دهقانی فیروزآبادی نماینده تفت و میبد از این نظرسنجی نسبتا" رو سفید بیرون آمد؛
از بین حدود 20 نماینده مجلس تنها دو نفر کتاب می خواندند، و برخی گه گاهی اگر از جایی دعوت شده باشند به سینما می روند و هیچ یک در حوزه تئاتر اطلاعات ندارند و حتی برخی از آنها تا کنون سینما و تئاتر نرفته اند در خصوص نرخ های بلیط سینما و قیمت کتاب هم تقریبا هیچکدام از بیست نفر اطلاع چندانی نداشت.
کد خبر: ۵۲۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲ 18 November 2017
شاید کمتر روزی باشد که در روزنامه ها و رسانه های کشور موضوعی راجع به فرهنگ وجود نداشته باشد، پایین آمدن آمار مطالعه، نبود فضای مناسب برای فعالیت های فرهنگی، ممانعت از اکران برخی فیلم ها، تعطیلی سینماها، نبود سینما در بسیاری از شهرستانها، افزایش قیمت بلیط، نبود فضای مناسب برای اجرای تئاتر و هزاران خبر مانند این، هر روز بارها توسط رسانه ها گفته می شود.

به گزارش «تابناک»؛ مسئولان کشور نیز همواره از وجود مشکلاتی مانند کمبود فضای سرانه فرهنگی، کمبود بودجه فرهنگی، و عدم اختصاص بودجه های فرهنگی، آگاهی دارند. اما با اینکه همه این مشکلات را می دانند سوال این است چرا هیچ یک از مشکلات بر طرف نمی شود؟

به نظر می رسد که یک فقر فرهنگی در حوزه تصیم سازی برای فرهنگ در کشور وجود داشته باشد، و برخی از کسانی که باید در مورد فرهنگ کشور تصمیم بگیرند آن گونه که باید از نیاز های فرهنگی کشور و همچنین از اوضاع نابسامان آن اطلاع ندارند.

مطالعه کتاب، سینما و تئاتر در همه جای دنیا به عنوان پیشانی فرهنگی و فرهنگ سازی کشور ها به حساب می آید، چرا که تاثیر مستقیم بر روی فرهنگ سازی کشور ها را برعهده دارند، اما به نظر می رسد که این سه حوزه از ضعیف ترین بخش های فرهنگی در کشور ما هستند و از کمترین توجه نسبت به خود برخوردار شده اند.

البته دلایل مختلفی برای مغفول ماندن این سه حوزه وجود دارد و ناآگاهی برخی از مسئولان و کسانی که تاثیر مستقیم در توسعه آن دارند، بی شک یکی از اصلی ترین دلایل آن است و مجلس که در راس همه این امور است به نظر می رسد که کمترین توجه را در این حوزه دارد.

نمایندگان مجلسی که باید در مورد فرهنگ کشور تصمیم بگیرند از نیازهای فرهنگی کشور و اوضاع نابسامان آن اطلاع ندارند

برای روشن شدن این موضوع و اینکه نمایندگان ملت در مجلس چه میزان به این حوزه اهمیت می دهند به میان آنها رفتیم و در باره موضوعات فرهنگی و میزان دلبستگی نمایندگان به این حوزه از آنها سوال کردیم.

جالب است بدانید که از بین حدود 20 نماینده مجلس تنها دو نفر کتاب می خواندند، و برخی از آنها گه گاهی اگر از جایی دعوت شده باشند به سینما می روند و هیچ یک در حوزه تئاتر اطلاعات ندارند و حتی برخی از آنها تا کنون سینما و تئاتر نرفته اند در خصوص نرخ های بلیط سینما و قیمت کتاب هم تقریبا هیچکدام از بیست نفر اطلاع چندانی نداشت.
 

گزارش میدانی تابناک در خصوص کتاب، سینما و تئاتر از نمایندگان مجلس

- حسینعلی حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که آیا کتاب می خوانید، اسم آخرین کتابی که خوانید چه بود و قیمت آن چقدر بود و آیا به سینما می روید و اگر می روید بلیط سینما الان چقدر است و همچنین با تئاتر چقدر آشنا هستید و از قیمت بلیط های آن خبر دارید گفت: کتاب خیلی خریداری می کنم، آخرین آن را هم چند روز پیش خریدم ولی قیمت آن را نمی دانم، الان هم عجله دارم و به بقیه سوالات نمی خواهم جواب بدهم.

- محمد رضا نجفی نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا کتاب می خوانید، اسم آخرین کتابی که خوانید چه بود و قیمت آن چقدر بود و آیا به سینما می روید و اگر می روید بلیط سینما الان چقدر است و همچنین با تئاتر چقدر آشنا هستید و از قیمت بلیط های آن خبر دارید گفت: هر آدم زنده ای باید کتاب بخواند، من هم بعضی وقت ها می خوانم الان هم یک کتاب هست که در حال مطالعه آن هستم و درباره اقتصاد است اما اسم آن را نمی دانم، به قیمت آن هم توجهی نکردم.

وی در خصوص حوزه سینما نیز گفت: خیلی وقت است که سینما نرفته ام، از قیمت بلیط سینما هم خبر ندارم، تئاتر هم نمی روم و از قیمت های بلیط ان هم خبر ندارم.

- محسن علوی در پاسخ به آین سوال که آخرین کتابی که خواندید چه زمانی بود گفت: آخرین سال دانشگاه آخرین کتاب را خوانده ام، خیلی وقت کتاب ندارم اما قرآن می خوانم و از قیمت ها هم خبر ندارم البته قیمت ها متفاوت است و جنس خوب و بد هم دارد.

وی گفت: سینما هم اصلا نمی رود و قیمت بلیط آن را نمی دانم، تئاتر هم اصلا نمی روم، نماینده ها اصلا وقت ندارند و نمی توانند این کار ها را بکنند مگر اینکه یک کسی آنها را میهمان کند و سینما ببرد در غیر این صورت کسی سینما نمی رود.

- عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در پاسخ به این سوال که آیا کتاب می خوانید، اسم آخرین کتابی که خوانید چه بود و قیمت آن چقدر بود و آیا به سینما می روید و اگر می روید بلیط سینما الان چقدر است و همچنین با تئاتر چقدر آشنا هستید و از قیمت بلیط های آن خبر دارید گفت: آخرین کتاب مجموعه مدونی از فرمایشات حضرت امام و نامه های مهمی که امام به مسئولان داشتند بود، اسم کتاب را هم فراموش کرده ام، به قیمت آن هم توجه نکردم.

وی در باره سینما نیز گفت: آخرین بار فیلم ویلایی ها را دیده ،قیمت بلیت آن را نمی دانم و تئاتر هم اگر فرصت شود می روم از قیمت و اوضاع سالن ها هم اطلاعی ندارم.

- دیباجی دیگر نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کتاب می خوانید، اسم آخرین کتابی که خوانید چه بود و قیمت آن چقدر بود و آیا به سینما می روید و اگر می روید بلیط سینما الان چقدر است و همچنین با تئاتر چقدر آشنا هسند و از قیمت بلیط های آن خبر دارید گفت: از زمانی که مجلس آمده است کتاب نخوانده است و آخرین کتابی هم که خوانده است نهج البلاغه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کتاب درسی می خوانم و اصلا از قیمت ها خبر ندارم و اگر می شود توی این فاز از من سوال نکنید، گفت: سینما و تئاتر نمی رود مگر اینکه مراسمی باشد و از جایی دعوت شده باشد.

- شهروز برزگر در پاسخ به این سوال که کتاب می خوانید گفت: خیلی کم و قیمت آن را هم نمی دانم، اما یک کتابی که چند سال پیش به زبان انگلیسی نوشته شده بود که درباره سلماس بود را مطالعه می کردم که حدود 87 هزار تومان خریده بودم، اسم کتاب را متاسفانه به خاطر نمی آورم. سینما هم تا امروز که 42 سال دارم نرفته ام، تئاتر هم اگر جایی دعوت کنند می روم.

· دهقانی فیروز آبادی نماینده مردم تفت و میبد گفت برخی اوقات کتاب می خواند، اخرین کتاب هم که خوانده بود به اسم 12 ثانیه بود، اما قیمت آن را نمی دانست، برخی آوقات هم که وقت کند باهمراه خانواده سینما می رود، اما قیمت بلیط سینما را نمی دانست، درباره تئاتر هم گفت: تئاتر هم چند بار رفته ام.

- محسن کوهکن گفت: به دلیل مشغله زیاد کاری خیلی کتاب نمی توانم بخواند، سینما و تئاتر هم نمی روم و از قیمت بلیط های آنها اطلاعاتی ندارم. وی در پاسخ به این سوال که به کدام کار فرهنگی علاقه مند هستید گفت: هر کاری که وقت اجازه بدهد.

- هادی شوشتری اما برعکس سایر نماینده های مجلس کتاب خوان حرفه ای بود وی در این باره گفت: حدود 8 هزار جلد کتاب در کتابخانه خود دارد، اخرین کتابی هم که خواندم به اسم فرستاده بود، سینما و تئاتر هم کم و بیش می روم.

- محمدجواد فتحی نماینده مرم تهران هم از جمله نماینده های کتاب خوان مجلس بود، این نماینده مجلس گفت حدود 5 هزار جلد کتاب دارد و آخرین کتاب هم که خوانده است به اسم شبهه خاطرات دکتر علی بهزادی بود و سه جلدی هم بود، قیمت هم چون دست دوم تهیه کرده بود حدود 130 هزار تومان خریداری کرده، اما سینما و تئاتر خیلی نمی رود و آخرین باری که تئاتر رفته است قیمت آن حدود 25 هزار تومان بوده است.

اینها تنها بخشی از نمایندگان مجلسی هستند که حاضر شدند به این پرسش ها پاسخ دهند و بسیاری از این نماینده ها راضی به مصاحبه هم نشدند و بسیاری از نماینده ها از جمله یک نفر از اعضای هیات رئیسه و چند نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بعد از مصاحبه اعلام کردند که مصاحبه شان منتشر نشود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
راستی نمایندگان دیگه ایتان یزد کجان؟
چرا نذاشتن نظرشون پخش بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار