دهیار گاره خفر جهرم:با وجود اینکه گاره به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است و یکی از روستاهای شاخص شهرستان جهرم به شمار می‌رود ولی اشتغالی پایدار در روستا وجود ندارد و باعث شده جوانان روستا به شهر مهاجرت کنند.
کد خبر: ۵۳۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 12 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: روستای گاره در دهستان علی‌آباد بخش خفر شهرستان جهرم با آب و هوایی مناسب یکی از روستاهای هدف گردشگری معرفی شده است.

مقبره تاریخی جاماسب حکیم از آثار باستانی در این روستا بوده که در کنار قلعه جاماسب و درخت چنار بی‌بی هور ثبت آثار ملی میراث فرهنگی شده و ۲ بنای غار جاماسب و قبرستان تاریخی این روستا در حال ثبت است.
 بر اساس سرشماری سال ۹۵ گاره دارای ۵۲ خانوار با ۱۷۰ نفر جمعیت است و مردم این روستا بیشتر به اشتغال کشاورزی و دامداری مبادرت دارند.

دهیار گاره با بیان اینکه در طول ۳ سال گذشته روستای گاره روند رو به رشدی در حوزه‌های مختلف داشته است اظهار داشت: به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جدول کانیوای هدایت آب و دیوار حائل با سنگ مالون و یک هزار متر مربع سنگ فرش معابر در این روستا اجرا شد.

فرزانه هوشمند افزود: ۸۰ درصد منازل این روستا که بدلیل سیل اخیر دچار خسارت شده بود٬ وام مقاوم‌ و بازسازی از بنیاد مسکن دریافت کرده که باید به صورت سنتی و با نمای کاه گل مرمت شوند.

وی با بیان اینکه ورودی این روستا وضعیت مناسبی نداشت گفت: جاده اصلی روستا توسط اداره راه و شهرسازی زیرسازی و آسفالت و برج نور در ورودی جاده اصلی روستا به منظور تأمین روشنایی نصب شد.

هوشمند از عقب‌نشینی منازل روستا به منظور عریض شدن معابر توسط دهیاری با همکاری اهالی سخن گفت و بیان کرد: پس از عقب‌نشینی منازل٬ ترانس برق و ۱۱ تیر برق که در مسیر قرار داشت توسط دهیاری جابه‌جا شد.

وی با اشاره به واقع شدن مقبره تاریخی جاماسب حکیم در این روستا تصریح کرد: مقبره جاماسب با قدمت ۳ هزار و ۵۰۰ سال از آثار تاریخی شهرستان می‌باشد که توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شد.

دهیار گاره ثبت درخت چنار  بی‌بی حور با قدمت بیش از ۳۰۰ سال در روستای گاره به شماره ثبتی ۳۶۶ در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی در این روستا برشمرد.

وی در خصوص تجهیز کتابخانه این روستا افزود: تعداد ۳۰۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف برای کتابخانه روستا تأمین شده‌است.

هوشمند با اشاره به برخوردار شدن این روستا از گاز خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی گازکشی به این روستا در حال انجام و مردم از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی اجرای دیوار باغات با مشارکت اهالی و دهیاری٬ تأمین آب شرب٬ احداث غسالخانه امامزاده سید نور محمد با مشارکت دهیاری‌های روستاهای گاره٬ کراده٬ درمه و تولید فیلم مستند تاریخ گاره را از دیگر اقدامات انجام شده در این روستا عنوان کرد.

دهیار گاره هدر رفتن آب چشمه و قنات این روستا را یکی از مشکلات روستا دانست و گفت: آب قنات و چشمه این روستا در ۵ ماه از سال به هدر می‌رود که احداث استخر می‌تواند در حل این مشکل نقش مؤثری داشته باشد.

وی از عدم وجود خطوط تلفن ثابت در این روستا سخن گفت و افزود: امروزه تلفن ثابت زیرساختی برای ارتباطات اینترنتی پرسرعت است که مردم گاره از وجود تلفن ثابت محروم هستند.

هوشمند خواستار توجه به اشتغال پایدار در گاره شد و تأکید کرد: با وجود اینکه گاره به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است و یکی از روستاهای شاخص شهرستان جهرم به شمار می‌رود ولی اشتغالی پایدار در روستا وجود ندارد و باعث شده جوانان روستا به شهر مهاجرت کنند.

وی ادامه داد: آبیاری تحت فشار قسمتی از باغات گاره اجرا نشده که خواستار همکاری جهاد کشاوررزی در این خصوص است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار