مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان از افزایش 10 درصدی میزان گردوی برداشت‌شده در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۵۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 18 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»یدالله جواد پورسطح زیر کشت گردو در سال جاری را یک هزار و 85 هکتار عنوان کرد و گفت: این محصول در بیشتر مناطق سردسیر استان به‌ویژه ییلاقات تفت و مهریز کشت می‌شود. دراین‌بین بیشترین سهم تولید استان به ترتیب مربوط به شهرستان تفت با تولید 65 درصد و سپس شهرستان مهریز با تولید 15 درصد است و شهرستان‌های خاتم و بهاباد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی از افزایش 10 درصدی میزان گردوی برداشت‌شده در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میزان گردوی برداشت‌شده در سال جاری 765 تن بوده است و این در حالی است که این میزان در سال گذشته 737 تن بوده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان بیشترین مشکل در تولید گردو را کاهش بارندگی و خشک‌سالی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول گردو در مناطق کوهپایه‌ای استان تولید می‌شود و کاهش بارندگی موجب کم‌آبی قنوات شده است که این عامل باعث ضعف درختان شده و طغیان بعضی از آفات ازجمله پروانه فری و کرم خراط گردیده است.

جواد پور با تأکید بر اینکه در استان یزد برنامه‌ای برای افزایش سطح زیر کشت گردو در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: به دلیل مصرف آب زیاد این محصول و خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود آب، درصدد کاهش سطح زیر کشت این محصول با جایگزینی با گیاهان کم آبخواهی نظیر زعفران و گیاهان دارویی هستیم.

این مقام مسئول یادآور شد: خشک‌سالی باعث ضعف درختان و همچنین حمله آفات به درختان شده است و در پی این اتفاقات درختان خشک می‌شوند و موجب کاهش تولید زنجیره اقتصادی باغات گردو می‌شود؛ لذا همین امر باعث پایین آمدن سطح زیر کشت و نابودی بسیاری از درختان کهن‌سال گردو در مناطق کوهستانی استان گردیده است.

وی تغییر پیوند پایه‌های گردوی نامرغوب از عملیات سرشاخه کاری را از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای افزایش سطح زیر کشت گردو در استان برشمرد و تصریح کرد: با این روش می‌توان گردوهای نامرغوب استان را با پیوند زدن، به گردوهای مرغوب تبدیل کرد؛ به‌گونه‌ای که طی دو سال گذشته بسیاری از متقاضیان اجرای برنامه ابتکار را در باغات گردوی استان انجام داده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار