در حالی به‌تازگی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید نظارت بر فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را تصویب کرده که وزیر راه و شهرسازی از شفاف‌سازی درباره جزئیات قراردادهای خرید هواپیما خودداری می‌کند.
کد خبر: ۵۳۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 17 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ چند روز پیش کنگره آمریکا طرح تشدید نظارت کنگره آمریکا بر فروش هواپیما به ایران را تصویب کرد که به‌نوعی تأمین مالی خرید هواپیماها را نشانه رفته است. بر اساس این طرح وزیر خزانه‌داری آمریکا باید حداکثر 30 روز بعد از صدور مجوزهای مالی برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران، گزارش‌هایی در این مورد تقدیم کمیته امور مالی مجلس نمایندگان و کمیته‌های روابط بانکی و امور خارجه سنا تقدیم کند.

دیروز نیز بلومبرگ به‌نقل از منابع آگاه آمریکایی از بررسی طرح ممنوعیت فروش بوئینگ و ایرباس به ایران در کاخ سفید خبر داد. بلومبرگ دراین‌باره نوشت: در حالی که ترامپ مشغول بررسی مجدد توافق هسته‌ای ایران است، کاخ سفید در حال بررسی ممانعت از فروش محصولات شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک به ایران است. هنوز هیچ پیشنهادی به رئیس جمهور آمریکا نشده و دولت وی نیز در حال بررسی صدور اجازه انجام معاملات مذکور است.

پیش از انتشار این اخبار از سوی رسانه‌های غربی، سرپرست روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برنامه دولت برای استفاده از فاینانسورهای داخلی به‌جای فاینانسورهای خارجی برای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ خبر داد.

اصغرزاده در رابطه با آخرین وضعیت تأمین منابع مالی خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اظهار کرد: ترجیح دولت این است که در بحث تأمین منابع مالی خرید هواپیماها از فاینانس‌های داخلی استفاده شود و وابستگی به فاینانس‌های خارجی در این زمینه نداشته باشیم. کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ برای تأمین فاینانس خرید هواپیما هم در گذشته و هم در حال حاضر اعلام آمادگی کردند که در صورت نبود فاینانسور به‌صورت مستقیم در این رابطه اقدام کنند.

اصغرزاده بیان کرد: با این حال ترجیح دولت این است که از ایرباس و بوئینگ استفاده نشود و به‌جای آن از فاینانسورهای داخلی استفاده کنیم. مذاکرات در این رابطه به نتایج خوبی رسیده که در آینده درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سرپرست روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین از سفر مدیران ایرباس و بوئینگ طی هفته آینده (هفته آخر آذرماه) به ایران برای مذاکره در خصوص فاینانس خرید هواپیما خبر داد.

یکی از انتقاداتی که طی دو سال اخیر به مسائل مربوط به قراردادهای خرید هواپیما از کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ وارد شده، عدم اطلاع‌رسانی توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص بوده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تنها با یکی دو رسانه حامی دولت گفت‌وگوهای بسیار خوشبینانه‌ای را انجام داده و از گفت‌وگو با رسانه‌های دیگر خودداری کرده است. مقام مافوق وی یعنی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با وجود شعارهای بسیار بسیار زیاد درباره دسترسی آزاد به اطلاعات، اما در عمل هیچ گامی در این مسیر در اکثر حوزه‌های تحت مدیریتش برنداشته است.

وی اوایل ماه جاری در پاسخ به پرسش تسنیم در رابطه با جدیدترین وضعیت خرید هواپیما  گفته بود:‌ اتفاق جدیدی در قراردادهای خرید هواپیما روی نداده و این روند در حال جریان است.

وزیر راه و شهرسازی دیروز در حاشیه بهره‌برداری از نخستین صندوق زمین و ساختمان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که با توجه به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین مشکلات تأمین فاینانس هواپیما، منابع مالی خرید از چه‌طریقی تأمین می‌شود،‌ گفت:‌ "وارد این بحث نمی‌شوم".

 

 مشخص نیست با مصوبه مجلس نمایندگان باز هم مدیران ایرباس و بوئینگ به ایران سفر خواهند کرد یا خیر. آنچه مبرهن و واضح است عدم تمایل مسئولان عالی‌رتبه وزارت راه و شهرسازی به شفاف‌سازی قراردادهای خرید چهل و چند میلیارد دلاری هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ATR بوده. علامت سؤال بزرگی در این رابطه وجود دارد که آخوندی طرفدار حقوق شهروندی هنوز به آن پاسخ نداده است. وی در دوره اول و دوم وزارتش تاکنون نشست خبری برگزار نکرده است. آخوندی 18 فروردین سال 93 در دیدار به‌اصطلاح صمیمی گفت: تلاش کرده‌ام در بیان مطالب دقت لازم را داشته باشم و وعده بی‌موردی ندهم حتی اگر بابت این رویکرد از من انتقاد هم شود.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی پاسخ به سؤال خبرنگاران را به برگزاری نشست خبری موکول کرد،‌ نشستی که احتمالاً با تداوم روند کنونی "وقت گل نی" برگزار خواهد شد. البته در همین نشست نیز اصرار خبرنگاران در خصوص اعلام برنامه‌های مسکنی آخوندی را در وضعیتی قرار داد که به‌نظر می‌رسید در حال فکر کردن برای تشریح برنامه‌هایش است،‌ اما سخنان در گوشی روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی باعث شد آخوندی از پاسخ خودداری کند.

 
//تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار