخش‌هایی از این بروشور را می‌بینید:

در این برشور در ذیل نام خلیج فارس، واژه مجعول خلیج ع ر ب ی هم درج شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار