کد خبر: ۵۲۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 14 November 2017
به گزارش «تابناک یزد» عملیات اجرایی کنترل و پاکسازی موریانه‏‏‌های مقبره پیرحمزه سبزپوش‌ شهرستان ابرکوه زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد انجام شد .

 «ساشا ریاحی‏‏‌مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این رابطه گفت: به علت آسیب شدید موریانه‏‏‌ها به بنا، قبل از هرگونه اقدام مرمتی، کنترل و پاکسازی موریانه ‎ های مقبره پیرحمزه سبزپوش ابرکوه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد قرار گرفت .

وی با بیان این که آرامگاه عالم دانشمند عزیز الدین نسفی معروف به پیرحمزه سبزپوش ابرکوه، یکی از بناهای تاریخی و ثبت ملی شده ‎‎ ی شاخص و مهم شهرستان ابرکوه است که قدمت آن به دوره سلجوقیان در قرن پنجم و ششم برمی‏‏‌گردد، گفت: معماری گلین بنا و همچنین مصالح به کار رفته در آن به مرور زمان باعث شده است که این مقبره در معرض آسیب ‎ های متعددی قرار بگیرد .

ریاحی‏‏‌مقدم یکی از مهمترین عوامل آسیب ‎ رسان در این بنا را عوامل بیولوژیک از جمله موریانه‌ ها عنوان کرد و گفت: موریانه‏ ‎ ها با تغذیه از کاه موجود در بنا هم آسیب سازه‏‏ای به  مقبره وارد کرده و باعث متخلل شدن سازه بنا شده بودند و هم با تغذیه از لایه‏‏‌های زیرین باعث سست شدن اتصال لایه تزئینات شده بودند به طوری که با اندک ضربه‏‏‌ای تزئینات فرو می‏‏‌ریخت .

این مقام مسئول استفاده از روش تزریق سم و سیستم طعمه ‎ گذاری برای کنترل موریانه‌‏‏های این مقبره یاد کرد و گفت: با توجه به موقعیت بنا و عدم دسترسی به بناهای مجاور در مرحله اول برای کنترل موریانه از روش تزریق سم برای ایجاد سد شیمیایی استفاده شد، بدین صورت که سوراخ‌هایی به فاصله 30 سانتی‏‏متری در کف بنا ایجاد و محلول سمی در داخل آنها تزریق و سپس تمام سوراخ‌‏‏‌ها برای جلوگیری از تبخیر سم با ملات مناسب پر شد .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان با بیان این که عملیات اجرایی کنترل و پاکسازی موریانه‏‏‌های مقبره پیرحمزه سبزپوش شهرستان ابرکوه با همکاری اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی این شهرستان و زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد در حال انجام است، تصریح کرد: در مراحل بعدی ایستگاه‏‏‌های روزمینی روی پشت بام بنا برای ردیابی و طعمه‏‏‌گذاری نصب خواهد شد .

وی به بازدید پرفسور پاسکال کوئرنر متخصص IPM در موزه‌ها از بخش تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بناهای تاریخی پایگاه میراث جهانی یزد نیز خبر داد و گفت: پرفسور کوئرنر که برای برگزاری کارگاه در کاخ موزه سعدآباد دعوت شده بود بنا به درخواست خود در سفری یک روزه به یزد از آزمایشگاه این واحد و همچنین از فعالیت‏‏‌های اجرا شده برای کنترل موریانه در بافت تاریخی شهر یزد بازدید کرد .

ریاحی‏‏‌مقدم تصریح کرد: پروفسور کوئرنر به همراه کارشناسان مرکز تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بناهای تاریخی پایگاه میراث جهانی یزد از فعالیت‏‏‌های انجام شده این واحد در محل‏‏‌های باغ جهانی دولت آباد، بقعه سید شمس الدین و مسجد جامع نیز مشتاقانه بازدید کرد .

گفتنی است، پرفسور کوئرنر که متخصص IPM در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و بناهای تاریخی از دانشگاه وین و مشاور بیش از 20 موزه در اتریش و آلمان است در پایان سفر به یزد اظهار کرد: در دنیا محققین اندکی به صورت تخصصی در زمینه کنترل آفات در بناهای تاریخی و مجموعه‌های موزه‌ای کار می‌کنند و برای من جالب است که در یزد تا این حد تخصصی به این موضوع پرداخته شده و استقرار چنین بخشی، در یک ارگان دولتی حاکی از اهمیت بالای حفاظت از میراث فرهنگی در ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار