چهارمین جشن سالانه موسیقی ما بعد از یک سال وقفه دوباره امسال برگزار خواهد شد و روز ۲۵ آذرماه برج میلاد شاهد برگزاری این مراسم و معرفی بهترین‌های موسیقی ایران خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴ 16 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ چهارمین جشن سالانه موسیقی ما بعد از یک سال وقفه دوباره امسال برگزار خواهد شد و روز ۲۵ آذر ماه برج میلاد شاهد برکزاری این مراسم و معرفی بهترین‌های موسیقی ایران خواهد بود. 

هر سال موسیقی ما در دوبخش مردمی و کارشناسی نظرسنجی برگزار می‌کند تا بهترین‌های موسیقی ایران معرفی شوند. برای برگزای چهارمین دوره این رویداد تمامی آلبوم‌های تولید شده در بازه زمانی فروردین تا اسفند ۹۵ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش مردمی جایزه موسیقی ما تاکنون 200 هزار نفر شرکت‌ کرده‌ و هنرمندان و آثار منتخبشان را انتخاب کرده‌اند. در شاخه کارشناسی این جایزه نیز ۲۰۰ تن از کارشناسان و متخصصان موسیقی ایران دفترچه مربوط به انتخاب آثار و هنرمندان را دریافت و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند.  در این گزارش نامزد اصلی هر بخش که احتمال برنده شدنشان از سایر آثار و هنرمندان بیشتر است، معرفی شده‌اند:

*آلبوم‌های برگزیده سال در بخش موسیقی ایرانی

در بخش موسیقی سنتی، اصیل و معاصر ایرانی (باکلام) به نظر می‌رسد آلبوم «طریق عشق» زنده‌یاد مشکاتیان و محمدرضا شجریان که سال گذشته رسما به بازار آمد، بخت اصلی کسب جایزه این بخش باشد. پیمان سلطانی هم با دو آلبوم «سعدی‌خوانی» و «با تو می‌خوانم» ار بخت‌های اصلی این بخش برای دریافت جایزه اصلی به شمار می‌رود. آلبوم «ده تصنیف» که جمع زیادی از خوانندگان و آهنگسازان نسل جوان موسیقی اصیل حضور دارند نیز از آلبوم‌هایی است که می‌تواند دربین 5 کاندیدای اصلی این بخش قرار بگیرد. آلبوم «هنوز» عیسی غفاری نوازنده تار و آهنگسازی که می‌توان در آینده نیز مشتاق کارهای تازه او بود،‌ با آلبوم «هنوز» حضور دارد که اگر چه انتخاب او به عنوان آلبوم برگزیده سال 95 کمی بعید به نظر می‌رسد اما میتوان انتظار داشت این آلبوم در بین نامزدهای اصلی این بخش قرار بگیرد.   

در بخش موسیقی سنتی، اصیل و معاصر ایرانی (بی‌کلام) چهره‌های زیادی حضور دارند. از آثار استادان شهناز و کسایی و خرم گرفته تا هنرمندان نسل جوانتر چون پویان بیگلر و احمد رضاخواه. در این بخش سال گذشته چند آلبوم مهم منتشر شد که قطعا کار انتخاب‌آلبوم برتر را برای کارشناسان دشوار کرد. انتشار آلبوم‌هایی چون «در سکوت باغ» اثر استادان شهناز و کسایی، «دل‌نشین» همایون خرم و امیرناصر افتتاح، «گریه شمع» اثر همایون خرم و جلیل شهناز، «عمری عاشقانه نواختم» فضل‌الله توکل و همچنین «کمانچه‌نوازی» سعید فرجپوری کار را برای انتخاب از میان آثار نسل جوان دشوار خواهد کرد. با این حال آلبوم‌های «کلاژ» ساخته مهیار طریحی، «سروا» آریا محافظ، از «دور تا دیر» ارژنگ سیفی زاده و نوید افقه و همچنین «ساز آیان» دونوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی از بخت‌های کسب جایزه این بخش هستند.

*آلبوم‌های برگزیده سال در بخش موسیقی پاپ

در بخش موسیقی پاپ محسن چاوشی مانند همیشه از بخت‌های اصلی است. او با آلبوم «امیر بی‌گزند» در این بخش حضور دارد و با توجه به سایر آلبوم‌هایی که در بخش پاپ منتشر شدند،‌به نظر می‌رسد رقیب نزدیکی نداشته باشد. از دیگر بخت‌های اصلی دریافت جایزه بهترین آلبوم موسیقی پاپ در سال 95 می‌توان به آلبوم‌های «حالم خوبه» بابک جهانبخش، «سی‌سالگی» احسان خواجه امیری، «قایق کاغذی» پازل بند و همچنین «دوباره عشق» حامد همایون اشاره کرد.

*آلبوم‌های برگزیده سال در بخش موسیقی تلفیقی و تجربی

 با توجه به آلبوم‌های درخور توجهی که در این ژانر موسیقی در سال 95 منتشر شدند، می‌توان انتظار داشت که این بخش یکی از هیجان‌انگیزترین‌بخش‌های چهارمین جشن موسیقی ما باشد. به جرات می‌توان گفت شمار آلبوم‌های با کیفیت در این بخش از سایر ژانرها بیشتر بوده و آلبوم‌های موفق بسیاری در این گروه منتشر و روانه بازار موسیقی شده است. اما شاید اصلی ترین بخت کسب این جایزه گروه بمرانی با آلبوم « گذشتن و رفتن پیوسته» باشد؛ آلبومی که پس از انتشار هم مورد توجه طیف کارشناسان و منتقدان موسیقی قرار گرفت و هم در میان مردم توانست جای خود را باز کند. حسام اینانلو با آلبوم خوب «وهم»، حمزه یگانه با آلبوم «کاهگل»، گروه دال با «گذر اردیبهشت» و امیر دارابی با مجموعه آلبوم قابل تامل «احوالات شخصی دستان تنها» از دیگر شانی‌های این بخش برای دریافت بهترین آلبوم هستند.

*آلبوم‌های برگزیده سال در بخش موسیقی موسیقی کلاسیک، مدرن و ملل

در بخش موسیقی کلاسیک علی‌رغم کم بودن آثار منتشره، حضور چهره‌هایی چون احمد پژمان، علیرضا مشایخی و نیسان روحانی این بخش را هم برای دوستداران موسیقی کلاسیک جذاب کرده است. به احتمال فراوان احمد پژمان با آلبوم «دیورتیمنتو» این جایزه را ازآن خود خواهد کرد. اما آلبوم‌های «سه اثر برای پیانو» ساخته نیسان روحانی، «نقش» ساخته گلفام خیام، «بو‌ف‌کور» علیرضا مشایخی و «بیست» ساخته گروه بازاربلو نیز بخت کسب عنوان بهترین آلبوم این بخش را دارند.

*آلبوم‌های برگزیده سال در بخش موسیقی پاپ/راک

کاوه یغمایی که سال گذشته بالاخره موفق شد آلبوم «منشور» را روانه بازار موسیقی کند، نام‌آشناترین چهره‌ این بخش است و به نظر می‌رسد جایزه اصلی را هم دریافت کند. گروه بادزنگ با آلبوم«دنیای ناتمام»، گروه سه نقطه با آلبوم «جایی برای همیشه»، بهرنگ امینی با آلبوم «چرک‌نویس» و گروه کروم «چتر رویاها» از دیگر کاندیدهای این بخش به شمار می‌روند.

*آهنگساز و تنظیم‌کننده برگزیده موسیقی سنتی، اصیل و معاصر

در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد بالاخره اتفاقات تازه‌ای در حوزه موسیقی ایرانی در حال روی دادن است؛ شکل‌گیری نسل جدیدی از آهنگسازان نوگرای موسیقی ایرانی، آینده این گونه محترم موسیقی ایران را روشن‌تر‌ کرده است. بر همین اساس در میان آهنگسازان موسیقی ایرانی، جوانان از اساتید و نسل قدیم پیشی گرفته‌اند و بخت‌های اصلی کسب جایزه بهترین آهنگساز در حوزه موسیقی ایرانی هستند؛ چهره‌هایی چون عیسی غفاری، آرش قاسمی، مهیار طریحی، علی قمصری، علی بهرامی‌فر از جمله جوانانی هستند که بخت دریافت این جایزه را دارند. در حوزه استاید موسیقی ایرانی و همچنین نسل میانی این حوزه نیز هنرمندانی چون محمد جلیل عندلیبی، پیمان سلطانی، فضل‌الله توکل و داریوش پیرنیاکان بخت دریافت جایزه این بخش را دارند.

*آهنگساز و تنظیم‌کننده برگزیده موسیقی تلفیقی، تجربی، راک و...

به زعم نگارنده این سطور خلاق‌ترین آهنگسازان نسل کنونی موسیقی ایران، در این ژانر فعالیت‌می‌کنند. و ‌بی‌تردید انتخاب یک آهنگساز در میان پرشمار چهره‌های مستعد این حوزه کمی سخت خواهد بود. هر صورت شاید بتوان از چهرهایی چون حسام اینانلو، حمزه یگانه، سهیل نفیسی، میلاد درخشانی و همچنین گروه بمرانی به عنوان بخت دریافت جایزه این بخش نام برد.

*آهنگساز موسیقی پاپ و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ، راک و تلفیقی

در این بخش موسیقی پاپ بر خلاف بخش موسیقی تجربی و تلفیقی شاید انتخاب کرد زیاد سخت نباشد چرا که تعدا آلبوم‌ها موفق موسیقی پاپ در سال گذشته شاید به زحمت به تعداد انگشتان یک دست هم برسد از این رو می‌توان امیر عظیمی، علی رهبری، حامد برادران، محسن چاووشی و میلاد ترابی را کاندیداهای این بخش جایزه موسیقی ما دانست. اما در حوزه تنظیم نیز فرزاد ماهان، میلاد درخشانی، حامد برادران، مسعود جهانی و محسن چاوشی بخت کسب جایزه تنظیم کننده برتر موسیقی ما را دارند.

*ترانه‌سرای برگزیده سال ۹۵ (برای مجموعه آثار)

در این حوزه موسیقی پاپ، راک و تلفیقی محمد علی بهمنی مانند همیشه بخت برنده شدن این بخش را دارد. کامران رسول‌زاده که هنوز هم بیشتر با ترانه‌هایش شناخته می‌شود نی یکی دیگر از کاندیداهای دریافت جایزه این بخش است. گروه بمرانی نیز با ترانه‌های بدیعی که برای آلبوم «گذشتن و رفتن پیوسته» ساخته‌اند، توانسته‌اند نام خود را در میان نامزدهای اصلی کسب جایزه این بخش مطرح کنند. روزبه بمانی و رستاک حلاج هم در این میان از شانس برنده شدن جایزه ترانه‌سرای برتر سال 95 یرخورداند.

ترانه (شعر) برگزیده سال ۹۵

و اما در بخش پایانی این جایزه و یکی از اصلی‌ترین آنها، ترانه برتر سال معرفی می‌شود که از میان نام‌ها پرشمار این بخش «تمام ناتمام»/ امید نعمتی، «گذشتن و رفتن پیوسته»/ گروه بمرانی، «سی‌سالگی»/ روزبه بمانی، «دل‌خون»/ حسین صفا و «سوگند»/ تورج نگهبان، بخت بیشتری برای بردن این جایزه را دارند.

پیش از این قرار بود برگزیدگان نظرسنجی در بخش مردمی و کارشناسی، هفته پایانی شهریور و در جریان چهارمین جشن سالانه «موسیقی ما» معرفی شوند؛ اما برگزاری این رویداد موسیقایی در آن تاریخ و به دلیل فشردگی برنامه سالن‌های موجود، میسر نشد.

این جشن با شعار «جشن همدلی اهالی موسیقی ایران» روز ۲۵ آذرماه و برای اولین‌بار به میزبانی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در این برنامه، علاوه بر اهدای تندیس طلایی «موسیقی ما» به برگزیدگان نظرسنجی کارشناسی و مردمی، از دو پیشکسوت موسیقی ایران هم به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل خواهد آمد.

 
 
//فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار