کد خبر: ۵۳۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 12 December 2017
به گزارش «تابناک یزد» عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به بحرانی بودن شرایط استان یزد در بحث منابع آبی به ویژه منابع زیرزمینی، گفت: اولین همایش تخصصی مدیریت آب در مناطق خشک در دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

«حسین ملکی‌نژاد» با بیان این‌که مدیریت منابع زیرزمینی یکی از ضرورت‌های برنامه‌ریزی و اجرای در استان یزد است، اظهار کرد: در حال حاضر استان یزد در حال سپری کردن شرایطی بحرانی در مقوله آب و منابع زیرزمینی است.

وی با اشاره به این که زمان برگزاری اولین همایش تخصصی مدیریت آب در مناطق خشک 22 آذرماه در دانشگاه یزد تعیین شده است، افزود: هدف از برگزاری این همایش، بحث و هم اندیشی بین مسئولان اجرایی، کارشناسان و صاحب نظران پیرامون مسائل و مشکلات مهم آب در استان یزد بعنوان یکی از کم آب ترین مناطق کشور است.

دبیر این همایش تخصصی«مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی»،«مدیریت مصرف آب در بخش شرب و خانگی»،«مدیریت مصرف آب در بخش صنعت و معدن» و «نیازهای اکولوژیک و زیست محیطی استان از منابع آب» را از جمله محورهای تعیین شده برای این همایش تخصصی دانست و بیان کرد: ما امیدواریم تبادل نظر در مورد مدیریت صحیح مصرف آب، راهکارهای استفاده بهینه از منابع زیرزمینی را ایجاد کند.

ملکی‌زاده افزود: «حجم و سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی»،« تناسب الگوی کشت و شیوه آبیاری با مقدار آب تجدیدپذیر»،«راهکارهای افزایش راندمان آبیاری و کاهش تلفات آب و تجارب موفق»،«باید و نبایدهای توسعه بخش کشاورزی» و «آب مجازی و ردپای آب محصولات تولیدی در استان» عناوین تعیین شده برای بررسی حول محور مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

این دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد بررسی وضعیت مصرف خانگی و سرانه آب شرب مصرفی، وضعیت آب مصرفی در ادارات، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، راه کارهای کاهش مصرف آب در بخش شرب و بهداشت و تجارب موفق و تفکیک آب شرب و بهداشتی از آب غیرشرب از دیگر مباحث تعیین شده و قابل بررسی در حوزه مدیریت مصرف خانگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: بررسی راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب در بخش صنعت و معدن و تجارب موفق، تناسب صنایع استان با موجودی آب تجدیدپذیر و حجم و سهم آب مصرفی جهت تامین نیازهای زیست محیطی (پارک ها و فضاهای سبز)، بررسی کارکردهای اکولوژیک اراضی کشاورزی در محدوده شهرها و نسبت جمعیت به فضاهای سبز شهری از جمله مباحثی هستند که حول دو محور مدیریت مصرف آب در بخش صنعت و معدن و نیازهای اکولوژیک و زیست محیطی استان از منابع آبی بررسی و تبادل نظر می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که تبادل نظر مسئولان اجرایی و دانشگاهیان نقش مهمی در ایجاد راهکار مدیریتی در حوزه استفاده از ظرفیت‌های زیست محیطی به ویژه آب ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه دشت های اصلی استان یزد با افت شدید آب های زیرزمینی مواجه شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار