کد خبر: ۵۳۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸ 11 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»به گفته محقق و پژوهشگری ایرانی، یکی از خلاء های حوزه گردشگری در اکثر شهرهای تاریخی کشور عدم وجود یک رفرنس، راهنما یا مرجعی از اطلاعات اماکن و جاذبه‌های گردشگری هر شهر است که بازدید توریست‌ها در کشور را با مشکل مواجه می‌کند. این محقق مُثبِت ادعای خود را تجربه 12 سال سفرِ بدون وقفه به اکثر شهرهای جهان عنوان می‌کند که او را مصمم کرده تا با سفر به تک‌تک شهرها و روستاهای ایران و ثبت یک منبع اطلاعاتی جامع گردشگری تهیه کند.

فقدان یک مرجع جامع اطلاعات گردشگری برای توریست‌ها یکی از خلاءهای حوزه گردشگری ایران

 محقق نامبرده علیرضا ظفری 39 ساله، اهل مشهد است که در ادامه سفرهای خود برای ثبت اطلاعات مختلف اماکن و جاذبه‌های گردشگری ابرکوه، به این شهرستان سفر کرده، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جهت تسهیل سفر گردشگران به ایران تصمیم بر جمع‌آوری یک مرجع اطلاعاتی که پاسخگوی نیاز آنان باشد، گرفته و یک بازه زمانی 10 ساله از زندگی خود را به این کار اختصاص خواهم داد.

ظفری این دوره 10 ساله را به 3 فاز تقسیم کرد و ادامه داد: در فاز اول که 2 ساله خواهد بود به کلیه 465 شهرستان ایران سفر کرده و نقشه توریستی و کوله گردی آن‌ها را تهیه می‌کنم؛ فاز دوم را که 3 ساله است به ثبت جاذبه‌های گردشگری تمام شهرستان‌ها اختصاص داده و در آخرین مرحله که طولانی‌ترین مرحله کار محسوب می‌شود، طی 5 سال به تک‌تک روستاها سفر کرده و جاذبه‌های آن‌ها را ثبت خواهم کرد.

وی که بیش از 75 روز است اولین مرحله کاری خود را آغاز کرده، افزود: در حال حاضر 30 شهر از جمله تمامی شهرهای استان خراسان رضوی، مسیر راه ابریشم از شهر بازرگان تا سرخس را آمارگیری کرده و در مسیر جنوب به شمال (از جزیره قشم تا آستارا) تا شهر تهران را پیمایش و در حال حاضر به‌جای پرداختن به انزلی، رشت، منجیل، هشت پر و آستارا، به علت اهمیت ابرکوه راه کج کرده و به این شهرستان سفر کردم.

این محقق با تأکید بر اینکه به هیچ نهادی وابسته نیست و کلیه مخارج سفرها را با کار کردن در شهرهای مختلف تأمین می‌کند، اضافه کرد: در فاز اول سفرهای خود تک‌تک خیابان‌های هر شهر را به‌صورت پیاده پیمایش کرده و کلیه اطلاعات مورد نیاز یک توریست، ایران‌گرد و حتی کوله به دوش‌ها، از جمله هتل، سرویس بهداشتی، حمام عمومی، رستوران، کافی شاپ و ادارات مختلف و ... را در گوگل مَپ، ثبت می‌کنم.

بادگیرهای خانه آقازاده ابرکوه در دنیا نظیر ندارد/ از 450 جاذبه گردشگری ابرکوه فقط 7 مورد در گوگل مپ علامت‌گذاری شده است

ظفری با اشاره به اینکه سفر به ابرکوه توسط مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش به وی پیشنهاد شد، ابراز کرد: در ابرکوه با همراهی اکرمی مدیر کومه بی‌بی سیّد، رضاییان و امیدوار پناه مدیران بومگردی سرو، وجوهیان مسئول کمپ ماهور و سایر علاقه‌مندان به میراث فرهنگی از جاذبه‌های آن مانند ارگ شهرسب، کویر ابرکوه، سیّدان، سرو کهن‌سال، اقامتگاه خانه آقازاده، بومگردی های سرو و مستوفی و ... بازدید کردم. به نظرم سرو ابرکوه به‌عنوان یکی از کهن‌سال‌ترین موجودات زنده دنیا و خانه آقازاده با بادگیرهایی که در تمام دنیا نظیر ندارد، جذاب‌ترین آثار این شهر هستند.

وی به علامت‌گذاری تنها 7 جاذبه از بین 450 جاذبه گردشگری ابرکوه در نقشه گوگل مَپ، اشاره کرد و یادآور شد: تلاش من این است که با همکاری مردم همین شهر حداقل تعداد آثار ثبت‌شده ابرکوه در نقشه توریستی را به 50 مورد افزایش داده تا اهمیت، عظمت و قدمت این شهرستان برای همگان محرز شود که این شهر حتی پیش از پیدایش یزد هم وجود داشته است. ابرکوه از دیدگاه من تنها شهری است که لیاقت معرفی شدن را دارد و این وظیفه سنگین پیش از همه بر دوش اهالی همین شهرستان است.

بومگردی های ابرکوه اِلمان‌های معرفی شهرستان هستند

این پژوهشگر با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در راستای معرفی ابرکوه، اذعان کرد: در کنار موقعیت‌های گردشگری شهرستان هزینه‌های بسیاری صرف راه‌اندازی بومگردی های مختلف شده است اما اصلی‌ترین اقدام که همان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح کلان است، مغفول واقع شده و می‌توان گفت راهکارهای آن ناشناخته مانده است. در همین راستا مدیریت روابط عمومی در بخش دولتی و خصوصی باید تقویت شود تا گردشگران برای دیدن جاذبه‌های ابرکوه به این شهرستان وارد شوند، نه فقط به‌عنوان یک شهر مرزی بین استان‌های گردشگری از آن عبور کنند.

ظفری گفت: بخش‌های دولتی به علت مشغول بودن به سیاست‌های کلان، فرصت، بودجه و شرایط کافی برای فعالیت در حوزه گردشگری را ندارند، ضمن اینکه ابرکوه هم به علت داشتن بُعد مسافت تا مرکز استان یزد و قرار داشتن در مرز استان‌های یزد، اصفهان و شیراز از اعتبارات مناسب برخوردار نشده است. لذا ضعف اصلی مربوط به مدیریت کلان استان است، چرا که آنان وظیفه دارند ابرکوه را هم نه تنها مانند شهرهای دیگر بلکه به‌عنوان اولین شهر توریستی استان در سطح وسیع معرفی کنند.

عدم آموزش در حوزه گردشگری مشکل کلان کشور

وی اضافه کرد: هدف توریست‌ها از سفر به ایران تجربه کردن یک زندگی روستایی در کنار ساده‌ترین مردم با انواع غذاها و صنایع‌دستی سنتی است، چرا که بارها در مجلل‌ترین و با کیفیت‌ترین هتل‌های دنیا حضور یافته‌اند. خوشبختانه این فرصت با احداث بومگردی های مختلف در ابرکوه برای آنان فراهم شده است؛ به ویژه کومه بی‌بی سید که احیاکننده آداب‌ورسوم و غذاهای سنتی بعضاً با قدمتی بیش از یک قرن، محسوب می‌شود.

این گردشگر جوان با بیان اینکه عدم آموزش در حوزه گردشگری یکی از مشکلات کلان سطح کشور است، خاطرنشان کرد: ایران به علت وابسته شدن به صنعت نفت و سایر انرژی‌ها، از پرداختن به توسعه صنعت گردشگری اندکی عقب‌مانده است؛ این در حالی است که در کشوری مانند ترکیه که جاذبه‌های گردشگری آن حتی یک‌بیستم کشور ایران هم نیست، صنعت گردشگری و توریسم به‌عنوان یک منبع درآمدی بسیار بزرگ و مهم مطرح است.

ظفری با اشاره به اهمیت بومگردی ها به‌عنوان اولین اِلمان در معرفی ابرکوه، تصریح کرد: بسیاری از تورهای گردشگری به واسطه بومگردی ها با ابرکوه آشنا می‌شوند، بنابراین ضروری است جهت توسعه صنعت گردشگری زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، وجود افراد مسلط به چند زبان و... فراهم شود. ضمن اینکه فعالیت سمن‌ها، تشکّل‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و حتی اصحاب رسانه در این زمینه بازدهی بیشتری نسبت به اقدامات بخش دولتی خواهد داشت.

توسعه صنعت گردشگری در ابرکوه آمار بالای مهاجرت را متوقف می‌کند

وی از آمار بالای میزان مهاجرت افراد از ابرکوه به علت فراهم نبودن موقعیت شغلی مناسب ابراز تأسف کرد و گفت: اگر در شهرستان یک سیستم منسجم برای انجام امور مربوط به حوزه گردشگری که شاخص‌ترین آن تبلیغات و اطلاع‌رسانی است، تشکیل شود، به جرأت می‌توان گفت در ظرف 5 الی 10 سال آینده گردشگری شهرستان متحول شده و آن‌قدر درآمدزایی ایجاد می‌شود که دیگر شهروندان تمایلی به مهاجرت نداشته باشند.

این محقق ابرکوه را شهری دانست که می‌توان برای آن آینده‌ای روشن متصور شد، زیرا اگر هیچ‌گونه اقدام و هزینه‌ای برای جذب توریست صورت نگیرد و تنها در کنار هر اثر و جاذبه گردشگری یک نفر مسلط به چند زبان جهت راهنمایی گردشگران حضور داشته باشد، باعث توریستی شدن شهرستان می‌شود. لذا متولیان مربوطه امروز باید سرمایه‌گذاری کنند ولی انتظار بازدهی زود هنگام نداشته باشند، چرا که این کار در طولانی‌مدت به نتیجه مطلوب ختم می‌شود.

ظفری در خاتمه نوید ثبت بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ابرکوه را در نقشه راهنمای گردشگران داد و تأکید کرد: دستاورد سفر به ابرکوه برای خودم این است که حداقل به من ثابت شد هنوز ایران را نشناخته‌ام و بسیار متأسفم که چرا تاکنون برای شناخت ابرکوه اقدام نکردم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار