رئیس اداره اوقاف ابرکوه گفت: علی‌رغم خشک‌سالی‌های اخیر به دلیل محاسبه کردن اجاره‌بهای رقبات موقوفی، درآمد امسال موقوفات در ابرکوه 100 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۵۲۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 18 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»سید محسن ابطحی  اظهار کرد: در سال‌های نه‌چندان دور سازمان اوقاف به‌عنوان متولی املاک وقفی اطلاع دقیقی از تعداد آن نداشت و بر همین اساس به همین خاطر در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های خود با مشکل مواجه می‌شد.

رئیس اداره اوقاف ابرکوه تصریح کرد: اخیراً با تشکیل بانک اطلاعاتی موقوفات تحت عنوان «سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه» کلیه اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه اعم از اطلاعات مربوط به نیات واقفین، مساحت، مکان و تعداد موقوفات، وضعیت ثبتی، حقوقی و مالی موقوفات بر روی آن بارگزاری شده و کلیه وقف نامه‌ها و اسناد معتبر نیز به ثبت این سامانه رسیده است.

وی همچنین از اجرای طرح «جی‌آی‌اس» خبر داد و گفت: یکی دیگر از طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور جانمایی و مکان‌یابی موقوفات بر روی نقشه‌های اینترنتی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و باعث می‌شود موقوفات از تعرض افراد در امان باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد رقبات در سال جاری به لطف اجرای صحیح این طرح‌ها تعداد رقبات این شهرستان از 800 به هزار رقبه وقفی رسیده است که این افزایش 200 موردی ناشی از اجرای صحیح طرح‌های سازمان، شفاف‌سازی برنامه‌های اداره اوقاف اعم از هزینه کرد موقوفات، بقاع و ...، کمک‌های تبلیغی روحانیت و رسانه‌ها بوده است.

سنددار شدن بیش از 3 هکتار زمین‌های وقفی در ابرکوه

ابطحی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کمتر از یک هکتار از زمین‌های وقفی دارای سند بود، اضافه کرد: به لطف خداوند و تلاش شبانه‌روزی کارکنان اوقاف تاکنون بیش از 3 میلیون مترمربع (300 هکتار) از اراضی زراعی وقفی در ابرکوه سنددار شده است. ضمن اینکه علی‌رغم خشک‌سالی‌های اخیر، به دلیل محاسبه و اخذ اجاره‌بهای موقوفات به نرخ روز، درآمد موقوفات در سال جاری 100 درصد افزایش داشته است.

وی با بیا اینکه پیش از این 65 درصد نیات واقفین مربوط به روضه‌خوانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده است، اذعان کرد: با اعتقاد بر اینکه درآمد موقوفات باید در راستای رفع نیازهای روز جامعه مورد استفاده قرار گیرد، این اداره موفق شد با احصاء نیازهای جامعه نیات واقفین را به سمت برطرف کردن این نیازها در حوزه فرهنگی، اجتماعی و خیریه هدایت کند. تا جایی که امروز 50 درصد موقوفات صرف روضه‌خوانی و 50 درصد دیگر در راستای برطرف کردن نیازهای روز جامعه هزینه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: ایجاد وقف‌های جدید و متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی روز جامعه در شهرستان ابرکوه در چند سال اخیر نشانگر بازگشت اعتماد مردم به وقف به‌عنوان یک عنصر فعال و گره‌گشا در است.

حضور بیش از 200 هزار زائر در امامزادگان ابرکوه

ابطحی با تأکید بر سیاست سازمان اوقاف مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامعه، تصریح کرد: ما در ابرکوه سالانه شاهد حضور بیش از 200 هزار زائر در 5 امامزادگان شهرستان از جمله امامزاده احمد (ع) ابرکوه، امامزاده عباسعلی (ع) روستای مریم‌آباد، امامزاده شهیدان مالک و محمود (ع) روستای عزیزآباد، امامزاده دختر موسی بن جعفر (ع) اسفند آباد و امامزادگان سید احمد و سید محمود (ع) مهردشت، هستیم که این حضور حاصل رشد چشمگیر اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده است.

وی از اجرای طرح‌های آرامش بهاری باهدف خدمت‌رسانی مطلوب به زائران و مسافران، نشاط معنوی باهدف غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان، سوگواره بصیرت عاشورایی جهت برپایی عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به‌عنوان برنامه‌های شاخص فرهنگی اجرا شده در امامزادگان شهرستان یادکرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه با اینکه در زمینه فرهنگی فرصت‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی وجود دارد، افزود: درآمد برخی موقوفات در زمینه کمک به احداث مسکن برای جوانان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، نشر معارف اسلامی و فرهنگ عمومی، کمک به مستمندان و قشر آسیب‌پذیر جامعه صرف می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار