با سفر رئیس سازمان محیط زیست:
یکی از انواع شیلات که پتانسیل بالایی برای پرورش داشته و در انقلاب آبی جهان به ‌عنوان کسب و کاری پرسود تلقی می‌شود ماهی تیلاپیا است.
کد خبر: ۵۳۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 28 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»این ماهی امروز نقشی اساسی در تغذیه جهانی دارد و سهم خود را روز به روز در بازارهای کشورهای مختلف افزایش می‌دهد به طوری که

اکنون در ۱۴۰ کشور دنیا تولید می شود. با این وجود در ایران به دلیل مسائل زیست محیطی همچنان پرورش آن ممنوع است و سازمان محیط زیست مانع پرورش تیلاپیا شده است.

توسعه تولید ماهی تیلاپیا در بافق

در همین خصوص محمد زاده رحمانی فرماندار بافق روز یکشنبه با بیان اینکه سختی های پرورش تیلاپیا به زودی هموار می شود، گفت: امیدواریم در سفر قریب الوقوع دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به استان یزد شاهد آغاز و توسعه هر چه سریعتر پرورش تیلاپیا در شهرستان بافق باشیم.

فرماندار بافق گفت: با پیگیری های پی در پی در سال های گذشته پرورش ماهی تیلاپیا در محیط های بسته، مورد پذیرش متولیان اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

ظرفیت ۲۰۰ هزارتنی مرکز تحقیقات بافق یزد در پرورش ماهی تیلاپیا

وی خاطر نشان کرد: هم اینک مجوز ساخت و ایجاد ۱۰ کارگاه تولید و پرورش گونه تیلاپیا با متوسط تولید هر کدام ۲۰ هزار تن صادر شده است که در صورت از سر گیری پرورش این گونه ارزشمند، سالیانه ۲۰۰ هزار تن گوشت ماهی به ظرفیت کشور افزوده می شود.

رحمانی با اشاره به اینکه بعد از خانواده کپور، تیلاپیا رتبه دوم را در سبد مصرف خانوار دنیا دارد، افزود: اتفاقا کشورهایی آن را تولید می کنند که به مراتب بیشتر از ما به محیط زیست توجه دارند.

وی وضعیت محدود کننده فعلی ایران را صرفا به سود وارد کنندگان گوشت تیلاپیا و کشورهای صادرکننده دانست و گفت: امیدواریم با شرایط جدید ایجاد شده، شاهد گشایش در پرورش این گونه ارزشمند در شهرستان بافق که دارای منابع غنی آب شور است باشیم و به زودی بازار و مصرف کنندگان ایرانی به جای مصرف ماهی وارداتی از تولید داخل استفاده کنند[۱].

امید است با تعاملات سازنده کارشناسان سازمان شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این مهم محقق شود تا تولید آن در سال موسوم به تولید و اشتغال، سبب اشتغالزایی در بخش شیلات، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و کاهش واردات این ماهی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار