رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: استان یزد در سال آبی جاری یک میلی‌متر بارندگی داشته است.
کد خبر: ۵۳۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 07 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»محمدرضا عارف گفت: میانگین بارندگی استان یزد براثر خشک‌سالی‌های ده‌ساله اخیر به 98 میلی‌متر تنزل یافته است که این میزان بارندگی حدوداً 10 درصد کمتر از میانگین بارندگی 20 ساله به دلیل مسائل خشک‌سالی است.

وی افزود: میانگین بارندگی ایران 250 میلی‌متر است که استان یزد به دلایل شرایط اقلیمی تقریباً 40 درصد بارندگی ایران را داراست؛ همچنین میانگین بارندگی جهان 850 میلی‌متر است که استان یزد تقریباً حدود 12 درصد بارندگی‌های جهان را از آن خودکرده است که این‌ها خود نشان‌دهنده این است که استان یزد استانی کم باران و خشک به حساب می‌آید.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد دلیل خشک‌سالی‌های اخیر را قرار گرفتن در کمربند بیابانی جهان عنوان کرد و اظهار داشت: استان یزد در کمربند بیابانی جهان قرارگرفته است که در بیشتر طول سال به دلیل اینکه هوای پرفشار جنب‌حاره‌ای بر ایران مرکزی به‌خصوص یزد که در مرکز آن قرار دارد حاکمیت دارد که بنابراین باعث می‌شود هوای پایدار در طول سال بر استان یزد حاکم شود.

عارف رطوبت هوا در حد کافی و ناپایداری در شرایط جوی را دو شرط اصلی در شکل‌گیری باران دانست و تصریح کرد: هنگامی‌که توده‌هوای پرفشار جنب‌حاره‌ای در اکثر سال در استان حاکم باشد به دلیل پایداری هوا، یک نشست هوای پرفشار را بر استان یزد حاکم می‌سازد که این هوای پرفشار نه‌تنها رطوبت ندرد؛ بلکه رطوبت موجود را نیز کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دو عامل ایجاد بارندگی که رطوبت و ناپایداری هوا است در اکثر طول سال در استان یزد چنین شرایطی وجود ندارد و درواقع بارندگی استان محدود به فصل زمستان می‌شود و در اواسط فصل پاییز تا اوایل بهار که بارش‌های مدیترانه‌ای در این فصل سال هستند که در این شرایط می‌تواند بارندگی ایجاد کرده و از این طریق دوره زمانی بارش را کاهش دهد.

وی با تأکید بر اینکه کل استان یزد در سال آبی جاری یک میلی‌متر بارندگی داشته است، عنوان کرد: درواقع این بارندگی‌ها باید به‌طور میانگین 10 میلی‌متر باشد؛ درصورتی‌که در سال آبی جاری یک میلی‌متر بارندگی برای استان گزارش‌شده است که در این صورت 10 درصد بارندگی تحقق‌یافته است و 90 درصد آن تحقق پیدا نکرده است.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد در ادامه تأکید کرد: درواقع خشک‌سالی‌های ده‌ساله اخیر دوره‌هایی هستند که در هر اقلیم و منطقه‌ای وجود دارند؛ اما این خشک‌سالی اخیر که در استان رخ‌داده است درواقع خشک‌سالی ویژه و متمایزی نسبت به دوره‌های گذشته است؛ چراکه طول دوره خشک‌سالی بیشتر شده است و همچنین برشدت خشک‌سالی‌های استان افزوده‌شده است.

عارف دلیل عمده خشک‌سالی‌های ویژه در حال حاضر را ناشی از شرایط تغییر اقلیم که در استان حاکم شده است، عنوان کرد و ادامه داد: یکی از عواملی که نشان‌دهنده آثار تغییر اقلیم در استان توزیع نامناسب زمانی بارش است که در حال حاضر در استان شاهد این‌گونه بارش‌ها هستیم. چنانچه نیمی از بارندگی در طول سال باید در زمستان و نیمی دیگر آن باید در فصل پاییز و بهار صورت گیرد؛ درحالی‌که در فصل پاییز سال گذشته بارندگی در استان پنج درصد بوده است و در فصل زمستان 55 درصد بوده است و بقیه هم در فصل بهار صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بررسی‌های نشان داده است که تعداد و فروانی بارندگی‌های غیرمفید در استان در سال‌های اخیر بیشتر شده است که در منابع آبی هیچ اثر مثبت و مفیدی را در پی نخواهند داشت؛ همچنین علاوه بر کاهش بارندگی در استان میزان روان آب در استان نیز کاهش‌یافته است که مشکل رو دوچندان کرده است.

به گزارش فارس،این مقام مسئول بابیان اینکه که نسبت کاهش میزان روان آب در استان با نسبت کاهش بارندگی هیچ‌گونه همخوانی ندارد، اذعان کرد: طی آمار 26 ساله میانگین روان آب استان یزد 54 میلیون مترمکعب بوده است؛ درصورتی‌که اگر 10 ساله اخیر را از آن دوره کم کنیم و میانگین 16 ساله را در نظر بگیریم میانگین روان آب استان یزد 81 میلیون مترمکعب است که نشان‌دهنده این است که 33 درصد از روان آب استان کاهش‌یافته است.

عارف عمده‌ترین علت کاهش روان آب در استان را مدت و شدت خشک‌سالی‌های 10 ساله اخیر دانست و گفت: عامل مهمی که مشکلات رو دوچندان کرده این است که در بالادست حوزه‌ها اگر روان آبی در استان وجود داشته باشد با احداث مخازن و ذخیره‌سازی این روان آب‌ها، اجازه جاری شدن روان آب را نمی‌دهند؛ به همین دلیل میزان روان آب در استان کاهش 33 درصدی دارد که بیش از کاهش بارندگی در استان است.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان با اعلام این خبر که در سال جاری پیش‌بینی‌های دقیق در راستای شرایط بارندگی صورت نگرفته است، اضافه کرد: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته نشان داده‌شده است که وضعیت بارندگی استان در سال جاری باید نسبت به سال گذشته بهتر باشد؛ البته در بخش شمالی استان وضعیت بارندگی زیر نرمال و شرایط خشک گزارش‌شده است و همچنین برای مناطق مرکزی و جنوبی استان شرایط از وضعیت خشک به نرمال و از نرمال به وضعیت‌تر پیش‌بینی‌شده است که امیدواریم این شرایط تحقق یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار