روزشماری صد روز نخست دولت دوازدهم حسن روحانی به پایان رسید، اما سوال اساسی این است که آیا در این فرصت زمانی، اقدام اساسی برای از بین رفتن مشکلات کشور بخصوص در ابعاد اقتصادی صورت گرفته است!
کد خبر: ۵۲۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ 22 November 2017
به گزارش تابناک : حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی این دوره مانند آغاز دولت یازدهم، وعده‌هایی در عرصه‌های مختلف به مردم داد و با شعار بهبود وضعیت رفاهی و برداشته شدن فقر مطلق در دولت دوازدهم، دوباره بر کرسی ریاست جمهوری نشست و اکنون اولویت‌های زیادی را پیش روی خود دارد که باید به آنها جامه عمل بپوشد.
دولت دوازدهم قول داد در این دوره پاسخگو باشد و با به‌کارگیری کابینه‌ای جوان‌تر، کارآمدتر و منسجم‌تر گوش شنوایی برای نقد‌ها داشته باشد واطلاعات دقیقی را در مورد اقداماتش به مردم گزارش دهد. بر همین اساس در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس به بررسی عملکرد دولت دوازدهم در صد روز نخست و همچنین برخی چالش‌های موجود پرداخته‌ایم. نمایندگان با اشاره به وجود برخی مشکلات، راهکارهایی را ارائه کرده‌اند. فضای نامناسب محیط کسب‌وکار، تنظیم نبودن بازار کالاهای اساسی و معیشت زندگی مردم، نوع نگاه به بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها،‌ چالش بهره‌های بانکی و سیستم حاکم بر آن، وضعیت تولید و مقررات دست‌وپاگیر، نرخ ارز و رکود ازجمله مسائلی است که نمایندگان به آن اشاره کرده‌اند.
از صنعت داخلی در بحث تولید حمایت نمی‌شود
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در بحث تولیدهمچنان معتقدیم ازصنعت داخلی حمایت نمی‌شود و این را نیز درگزارش کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 که قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود ‌اعلام کردیم، یادآور شد که گزارش تولید داخل کشور حاکی است بسیاری از قطعات یا ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آن در کشور وجود دارد، هنوز از خارج وارد می‌شود.
نماینده اصفهان با تاکید براین که در گزارش صد روزه دولت انتظار داریم گزارش مفصلی در بحث تولید داخلی به مردم داده شود خاطرنشان کرد، گزارش‌ها در مورد اجرای اصل 44 که شامل بحث خصوصی‌سازی، تولیدکنندگان و کاهش نقش دولت در اقتصاد است، نشان می‌دهد هنوز خیلی از سیاست‌های اصل 44 اجرایی نشده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که اگرچه روند واگذاری‌ها تصحیح شده، اما در مهم‌ترین بخش، یعنی کاهش تصدی دولت، بهبود فضای کسب و کار و توانمندی بخش خصوصی متاسفانه کار قوی انجام نگرفته که انتظار ما این است دولت در گزارش خود بگوید در دوره جدید چه اقداماتی کرده است.
نماینده اصفهان، بحث دیگر را که باید توسط دولت مورد ارزیابی قرار گیرد اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرد و گفت: در مجلس قانونی تصویب شد که نحوه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که سه قوه باید انجام دهند مشخص می‌کرد، ‌هر چند ستاد اقتصاد مقاومتی در تشکیلات دولت وجود دارد، ولی سه قوه هنوز در گیر اجرای آن نشده‌اند و ما احساس می‌کنیم اگر بخواهد تحریم‌ها در دوره جدید تشدید شود بخش اقتصادی ما به دلیل عدم آمادگی لازم شکننده خواهد بود.
فولادگر با بیان این که به تولید ملی، اصل توانمندسازی مردم و اقتصاد مردمی توجه نشده است، یادآور شد بحث دیگر اصلاح نظام بانکی است که انتظار داشتیم دولت خود در این زمینه پیش قدم شود، ولی شاهدیم تازه دولت یک لایحه در این زمینه آورده وخیلی راه مانده تا اصلاح نظام بانکی صورت گیرد.
وی بخش دیگری از وظایف دولت را که باید مورد توجه قرار گیرد بحث بودجه ریزی صحیح عنوان کرد و گفت باید نظام بودجه‌ریزی کشور هر چه سریع‌تر اصلاح شود.
فقدان تصمیمات جسورانه در عرصه اقتصادی
 علی‌اکبر کریمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است مهم‌ترین خلأیی که امروز دردولت وجود دارد و بشدت احساس می‌شود، نبود عزم و اراده جدی برای اتخاذ تصمیمات جسورانه در عرصه اقتصادی کشور است که بتواند چالش‌های خاصی را که کشور با آن مواجه است حل کند.
نماینده اراک با تاکید بر این که طبق تصمیمات، اقدامات عاجل، فوری و در عین حال جسورانه نیاز است، گفت متاسفانه شاهدیم تصمیمات کلان گرفته نمی‌شود و مرتب به تعویق می‌افتد که تداوم این شرایط به نفع کشور نیست.
دولت و مجلس دست به دست هم دهند
 رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید می‌کند، باید به بازار سرمایه و بازار پولی کشور توجه ویژه شود تا در این بخش ساماندهی سریع صورت گیرد. وی در عین حال یادآور شد هر چقدر بتوانیم بازار سرمایه را به حرکت درآوریم و به سمت تولید حرکت دهیم، وضعیت اقتصادی کشور شرایط مطلوب‌تری خواهد داشت.
نماینده سبزوار یادآور شد: یکی از نکات کلیدی در موفقیت کشور این است که دولت و مجلس دست به دست هم دهند و در شرایطی که دیگر کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش می‌کنند وضعیت اقتصاد کشور را بر هم بریزند، بتوانیم با اتکا به اقتصاد قدرتمند کشور این بخش را تقویت کنیم.
نظام مالی بانکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور است
سیدجواد حسینی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سیستم و نظام بانکی کشور یادآور شد، یکی از مشکلاتی که این دولت با آن مواجه بوده و هنوز اصلاح نشده، عدم نظارت بر موسسات مالی و بانکی است که در واقع جزو چالش‌های بزرگ این دولت است.
نماینده سنقر با تاکید بر این که در حوزه اشتغال ظرفیت لازمی که تصور می‌شد باید ایجاد شود تا بخشی از معضل بیکاری حل شود ایجاد نشده و همچنان این معضل وجود دارد، یادآور شد در عین حال مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هنوز حل نشده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که اراده‌ای برای چابک شدن دولت تا این لحظه دیده نشده و هنوز تصدیگری دولت براحتی دیده می‌شود خاطرنشان کرد در ابعاد شهرستانی نیز دولت نتوانسته در بخش کشاورزی توفیق پیدا کند و طلب کشاورزان را پرداخت نماید.
وی با اشاره به عدم موفقیت دولت در مورد سیاستگذاری بخش کشاورزی تاکید کرد قاعده کلی این است که دولت باید سیاست‌های کلان کاشت را تعیین کند تا در این میان نه دولت ضرر کند و نه منابع ملی مثل آب به هدر برود ولی الان، هم منابع ملی هرز می‌رود وهم روستا‌ها خالی از سکنه شده و عملا کشاورزان هم ناراضی هستند.
دولت دست یاری به سمت مردم دراز کند
نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان این که دولت دوازدهم نباید گزارش صد روزه بدهد، بلکه باید گزارش چهار سال و صد روزه خود را به مردم ارائه دهد چون چهار سال را پشت سر گذاشته یادآور شد نقطه سر خط کردن یک دولت، خودش انحراف از انجام مسئولیت‌هاست. نماینده مشهد خاطرنشان کرد، مهم‌ترین مساله اقتصاد در کشور معیشت مردم است و باید به ملت توضیح داد چگونه قرار است اقتصاد، رفاه و شادابی در جامعه زیاد شود.
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی با یادآوری این که فرصت دولت دوازدهم کم است خاطرنشان کرد، دولت باید برای حل مشکلات، دستش را به سوی مردم دراز کند و از آنان کمک بگیرد و مردم کشورمان هم قطعا آنقدر ظرفیت دارند که بزرگ‌ترین مشکلات را به فرصت تبدیل کنند.
معضل اصلی کشور بیکاری است
حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که معضلات و مشکلات در ابتدای دولت آقای روحانی در مجلس به ایشان منتقل شد و ساز و کارهایی در مورد بحث خروج از رکود، ‌ایجاد اشتغال و رفع مشکلات معیشت مردم نیز گفته شد، تاکید کرد هنوز معضل اصلی کشور که بیکاری است، حل نشده و در هر خانه‌ای را بزنید، با دو سه جوان بیکار روبه‌رو می‌شوید.
نماینده گناباد با اشاره به این که آمارهای متناقضی از دولت در این صد روز برای بحث اشتغال شنیده می‌شود - که این خیلی بد است- اعتقاد دارد، درست است در منابع بودجه کسری داریم، اما این انتظار از دولت می‌رود که مقداری در بحث مستندات ‌و گزارش‌های خود دقت بیشتری کند.
بنایی با قدردانی از مردم که در هر شرایط مسئولان را چه در حوزه نظارت و چه در حوزه اجرا تنها نمی‌گذارند، گفت مردم از دولت می‌خواهند در بحث اقتصاد محکم‌تر وارد شود، ولی هنوز مدل اقتصادی خوبی ارائه نشده که بخواهد در این صد روز آن را تعریف کند و اگر آمارهایی در مورد میزان اشتغال ارائه می‌شود، نباید متناقض باشد چون حتما مردم آن را درک می‌کنند.
وی با اشاره به این که مردم حوزه انتخابیه گناباد و بجستان در خراسان رضوی هنوز با مشکلات در بخش زیرساخت‌ها مواجه هستند و حتی جبران خسارت کشاورزان و دامداران صورت نگرفته، افزود دولت یازدهم و دولت دوازدهم هیچ کدام توجهی به این امر نکردند چون ما دولت یازدهم را جدا از دولت دوازدهم نمی‌دانیم و هر دو در امتداد یکدیگر قلمداد می‌شوند.
کاش در بحث گرانی، دولت نظارت دقیق‌تری داشت
عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر این که صد روز این دوره دولت با دوره قبل متفاوت است و در واقع صد روز دور اول دولت دوازدهم، ادامه چهار سال گذشته است، یادآور شد انتظار داشتیم در این مدت یکسری اصلاحات در بخش اقتصادی کشور صورت می‌گرفت تا بدانیم در کجای نقشه راه کشور قرار داریم.
نماینده دزفول با بیان این که بحث نظارت بر بودجه کشور به دلیل عدم ارائه گزارش، روند مناسبی ندارد خاطرنشان کرد، مجلس نتوانسته گزارش دقیق سه ماهه‌ای را ازدولت دریافت کند.
پاپی‌زاده میزان آمار صنایع ورشکسته کشور و کارخانه‌هایی که به دلیل نگرفتن تسهیلات به ورطه نابودی کشیده شدند یا صنایعی که نقدینگی وتسهیلات در گردش ندارند، رقم بالایی عنوان کرد و گفت با نقدینگی فعلی کشور اشتغال صحیح و مناسبی می‌توانست با حمایت‌های دولت شکل گیرد، اما این امکان تاکنون میسر نشده است.
نماینده دزفول حمایت از صنایع و سرمایه‌گذاری در کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود در بحث گرانی و مشکلاتی که به مردم وارد می‌شود، دولت می‌توانست در بحث اعمال نظارت‌ها و بازرسی‌ها دقیق‌تر وارد شود و از تفاوت‌های قیمتی که بین اصناف مختلف وجود دارد جلوگیری کند، اما متاسفانه می‌بینیم کالایی به یک میزان با همان کیفیت، در سه نقطه با سه قیمت ارائه می‌شود.
وی با اشاره به این که بازرسی‌های دولت باید شدت بگیرد تا لااقل بسیاری از مشکلات مردم در بحث قیمت‌ها مدیریت شود تاکید کرد اشتغال وکنترل قیمت‌ها برای کشور بسیار مهم است.





منبع : جام جم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار