دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی‌شود و اقتصاد باید به عزمی عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۳۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 16 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز جمعه،٢٤ آذرماه ٩٦ در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) که در قالب مجمع آل یاسین برگزار شد، گفت: منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، محل منازعه دو قطب شرق و غرب عالم بوده و سرنوشت این منطقه را این دو قطب تعیین می‌کردند. روزگاری اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا کشورهای منطقه و سرنوشت آن‌ها را بین خود تقسیم کرده بودند. انقلاب اسلامی اولین پدیده‌ای بود که تن به هیچ‌یک از این دو قدرت نداد و شکافی در مرز بین آن دو به وجود آورد. جنگ تحمیلی هشت‌ساله توافق دو قطب برای پر کردن این حفره بود. امام فرمودند که دست آمریکا از آستین شوروی بیرون آمد. نظام صدام عمیقاً وابسته به سلاح‌های شوروی بود. اولین کشتی با ما را این دو قدرت به‌طور هم‌زمان گرفتند و همه می‌گفتند که جنگ تحمیلی 20 سال طول می‌کشد.

رضایی با اشاره به حادثه فروپاشی شوروی گفت: یکی از این دو قدرت از صحنه خارج شد و کشورهای وابسته به شوروی و کشورهای درون اتحاد جماهیر، آزاد شدند. با فروپاشی شوروی خلأ در منطقه به وجود آمد و آمریکایی‌ها آمدند تا با جنگ این خلأ را پر کنند. افغانستان، عراق و سوریه و لبنان از اهداف آمریکایی‌ها بود و می‌خواستند با تسلط بر این منطقه، جمهوری اسلامی را از بین ببرند و به‌نوعی با روسیه همسایه شوند. بااین‌حال آمریکا نه‌تنها به پیشروی نائل نشد، بلکه عقب نشست و مشکلات جدی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در عراق مسلمانان انقلابی سرکار آمدند. در افغانستآن‌هم آمریکایی‌ها توفیقی نیافتند. آمریکایی‌ها عراق را از دست دادند؛ به‌طوری‌که شیعیان در این کشور مسلط شدند و عراق پایگاه جدیدی برای خیزش مسلمانان شد. هنگامی‌که حوادث داعش رقم خورد، آمریکایی‌ها هم مخالف و هم موافق داعش بودند. آن‌ها بدشان نمی‌آمد که نظام عراق سرنگون شود و امروز پس‌ازآن که جمهوری اسلامی توانسته است داعش را شکست دهد، کمربندی جدیدی تشکیل‌شده که برای آمریکایی‌ها بسیار تلخ و ناگوار است. ازاین‌رو ترامپ قطعاً به دنبال راهکار جدیدی است. از سویی حوادث یمن، قدرت نفوذ ایران را بالابرده و عربستان و اسرائیل در محاصره دوستان ایران قرارگرفته‌اند.

رضایی با اشاره به سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران گفت: ترامپ می‌خواهد با طرح‌های جدید، فشارهای مضاعفی را بر ایران تحمیل کند و آمریکا و هم‌پیمانانش در چهار سال آینده فشارهای خود را شدت خواهند داد. کانون این آرایش جدید، اسرائیل، عربستان و آمریکاست و از بحث سعد حریری در لبنان تا نمایش موشکی دیروز و بحث‌های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهم‌ترین نقطه‌ای که دشمنان ما روی آن دست گذاشته‌اند، اقتصاد ایران است؛ چراکه در این مقوله ضعف داریم و همین موضوع آن‌ها را به موفقیت امیدوار کرده است. بیش از ده سال است که مقام معظم رهبری برای سال‌ها عناوین اقتصادی انتخاب می‌کنند؛ زیرا دعوای اصلی در اقتصاد است. در مصاف امروز ما در منطقه، اقتصاد می‌تواند اقتدار ما را حفظ کند و یا خدای‌ناکرده دستاوردهای ما را از ما بگیرد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به مزایای استفاده از فرصت‌های پدید آمده پس از شکست داعش گفت: در حال حاضر 40 درصد ساختمان‌ها در سوریه ویران‌شده و هزینه بازسازی زیادی را می‌طلبد. ما امروز به‌راحتی می‌توانیم از طریق راه‌آهن به بندرها سوریه دسترسی پیدا کنیم و باید تولید، فناوری و معادن خود را فعال کنیم. عراق نفت فراوانی دارد که لازم است در مناقصات نفتی آن‌ها برنده شویم. اگر نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم، دیگران استفاده خواهند کرد. آمریکایی‌ها اقتصاد ما را می‌شناسند و امیدوارند ما را در داخل کشور از طریق اقتصاد زمین بزنند. اگر می‌خواهیم اقتدار خود را در منطقه حفظ کنیم و در داخل در مقابل تحریم‌ها پایداری کنیم، باید به اهمیت مقوله اقتصاد توجه داشته باشیم.

استاد دانشگاه جامع امام حسین گفت: عده‌ای در داخل می‌خواهند با بحث‌های حاشیه‌ای، توجه ما را از اقتصاد دور کنند. جنگ ما جنگ اقتصادی است و با جوشش از درون قابل مدیریت است. اگر تحول اقتصادی را تسریع نکنیم، باید به مرزهای خود برگردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که اگر گفته شود دولت‌ها به فکر اقتصاد ملی نیستند، قابل‌پذیرش نیست اما به‌راستی چرا باوجوداین همه متخصص موفق نمی‌شوند؟ افزود: اقتصاد ایران بدون یک نهضت اجتماعی – اقتصادی موفق و شکوفا نمی‌شود. مهم‌ترین معیار، شاخص رشد اقتصادی است که در چهل سال بعد از انقلاب، تغییر معناداری نداشته است. رشد اقتصادی، مدیریت اقتصادی و بهره‌وری و نظم می‌خواهد و به آمدن این و رفتن آن مسئول ربطی ندارد.

وی با تأکید بر لزوم برپایی یک نهضت اجتماعی – اقتصادی در جامعه گفت: جامعه ما باید آماده مجموعه‌ای از اتفاقات شود. زندگی مردم باید تغییر کند و تولید به جایگاه خود برسد. دولتمردان ما باید از روحیات تکنوکراتی خارج شوند. ما منابع مختلفی داریم و می‌توانیم باانرژی آزادشده اجتماعی به شکوفایی اقتصادی برسیم.

رضایی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق با اشاره به لزوم توجه به مسائل داخلی اقتصاد ایران گفت: اقتدار بیرونی ما و ضعف‌های داخلی ما یک کلید دارد و آن اقتصاد است و کلید اشتباهی فاقد کارایی است. نهضت اجتماعی – اقتصادی، یک نیاز واقعی است. اقتصاد باید به عزمی عمومی تبدیل شود و به‌عنوان یک مبارزه و فعالیت انقلابی که ثروت، تولید و اشتغال را در خود جا داده است، موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: چینی‌ها دو هدف را برای خود تعیین کرده‌اند و می‌خواهند با اقتصاد خود تا هلند پیش بروند؛ به‌طوری‌که از طریق اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنند. اقتصاد وسیله‌ای برای مبارزه است. باید بازارهای منطقه را با خنثی کردن تحریم‌های آمریکا دنبال و ریال خود را در منطقه مانند دلار فراگیر کنیم. باید طریقت اقتصاد را از حالت کلاسیک خارج کنیم و مردم را به صحنه بیاوریم. باید توزیع عادلانه ثروت را جدی بگیریم و فساد اداری و اقتصادی را که یک مانع جدی از سر راه برداریم تا ضمن مبارزه با فساد آن‌هم به‌طور بی‌رحمانه، بتوانیم به شکوفایی اقتصادی بیندیشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اشتباهات دولت‌ها در عرصه اقتصاد و همین‌طور بودجه تنظیم‌شده برای سال آینده گفت: برخی مسئولان، اشتباهی در جایگاه مدیریت قرارگرفته‌اند. هرروز اتومبیل اقتصاد را به درودیوار می‌کوبند. بودجه‌ای که تنظیم‌شده، چک کشیدن روی هوا است. مدیریت اقتصادی کشور به‌اشتباه به بعضی از این آقایان سپرده‌شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت این است که هر کشوری باید روی پای خود راه برود. اقتصاد ما هم باید با روحیات، فرهنگ، مذهب و جغرافیای ما سازگار باشد. باید چنین مدلی را طراحی کرد. دولت متمرکز در قانون مشروطه نبود. رضاشاه همه‌چیز را در تهران مستقر کرد و کل نظام شهری ما را به هم‌ریخت. ساختار مبادلات ما را عوض کرد و مابعد از انقلاب ساختار از قبل تعیین‌شده را ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد بومی و اسلامی به ما حکم می‌کند که اقتصاد را ایالتی کنیم و اجازه دهیم که شهرها و استان‌ها باهم رقابت کنند تصریح کرد: دربند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است که رقابت‌های استانی و منطقه‌ای باید تقویت شود. این رقابت بدون اختیارات قابل‌دستیابی نیست. ما باید سیاست را از اقتصاد جدا کنیم و اقتصاد ما باید کمترین تأثیر را از تغییر دولت‌ها و مجالس بگیرد. با چنین اصلاحاتی، تولید فناوری و ثروت را در کشور خواهیم داشت.

رضایی در پایان کانون این اصلاحات را دولت و مجلس دانست و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌گذاری به رهبر معظم انقلاب مشورت می‌دهد و ایشان تصمیم می‌گیرند و ابلاغ می‌فرمایند. بنابراین باید از بخش‌های اجرایی و تقنینی، مطالبه گری کرد و خارج از مکانیزم های قانونی نمی‌توان عمل کرد.

 
 
//فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار