کد خبر: ۵۲۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 21 November 2017
علی مختاری
4/7 درصد شهروندان استان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که تعداد آنها بالغ بر 53 هزار نفر است 51 هزار نفر آنها را اتباع افغان هستند.
در حال حاضر، از این تعداد تنها 7 هزار نفر اجازه کار در مشاغلی را دارند که در کارت آنها ذکر شده است. در صورت تخلف کارفرمایان برای استخدام این افراد در شغل‎‎هایی به جز مواردی که در کارت ذکر شده یا استخدام افراد بدون کارت اشتغال، در بار اول 5 برابر دستمزد روزانه و در بار دوم 10 برابر دستمزد روزانه جریمه اعمال می    شود.
اشتغال اتباع بیگانه همواره یکی از چالش‌های کشورها در دنیای امروز است، چالشی که هر کدام از کشورها راه‌حل متفاوتی را برای آن در نظر گرفته‌اند.
یزد با دارا بودن درصد قابل‌توجهی اتباع و دارا بودن رتبه سوم از نظر تعداد مهاجر در کشور، تمهیداتی برای مقابله با این چالش در نظر گرفته، تمهیداتی که کارفرمایان متخلف را نشانه رفته است.
همشهری به‌منظور آشنایی با راه های در‌نظر‌گرفته‌شده برای مقابله با این چالش به گفت‎‎وگو با «فریبا آیت‌اللهی»، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.
  • در حال حاضر، تعداد مهاجران استان چقدر است؟
یزد، به‌لحاظ برخی ظرفیت‌های صنعتی، خدماتی و درمانی از استان‌های مهاجرپذیر كشور است كه این مهاجران عمدتا در 2گروه  ایرانی و غیرایرانی دسته‌بندی می‌شوند.
بیشترین مهاجران ایرانی در سال‌های اخیر، به‌ترتیب از فارس، كرمان، اصفهان، تهران، خوزستان و سیستان وبلوچستان به این استان مهاجرت کرده‎‎اند.
در بخش مهاجران غیرایرانی یا اتباع خارجی نیز براساس نتایج آخرین سرشماری‌ نفوس و مسكن مربوط به سال گذشته، بیش از 53 هزار نفر از جمعیت بالغ بر یك میلیون و 130 هزار نفری استان را اتباع خارجی شكل می‌دهند، به عبارتی 7/4 درصد جمعیت استان را اتباع بیگانه تشکیل می  دهند.
  •  این جمعیت چند درصد شهروندان کل استان را تشکیل می‌دهند؟
بر‌اساس محاسبات صورت‌گرفته از‌سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، 29 درصد از افزایش جمعیت استان طی 5 سال گذشته، مربوط به مهاجران بوده است، به طوری كه در این مدت 62 هزار و 260 نفر از سایر استان‌ها و كشورها وارد یزد شده‌اند و 23 هزار و 525 نفر از استان خارج شده‌اند.
به عبارت دیگر، خالص مهاجرت استان 38 هزار و 725 نفر است. همان‌طور که ذکر شد طبق نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسكن سال گذشته،4/7درصد جمعیت استان را اتباع بیگانه تشكیل می‌دهند.
  • شرایط به کارگیری اتباع خارجی چگونه است؟
طبق ماده 120 قانون كار جمهوری اسلامی ایران،‌ اتباع خارجی نمی‌توانند در ایران مشغول به كار شوند، مگر آنكه مطابق قوانین مربوطه، مجوز اشتغال یا پروانه‌ كار دریافت کنند. اگر اتباعی بدون پروانه‌ كار به كار گمارده شوند، با كارفرما برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
مشاغل مجاز برای اتباع افغان شامل 54 رشته شغلی است كه در قالب گروه‌های شغلی کوره‌پزخانه، امور ساختمانی، کارهای کشاورزی و سایر دسته‎‎بندی شده است. کارفرمایان با توجه به نوع شغل درج‌شده و تاریخ اعتبار كارت موقت كار(مجوز اشتغال)، می  توانند به‌صورت موقت، اقدام به بكارگیری تبعه مذکور کنند.
  •  شما از صدور کارت برای اتباع سخن گفتید. در حال حاضر چه تعداد از اتباع این کارت را دارند.
تعداد کارت‌هایی که تا پایان سال 95 برای اتباع افغانی صادر شده بالغ بر 7 هزار مورد است که برای یک سال اعتبار دارد.
  • چه جریمه  هایی درصورت تخطی از این قوانین برای خاطیان در نظر گرفته شده است؟
براساس بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، كارفرمایانی که اتباع خارجی غیرمجاز یا بدون مجوز اشتغال معتبر را به کار بگیرند، محكوم به پرداخت 5 برابر حداقل دستمزد روزانه آنها به دولت هستند كه بر مبنای حقوق و دستمزد سال جاری، این دستمزد در حال حاضر، حدود 155 هزار تومان است.در صورت تکرار مجدد تخلف نیز این جریمه به 2 برابر افزایش خواهد یافت و در صورت پرداخت نشدن جرایم مذکور از سوی متخاطی، بر اساس ماده 181قانون كار با كارفرمایان برخورد قانونی خواهد شد.
  • برای اشتغال شهروندان ایرانی چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟
یکی از مهم‌ترین تسهیلاتی که در سال‎های اخیر در نظر گرفته شده، تسهیلات مشاغل خانگی است که در سال جاری از 5 به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.
در حال حاضر، نیز عمده تقاضا برای رشته‌های دارای مجوز قالیبافی، پرورش دام، خیاطی، بسته‌بندی غلات و پرورش قارچ بوده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار