کد خبر: ۵۲۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 23 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»شهردار یزد با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگ ناملموس آب گفت: شهر یزد در واقع انعکاس سازگاری از خردمندانه انسان با شرایط طبیعی بیابان است.

«مهدی جمالی‌نژاد» در کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب که به میزبانی استان یزد برگزار شد، قنات را به لحاظ ماهیت کالبدی مصداقی از میراث ملموس این دیار و نشانه‌ای از تسخیر نرم طبیعت در مسیر زندگی دانست و به لحاظ ماهیت معنوی، آن را در زمره میراث ناملموس و تبلور اراده، دانش و فهم درست مردمان این سرزمین در پهنه تاریخ معرفی کرد .

وی افزود: هنگامی که گرمی هوا و کمی نزولات جوی، نفس انسان را به شماره می‌اندازد، دانشمندان و اصحاب حرفه وفن، به دنبال راهی برای تسخیر طبیعت هستند که آن را به خدمت زندگی درآوردند اما نه تسخير قهر آميز و جاهلانه، بلكه آشتي از جنس خود طبيعت كه بتواند قرنها زندگي آدمي وحيات طبيعي را در هم آميزد و تصرفي ناجوانمردانه در زيست بوم منطقه نباشد واين است كه فهم دانشمندان در كنار ذوق مردان فن و حرفه با حافظه تاريخي زنان و مردان اين ديار در هم می آميزد وآب را به عنوان مصداق حيات از زمين بيرون مي كشد و سرزندگي را جاري مي كند و آداب و رسومي ماندگار پديد مي آورد .

شهرداریزد با اشاره به ثبت شهر تاريخي يزد در فهرست جهاني يونسكو، ارزش‌هاي ملموس ونا ملموسی كه از پيوند ميان شهر و آب سرچشمه مي گيرد، از مهم ترين دلايلي دانست كه يزد را جهاني كرده است .

جمالي نژاد همچنين در اين كارگاه بين المللي گفت: شهر يزد در واقع انعكاس سازگاري خردمندانه انسان با شرايط طبيعي بياباني است .

وی تصریح کرد: كمبود آب، مردمان اين سرزمين را به سمت ابداع و توليد صدها ارزش سازماني و غير سازماني سوق داده كه اكنون چهره اين شهر را تشكيل مي دهد. بنابراين شهر يزد را مي توان تجسم فرهنگ آب دانست .

این مقام مسئول ادامه داد: شيوه شهرسازي، معماري بومي، رشته هاي قنات، آب انبارها، پاياب ها و در واقع تمامی عناصر شهري در پاسخ به كمبود آب و شرايط طبيعي اين سرزمين ايجاد شده و توسعه يافته‌اند. بنابر اين ما براين باور هستيم كه براي شناخت بهتر ارزش هاي شهر يزد، لازم است فرهنگ آب را به خوبي بشناسيم .

شهردار یزد در اين كارگاه بين المللي با به فال نيک گرفتن برگزاري چنين كارگاههايي حمايت كامل شهرداري را از همه تلاش‌هاي علمي كه به شناخت روح واقعي شهريزد و حفاظت از ارزش هاي اصيل آن مي انجامد اعلام كرد .

جمالی‌نژاد در اين كارگاه كه با حضور نماينده كميسيون ملی يونسكو، «محمدحسن طالبيان» معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور و محمد حسين پاپلي يزدي مشاور شهردار در محل مركز بين المللي قانت در يزد برگزار مي شد ضمن تقدير از شركت كنندگان، اظهار اميدواري کرد: كارگاه بين المللي فرهنگ ناملموس آب فرصتي باشد تا با لايه هاي عميق تر فرهنگ اين سرزمين بيشتر آشنا شويم .



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار