معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یزدی ها برای غلبه بر شرایط دشوار طبیعی و آب و هوای خشک کویری این خطه ، دست به ابتکارها و خلاقیت های بسیاری زدند که ایجاد شاهکارهای معماری و سازه‌ های با شکوه تاریخی به دنبال داشته است.
کد خبر: ۵۲۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳ 22 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمدحسن طالبیان در گردهمایی تخصصی بررسی وضعیت حفاظتی بافته ها در کشور افزود: ساخت قنات ‌ها، بادگیرها، گودال باغچه ‌ها، ساباط‌ ها، گذرها، آب ‌انبارها و بسیاری دیگر از عناصر معماری سنتی ایرانی با خلاقیت یزدی ها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: هرچند یزد به عنوان یکی از کانون‌ها و قطب ‌های هنر شناخته می ‌شود،‌ اما در عین حال ساکنان یزد در هنر زیستن نیز مهارت بسیاری داشته اند و از طریق تعامل با کویر به مهارت‌ های زیادی دست یافته اند.
معاون سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: شهر تاریخی یزد و شرایط کم نظیر آن حاصل تلاش خستگی‌ ناپذیر مردم سختکوش کویر در طول تاریخ است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز هدف از برگزاری این گردهمایی را فراهم کردن مجال بحث و تبادل نظر، اطلاعات و داده های مورد نیاز برای برنامه ریزی عملیات اجرایی و اقدامات حفاظتی همخوان و هماهنگ در کشور، توزیع دانش تخصصی و گسترش شبکه متخصصان، محققان، حفاظت گران تخصصی بافته ها در کشور عنوان کرد.
فاطمه دانش یزدی افزود: وضعیت نگهداری و نمایش بافته ها در کشور، شرایط بافته های موجود در واحدهای مختلف، شناسایی و معرفی متخصصان، کارشناسان و محققان فعال در حوزه های مرتبط با بافته های تاریخی و فرهنگی، نیازهای پژوهشی، اجرایی و آموزشی کشور درخصوص حفاظت بافته ها از جمله اهداف این گردهمایی است.
وی در ادامه گسترش عرصه های فعالیتی در حوزه های مختلف پژوهش، آموزش و اجرا، اطلاع رسانی و معرفی فعالیت ها و طرح های اجرا شده در حوزه مطالعات و حفاظت بافته ها را از جمله مباحثی عنوان کرد که در این گردهمایی بررسی می شود.
سومین گردهمایی تخصصی بررسی وضعیت حفاظتی بافته ها در کشور با حضور جمعی از مسئولان، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و کارشناسان کشور به میزبانی یزد در باغ جهانی دولت آباد برگزار شد.
در حاشیه برگزاری این گردهمایی هنرمندان صنایع دستی استان یزد به نمایش فعالیت های خود پرداختند.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6 هزار و 500 اثر تاریخی دارد و نخستین بنای ثبت شده ملی در استان گنبد عالی ابرکوه است که سال 1312 به شماره 195 به ثبت رسید.
تاکنون یکهزار و 701 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و قرار است این تعداد تا پایان امسال به 2هزار برسد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار