کد خبر: ۵۲۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 20 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»تحقق اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن مقاومت اقتصاد کشور در مقابل نفوذ اقتصادی در هر شرایطی، راهکاری است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر اجرای آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید داشته و دارند.

مقوله اقتصاد مقاومتی محور مهمی است که می‌طلبد در تمام سطوح جامعه دنبال شود؛ در این راستا دامداری و دامپروری ازجمله عرصه‌هایی است که ازیک‌طرف با سلامت مردم ارتباط تنگاتنگ دارد و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات لبنی دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای کارآفرینی است.

کمال رضوانی از نمونه‌های موفق کارآفرینی اقتصاد مقاومتی است که با تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی با راه‌اندازی گاوداری صنعتی زمینه اشتغال هشت نفر از خانواده خود و چهار نفر دیگر را فراهم کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه این کار را حدود 50 سال پیش با پرورش گاو شیری در استان شروع کرده‌ام، گفت: بنده درآمد خاصی نداشتم و با توجه به امکانات موجود در روستا به فکر پرورش گاو شیری افتادم و با توجه به مشورتی که با خانواده خود در این زمینه داشتم، تصمیم خود را برای پرورش گاو شیری را گرفتم.

وی افزود: در اوایل عزم راسخی در این راه داشتم و توانستم در این راه موفق شوم و درآمدهای خوبی کسب کنم؛ چنانچه درگذشته تعداد گاوهای شیری بنده 60 گاو شیری بود ولی در حال حاضر به دلیل ضررهایی که متحمل شده‌ایم این تعداد به 15 گاو کاهش‌یافته است به گونه‌ای که در حال حاضر میزان تولید شیر در این گاورداری روازنه 100 لیتر و میزان فروش شیرمان 100 الی 120 هزار تومان است

این فعال اقتصاد مقاومتی در یزد با اشاره به اینکه در پی متحمل شدن این ضررها دریافت وام 300 میلیون ریال از بسیج سازندگی سبب ماندگاریش به این حرفه شده است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکلات پیش‌روی صنعت دامداری استان به قیمت تمام‌شده محصولات، نبود حمایت‌های مالی دولت و عدم دسترسی به تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی مربوط می‌شود.

رضوانی در ادامه با تأکید بر اینکه عدم تناسب میان قیمت مواد موردنیاز واحدهای دام‌پروری و قیمت فروش شیر و گوشت، باعث ورشکستگی تعداد زیادی از دامداران استان شده است، خاطرنشان کرد: هزینه تولید شیر در دامداری‌های کشور بالا است و این در حالی است که نرخی که برای خرید شیر درنظرگرفته شده است، جوابگوی هزینه‌های تولید در دامداری‌ها نیست.

وی بابیان اینکه نرخ تعیین‌شده برای شیر، نه‌تنها سودی عاید دامدار نمی‌کند، بلکه جوابگوی هزینه‌های تولید دامدار هم نیست، عنوان کرد: از دولت انتظار داریم در راستای کاهش مشکلات دامداران برای لبنیات و شیر سوبسید در نظر گرفته شود تا در این راستا دامدار نیز بتواند سود مناسبی به دست آورد و بتواند اشتغال‌زایی مناسب‌تری را داشته باشد.

وی عدم توجه مسئولین و بی‌توجهی‌ها نسبت به فعالان دامداری و کشاورزی را از عمده‌ترین مشکلات دامداران استان برشمرد و تصریح کرد: عدم‌حمایت دولت از دامداران سبب کاهش علاقه دامداران در این حرفه شده است و مسئولین استان یزد فعالان این دو بخش را به حال خود رها ساخته است؛ چنانچه بازار گاو شیری در استان راکد شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار