به گزارش العالم، نکته ای که اینجا مطرح است این است که معمولا چنین تقاضایی توسط رئیس سازمان سیا نباید مطرح شود و قطعا بهانه نامه نوشتن رئیس سیا به سردار سلیمانی چیز دیگری بوده. اولا که نامه در گیر و دار جنگ آزاد سازی بوکمال ارسال شده و نه در درگیری های عراق و منطقی به نظر نمی آید که پمپئو در وسط درگیری های بوکمال در سوریه در مورد عراق نامه بنویسد.

دوم اینکه اگر بنا بود چنین نامه ای در عراق نوشته شود احتمالا می بایست برای دولت عراق که نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی تحت کنترلش است نوشته می شد و نه برای سردار سلیمانی در سوریه. سوم اینکه سردار سلیمانی یک مقام نظامی است در حالی که پمپئو یک مقام اطلاعاتی و معمولا مقام های نظامی با یکدیگر مکاتبه می کنند و مقام های امنیتی نیز با هم دیگر و مثلا پمپئو باید برای علوی نامه می نوشت و نه سردار سلیمانی.

چهارم اینکه آمریکایی ها نیروی قدس سپاه پاسداران و سردار سلیمانی را در لیست سیاه خود قرار داده اند و کل دنیا را از ارتباط با سردار سلیمانی و نیروی قدس منع می کنند در حالی که این نامه نگاری نشان می دهد که خود آمریکا تلاش می کند با آنها ارتباط برقرار نماید.

تنها دلایلی که می توان برای نامه نگاری رئیس سیا با سردار سلیمانی دانست این است که موردی برای نیروهای وابسته به یگان های اطلاعاتی آمریکایی پیش آمده باشد و پمپئو به دنبال آن باشد که آنها را نجات دهد. طی چند هفته اخیر آمریکایی ها ده ها سورتی پرواز در مناطق درگیری با داعش در سوریه انجام دادند و صدها عنصر از عناصر داعش را به عنوان اینکه عوامل آمریکا در منطقه هستند خارج کردند و اگر به نامه تبریک سردار سلیمانی در مورد آزادی بوکمال از دست داعش به رهبری برگردیم متوجه می شویم که آمریکایی ها در صدد هستند ریش عناصری را که خارج کرده اند، بزنند و آنها را به عنوان نیروهای کرد دمکراتیک "قسد" وارد میدان کنند.

در واقع تعداد زیاد پرواز هلیکوپتر های آمریکایی برای نجات عناصر داعش و بمباران نیروهای مقاومت ثابت می کند که اکثریت اعضای داعش در این منطقه عوامل آمریکا بودند و تعداد اندکی بد بخت و بیچاره گول خورده بودند و بازیچه داعش بودند و باید می ماندند تا نابود شوند. در این گیر و دار بسیاری از این عناصر توسط ارتش سوریه و همپیمانانش بازداشت شده اند و تحقیقات از آنها شروع شده و این اواخر نیروهای مقاومت از تخلیه نیروهای داعش توسط آمریکایی ها ممانعت به عمل آوردند.

با این شرایط می توان پیش بینی کرد که نامه رئیس سازمان سیا به فرمانده نیروی قدس بیش از اینکه یک تهدید باشد تلاش و التماس برای آن بود که دست سنگین نیروهای همپیمان با ایران در سوریه بر سر داعش سبک تر شود و به آمریکایی ها اجازه دهند عناصر خود در منطقه را تخلیه کنند و آنهایی که بازداشت شده اند را پس دهند.

و قطعا نیز برای چنین چیزی رئیس سیا پیشنهادات ارزشمندی را در نامه خود مطرح کرده تا رضایت سردار سلیمانی را جلب کند.

خودداری سردار سلیمانی از تحویل گرفتن نامه نیز قطعا به این دلیل بوده که نیروهای همپیمان با ایران در سوریه تصمیم ندارند اجازه دهند عناصر وابسته به آمریکا از میدان جان سالم به در ببرند و به این دلیل نمی خواهند حتی پیشنهاد آمریکایی ها را مطالعه نمایند.